Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare för fyra pers, inspelning, en bra!


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Vi är ett gäng som ska spela in snart grunderna för en ny platta. Bandet är tre personer, trummor bas & gitarr plus inspelningstekniker (dvs jag).

Vi kommer att köra på ett RME Fireface 800 med två stycken RME Octamic II.

Dator: iMac 27" 3.2 Ghz... Jag tänkte dra ner sample till 32, datorn kommer att klara det, om inte så tar jag min burk som klarar det galant.

Daw: Logic Pro X

Ljudkort: RME Fireface 800 plus RME Octamic II

Lyssning: ???

Det är här jag undrar vad det finns för bra grejer?

Jag tänkte köra L/R ut från ljudkortet och in på hörlursförstärkaren. Ställa en schysst mix till trummisen.

Till gitarristen o bassisten så kan det bli lite för mkt trummor i lyssningen och då tänkte jag skicka två aux-sendar i Logic till separata ut på Fireface 800 och in på extern input på vadera kanal på hörlursförstärkaren. Då får dom en bra balans i nivåer, sen får det låta lite skit. Huvudsaken är att trummisen känner sig bekväm. Bas & gitarr är ju ändå bara stöd för trummisen.

Jag är osäker på vad man ska köpa. Har kollat på Behringer och Samson. Hörde dock att Behringer brusar rejält (kan vara jobbigt i längden)

Men vad finns det mer för hörlursförstärkare? det kan gärna gå upp i pris en del då jag tycker att både Samson & Behringer är ruggigt billigt och förmodligen kanske skit?

Dom här två har jag kollat på

Behringer

HA4700_P0184_Overview-I_O.jpg

Samson

S-phone.jpg

Finns det nåt bättre?

Kan tycka att det är lite synd att man inte kan få stereo OCH en aux in...

Har ni några förslag på andra och kanske bättre alternativ?

Tacksam för hjälp!

Mvh// Kill 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

MOTU har en 8 kanalig med ADAT. Jag har en Samson, låter OK men knapparna på dessa har mer att önska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med en Behringer HA4600 i flera år och även om den är lite brusig, så är funktionaliteten helt perfekt för mina behov. En main mix och sedan aux in på de fyra hörlursförstärkarna och en ratt för att ställa mixen mellan main och aux. Gör en grundmix till main och skicka sedan ut lämpliga spår på fyra utgångar och koppla in på auxarna.

För att ha en förstärkare som säkert orkar med att hantera ALLA lurar, så kan du också överväga MTR HPA-6 . Den har två main in, som man kan switcha mellan på varje utgång - och en aux in som mixas in i mainmixarna - dock utan individuell mixmöjlighet på varje utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både behringern och Samson funkar för dina behov. Du har ju utgångar på ditt fireface så det räcker till fyra individuella mixar. Är inte helt bekant med totalmix men visst kan du väl göra olika färdiga monitormixar där som du sedan routar till olika utgångar. Du slipper använda aux in helt och hållet. Skulle ni vara fler kan man göra som Claes föreslår så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller lyssning så har faktiskt billigt skräp funkat alldeles utmärkt i studion under många år. Kör just nu nån billig 8 kanals Behringer samt en gammal 6 kanalig ART från nittiotalet. De gör sitt jobb och då de inte används till mer än monitor så har de fått stanna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...