Jump to content
Annons

Hjälp! Vilken djungel!


Morta

Recommended Posts

Hej, hallå. Sitter hårt och grubblar över grejjer för mitt framtida iköp av hemmastudioprylar. Nåra saker är lätta att bestämma sig över, men andra inte.

Ljdkort. Stora problem. Det ska vara så billigt som möjligt. Ha minst 12 kanaler sammanlagt in, varav 8 bör vara genom ADAT, då jag kommer använda en Behringer ADA8000. Inbygda preamps ett plus, men inte ett måste. Ett måste däremot är 2 analoga stereo ut. Behöver dels för lurar och för monitorer, som kommer att justeras med hjälp av en liten söt mixer. Inbygd hörlursförstärkare med volym på ev. extern låda ett plus.

Hade kollat EMU's 1212M kort först, men sen hörde jag nånstans att det inte hade så många analoga ut?

Har kollat en massa, men specarna på alla kort gör mig bara förvirrad... Nån som har det bätsta tipset för mig? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

RME är alltid kalasbra och pålitliga. Ett Multiface med PCI-kort är nog det naturliga valet där. Ett alternativ om du har Firewire i datorn, är RME Fireface800.

Echo gör också mycket bra ljudkort och där är det Layla3G som kanske är huvudkandidat, eftersom deras Firewirekort (Fire8 och Fire12) inte har Lightpipe-anslutningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morta,

ett allmänt råd kan vara att börja riktigt smått. 12 kanaler = 12 mikar, 12 mikkablar, 12 mikstativ, 12 saker som skall stå på rätt ställe, 12 grejor som kan gå fel. Det krävs rätt mycket rutin att få sånt på plats. Man lär sig himla mycket på att börja med en eller 2 mikar och ett enkelt ljudkort.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tilläga kan jag säga att jag inte är en inspelningnybörjare. Har spelat in flera år analogt. Ang. det där med mickarna. Vil dock inte ha 12 mickar, utan 8 🙂 resten line 😄

Echo Gina3G verkar vara ett ljudkort i min prisklass.

Att lägga ut 15 papp på ett RME fireface är inte min budget. 🙂

Vi snackar dryga 20 papp på det som skall läggas ut. Äger redan nåra mickar, Sonar, instrument mm. Så det är altså 20 tusen som ska ut på högtalare(esi near 05?), trummickar(akg pack), preamp(behringer) en stormembranare(röde), kablar, UAD-1 kort stativ och ljudkort. Nu kan man se vilken prisklass jag vill lägga mig på. Det är som sagt för hemmastudion och inte proffsstudio.

Detta kommar jag nog köpa från Thomann för deras mycket förmånliga priser(har en preliminär inköpslista på 21 SEK mot min referens musikbörsens 33) 😄

I vilket fall tycker jag Gina3G verkar vara ett kort i lämplig storlek.

Hur står sig E-MU 1820 mot det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann är inte alltid billigast. Hör runt med svenska musikaffärer och berätta för dom vad du hade tänkt dig. Kanske det kan hända att du till och med får samma pris som thomann och vinner att du slipper oroa dig över garanti och sånt. Har du tänkt på fraktkostnaden som uppkommer om något av grejjorna går sönder om du köper från tyskland? I tyskland har dom inte alls samma garantier eller konsumentskydd som här i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte rätt nyss ett rme hdsp 9652 med 3 ada8000

ett tips är ju att ada8000 har ju 8 st analoga ut oxå, vilket gör att du inte behöver tänka så mycket på utgångarna.

Aha, du menar att jag tar ut från ADA8000 istället för ljudkortet? Jag är inte 100% hur den mackapären fungerar.

Hur löser ni andra lyssningen? Antar att ni vill ha flera ut för olika monitorer, lurar mm? Mjukvaruhantering ser jag inte direkt som ett alternativ. Alldeles för klumpigt. Eller är det jag som är en "lam0r"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann är inte alltid billigast. Hör runt med svenska musikaffärer och berätta för dom vad du hade tänkt dig. Kanske det kan hända att du till och med får samma pris som thomann och vinner att du slipper oroa dig över garanti och sånt. Har du tänkt på fraktkostnaden som uppkommer om något av grejjorna går sönder om du köper från tyskland? I tyskland har dom inte alls samma garantier eller konsumentskydd som här i Sverige.

Jag har snackat med Dan Swanö på musikbörsen i Örebro. Han lät juste och sa att jag skulle göra ett upplägg. Men Kan jag få ner det till samma pris? Det skulle ju vara det bästa. Hemma i stan där jag brukar få mycket rabbat skulle det jag vill ha - UAD-1 kort och stormembransmic kosta 16 000:- (ljudkortet E-MU1820). det är ca 4 000 för mycket, även fast han då pressat ner priserna en hel del. Beror förmodligen på att saker som kablar och stativ kostar en märkvärd summa mer. Förslag på musikaffär som ger bra deal? Var köper du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...