Jump to content
Annons

När får vi dynamiska presets? Eller finns det redan?


JJRockford

Recommended Posts

Hade en diskussion kring mixning igår och fick en liten fundering; borde inte tänket kring presets kunna bli mycket bättre numera, m.a.p datorernas beräkningskraft;

Istället för att en preset innehåller en fast inställning (eq, kompressor eller vad det nu är), så borde den istället innehålla en "målbild", d v s en ide om hur ett spår borde låta när det är klart? Och sen gör pluggen en analys av spåret och försöker ställa in sina värden så att det blir så nära målbilden som möjligt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kommer säkert mer och mer. LANDR är ju (enligt de själva) världens första AI-baserade mastringstjänst. Såg ett avsnitt av Pensado's Place med just en person från LANDR som förklarar lite hur de jobbar och hur AI'n blir bättre allteftersom användarantalet ökar. Men det kräver tydligen väldigt mycket utveckling och ett nära arbete med proffesionella mastrare för att AI'n hela tiden ska kunna förbättras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulls väl säga att alla dessa one knob-pluggar från Waves, EZMix och liknande är dynamiska presets även om de inte funkar riktigt som du beskriver. De känns dock som en bättre lösning tycker jag eftersom det handlar om tycke, smak och rentav artistiskt uttryck, dessutom handlar det ju om att få flera spår att fungera ihop. Så oavsett blir ju presets bara en utgångspunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulls väl säga att alla dessa one knob-pluggar från Waves, EZMix och liknande är dynamiska presets även om de inte funkar riktigt som du beskriver. De känns dock som en bättre lösning tycker jag eftersom det handlar om tycke, smak och rentav artistiskt uttryck, dessutom handlar det ju om att få flera spår att fungera ihop. Så oavsett blir ju presets bara en utgångspunkt.

Det är ju just därför de borde vara dynamiska? Att slänga på en preset som boostar diskanten på ett redan för ljust spår är ju ganska meningslöst. Om däremot den som skapat preseten av erfarenhet vet att rockgitarrer har en vissa frekvenskurva, borde ju preseten försöka skapa den frekvenskurvan utifrån hur det spår den appliceras på faktiskt låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer säkert mer och mer. LANDR är ju (enligt de själva) världens första AI-baserade mastringstjänst. Såg ett avsnitt av Pensado's Place med just en person från LANDR som förklarar lite hur de jobbar och hur AI'n blir bättre allteftersom användarantalet ökar. Men det kräver tydligen väldigt mycket utveckling och ett nära arbete med proffesionella mastrare för att AI'n hela tiden ska kunna förbättras.

Låter spännande! Mina otränade öron har haft stor hjälp av spektrumanalysatorer när jag mastrat själv. Det låter säkert amatörmässigt i mångas öron, men jag tyckte ändå att jag fick till ganska ok ljud på t ex första TRH-skivan. Men det jag skruvade är såklart en process som borde kunna automatiseras i stor utsträckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ok, det här verkar ju vara något åt det jag funderade över... 🙂

https://www.izotope.com/en/products/mix/neutron.html

Du har sett att det finns en gratisvariant, och tråden här på forumet? Många verkar tycka att "Free-varianten" är för subtil, men denna köpe-variant är kanke bättre och kan mer, vem vet..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...