Jump to content
Annons

Höja volymen på enstaka toner (waveform editor)?


damien thorne

Recommended Posts

Annons

Man kan automatisera gain (eller volym) iallafall. Så skulle nog jag ha gjort i det här fallet.

Har du jobbat något med automation i Sonar? Det går att antingen rita kurva eller "spela in" när man rör en fader eller annat reglage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan automatisera gain (eller volym) iallafall. Så skulle nog jag ha gjort i det här fallet.

Har du jobbat något med automation i Sonar? Det går att antingen rita kurva eller "spela in" när man rör en fader eller annat reglage.

Nej, det har jag aldrig gjort. Skulle det lösa mitt problem i efterhand?

Om jag redan har spelat in ett solo, hur gör jag då för att höja volymen på dom svaga tonerna så att alla blir lika starka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tycker jag att det borde göra.

Det man gör är alltså att "spela in" höjningar och sänkningar av t.ex. gain under en del av låten.

När man spelar upp låten kommer sen gain-justeringarna att göras på samma ställe varje gång, dvs du kan bestämma hur gain går upp och ner för olika partier eller enstaka toner.

Sök på Sonar och "Automation" eller "Create envelopes" på nätet. Annars hinner jag nog skriva något tydligare ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska göra många och/eller snabba volymjusteringar så är nog det enklaste sättet att rita in justeringarna i en "envelope".

Kolla i kontrollfältet för det spår som du vill justera:

Automation.11.01.png

Klicka på pilen bredvid "Clips" och välj "Track Automation" istället. Då kan du välja vilken parameter du vill skapa en envelope-kurva för.

Både Gain och Volume påverkar ljudstyrka, men gain ligger innan kanalens effekter medan Volume ligger efter effekterna. Jag gissar att du vill automatisera Gain i det här fallet.

När du väljer Gain i menyn ovan skapas det en helt rak envelope-kurva på ditt spår.

Om du dubbelklickar någonstans på kurvan skapas det en "nod". Skapa tre noder bredvid varandra och dra den mittersta av dem upp och ner med muspekaren, så förstår du hur det funkar. Om du ska göra täta noder brukar det vara bra att zooma in på bredden...

Du kan nu rita in höjningar och sänkningar av Gain hur du vill över spårets längd.

På samma sätt kan du automatisera t.ex. pan eller hur mycket av en signal som ska skickas till ett reverb eller annan effekt.

Ett tips: Om du vill gå tillbaka till normal hantering av ditt spår (och slippa se kurvan eller ändra den av misstag) går du tillbaka till den här menyn:

Automation.11.01.png

...och väljer Clips igen.

Tips 2: Om du tröttnar på hela din envelope-kurva och vill börja om, så kan du radera kurvan helt genom att markera hela spåret, gå upp i Edit-menyn, välja "Delete" och kryssa bort alla alternativ i dialogrutan utom "Track/Bus Automation".

Något i den stilen. Hoppas det kan vara till någon hjälp. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...