Jump to content
Annons

Mikrofon ifrån Warm Audio


AutumnEmbrace

Recommended Posts

Annons

Kanske en korkad inställning som jag har, men jag gillar inte kopior, att man snott någons gamla orginalidé. Som tex stratocastergitarrer, det finns ju massor, en del är väl lika bra som de bästa Fender. Ändå tycker jag det är skit, ett gamaktigt skurkbeteende att sno gamla idéer o tjäna pengar på dom. Samma med Neumann.

Vad är det för känsla i såna grejer? Allt det de kom på i form av instrument o mikrofoner på 50 o 60-talet är ju fortfarande det bästa. Vad är det för konst att "uppfinna" nåt idag som funnits hur länge som helst? Usch säger jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en korkad inställning som jag har, men jag gillar inte kopior, att man snott någons gamla orginalidé. Som tex stratocastergitarrer, det finns ju massor, en del är väl lika bra som de bästa Fender. Ändå tycker jag det är skit, ett gamaktigt skurkbeteende att sno gamla idéer o tjäna pengar på dom. Samma med Neumann.

Vad är det för känsla i såna grejer? Allt det de kom på i form av instrument o mikrofoner på 50 o 60-talet är ju fortfarande det bästa. Vad är det för konst att "uppfinna" nåt idag som funnits hur länge som helst? Usch säger jag.

Fast det är ju en skillnad här. WarmAudio har ju att man tagit den gamla U87ans design, den tillverkar ju inte Neumann längre utan de säljer ju u87Ai modellen som har en annan lösning på kretsen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju en skillnad här. WarmAudio har ju att man tagit den gamla U87ans design, den tillverkar ju inte Neumann längre utan de säljer ju u87Ai modellen som har en annan lösning på kretsen. 

Men bara det att sno designen...? Men det är väl så att med ett annat yttre ger inte micken samma proffsiga intryck o blir svårare att sälja hur bra den än låter. Ändå... Ni fattar nog vad jag menar. För mig är inte musik bara exakta frekvenskurvor o db-brus, det är känsla, samma med ljudteknik. Lika korkat det kanske, men sån är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fast det är ju en skillnad här. WarmAudio har ju att man tagit den gamla U87ans design, den tillverkar ju inte Neumann längre utan de säljer ju u87Ai modellen som har en annan lösning på kretsen. 

 

Det är kapseln som är det absolut viktigaste. Och U67 och U87 har en konstruktion som är väldigt mycket kopplat till konstruktionen av kapseln. Kapseln är konstruerad för att ge mycket diskant och sedan ska elektroniken sänka den nivån så det blir rakt, på detta viset så får man ner bruset. Snor man elektroniken och inte får till kapseln perfekt så blir det nog mest pankaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musicstore har ett eget fabrikat som heter Fame. Det som är anmärkningsvärt är att trots att det handlar om lågprismikrofoner så sitter det Lundahl på utgången på deras VT-67. Det har jag aldrig sett tidigare på så här pass billiga mikrofoner.

https://www.google.se/url?q=https://www.musicstore.de/en_GB/GBP/Fame-Pro-Series-VT-67-Tube-Microphone/art-REC0009827-000&sa=U&ved=0ahUKEwir69Wt7f_PAhWhNJoKHQs9BjAQFggLMAA&usg=AFQjCNGdj61OiMaxnQeOzgsyFUDbtOK7zQ

Billigt plojty-plojty. Äkta Neumann är det enda rätta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigt plojty-plojty. Äkta Neumann är det enda rätta.

Lite mycket tjat nu tycker jag. Vill du handla Neumann och Fender så gör det.

Ifall t.ex. patent har gått ut så tycker inte jag att det är något fel att andra gör liknande produkter. Har man tur kan priserna gå ner och fler har möjlighet att köpa en bra produkt. Sedan är det aspekten ifall pengarna eller utveckling är det viktiga. Ibland går pengar och utveckling ihop p.g.a. R&D men ibland kan det även hindra andra från att vidareutveckla en idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äkta Neumann är det enda rätta.

Då borde du kanske överväga Gefell istället för Neumann, eftersom Gefell ligger mycket närmare originalkonstruktionerna, än Sennheiser (som sedan flera år äger Neumann...). 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde du kanske överväga Gefell istället för Neumann, eftersom Gefell ligger mycket närmare originalkonstruktionerna, än Sennheiser (som sedan flera år äger Neumann...). 😉

Nä, jag är nöjd med de mickar jag har nu. Neumann TLM49 som den bästa. Jag har jämfört den A/B med ett antal andra fina mickar, tycker den är den bästa jag hört. Köper man dyrare ändå blir knappast den färdiga inspelningen bättre.

En annan mick jag har som verkligen är bra på elgitarr o virvel är Audio Technica AE3000, helt suveränt enkelt att få perfekt ljud den lilla stormembranaren. Några cmut från virveln sarg så tar den med sejarljudet väldigt fint. Under 3000 hos Thomann.

http://www.audio-technica.com/cms/wired_mics/7f62abd816a70bf3/

Link to comment
Dela på andra sajter

Min TLM49 är utan transformator. Om det är bra eller dåligt har diskuterats och diskuteras flitigt. Fredrik säger förstås att det är dåligt.

http://www.neumann.com/forums/view.php?bn=neumann_archive&key=989980475&v=f

https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/50877-transformer-transformerless-mic-pres.html

Det vore kanske kul med en stormembranare med både rör och transformator. Både skit och surr. Jag själv har så mycket rossel i rösten att en clean mick är det jag föredrar, men till en menlösare röst (kvinnlig?) kanske en rörmick är att föredra?

En Röde K2 vore gosigt. De får enormt fina reviewsar. Men har den transformator?

http://www.rode.com/microphones/k2

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den billigare Röde NTK får mkt bättre omdömen än K2 har jag sett

http://www.sweetwater.com/store/detail/NTK/reviews

Den gillas även här

https://www.gearslutz.com/board/reviews/682097-rode-ntk.html

Både NTK o K2 är utan transformator, det är visst bla därför de är så tysta. Brusande mickar är väldigt störigt tycker jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad är också att mickar med transformatorutgång kan ändra sound i högre grad om man har preampar med olika inimpedans eller en preamp med variabel inimpedans, medan transformatorlösa (alltså transistorbalanserade) oftast är ganska okänsliga för inimpedansen och låter likadant oavsett vilket.
Båda varianterna är därför både bra och dåliga, beroende på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

   

Det är kapseln som är det absolut viktigaste. Och U67 och U87 har en konstruktion som är väldigt mycket kopplat till konstruktionen av kapseln. Kapseln är konstruerad för att ge mycket diskant och sedan ska elektroniken sänka den nivån så det blir rakt, på detta viset så får man ner bruset. Snor man elektroniken och inte får till kapseln perfekt så blir det nog mest pankaka.

Warm har ju nydesignat en kapsel så det borde väl ar bättre än vanlig OEM tillverkning som Fame och sånt.

http://www.warmaudio.com/lens-kondensator

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Recension! 🙂 När du använt den ett tag så klart.

Svårt att säga, den får pluspoäng för att inte vara så jäkla vass och diskantig som många moderna mikrofoner är. Sitter och jämför den med en Pearlman TM1, två helt 

olika mickar, men ändå. Jag har haft u87ai hemma en gång och den gillade jag inte

alls, jag måste testa lite mer, återkommer 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att säga, den får pluspoäng för att inte vara så jäkla vass och diskantig som många moderna mikrofoner är. Sitter och jämför den med en Pearlman TM1, två helt 

olika mickar, men ändå. Jag har haft u87ai hemma en gång och den gillade jag inte

alls, jag måste testa lite mer, återkommer 🙂

Tack! Kul att höra mer. De har ju fått bra recensioner på sina andra produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...