Jump to content
Annons

Hur spelar ni in piano på era bästa sätt?


red_house_painter

Recommended Posts

Alla har vi olika problem och lösningar när det kommer att spela in vissa saker. Och många inspelningar skiljer sig åt jämfört med ens förra session även om samma instrument används gång på gång.

Piano är ett sådant för mig. Inget problem att ha det som ett kompande instrument som ligger i bakgrund för sång men nu till ett problem (enligt mig...) jag hade i somras.

Pianot är bra, det är det sista Malmsjö-pianot som hade elfenbenstangenter. Stort, upright. Ganska mastigt och basigt fast fullt kontrollerbart. Stäms 2 gånger per år. (inte alltid det används...)

Min vanliga setup för inspelning av piano har varit att jag öppnat upp locket längst upp och tagit bort framstycket från pianot (alltså det i huvudhöjd) och sedan A-B mickat med Coles 4038. Panorerat max L - R. Låter görstort och helt ljuvligt. Till det har jag haft en sm57a in på snedden nerifrån på diskantsidan som ger mer "touch" och "smäll" om jag sedan vill ha det för att sedan ha ett par OH lite längre bak för att få rummet. Detta har funkat galant vid många tillfällen.

Är jag slö har jag bara en rörmick istället för stereo oh ställd några meter bort på diskantsidan för att få lite rum.

MEN i somras skulle jag spela in olika pianosånger som skulle vara med i en dokumentär. Jag tänkte att jag kör lite cleanare inspelning som inte innehåller så mycket bas utan får lite mer detaljerat sound och rena toner osv..

(mycket ligger givetvis hos pianisten)

mitt problem var att det var en dynamisk låt som spelades snabbt i mitten av pianot. Allt under samma register med långa oktavackordsmattor. Jag fick inte ihop detaljerna som jag ville ch det mesta sket på sig. Skit in, skit ut ni vet... en flygel hade givetvis varit att föredra. Men därför undrar jag såhär... Ni som spelar in mycket piano. Vilka är era piano micksfavoriter och mickpositioner?

Spelar ni helst in piano bakom pianot för att inte få för mycket tunga sustainfots släpp osv?

Har själv funderat på att installera någon fast micksetup bakom pianot för att få lite kontroll och extra möjligheter vid inspelning. Några tips där? Folk som använder kontaktmickar också?

en fin låt bara för att.. mästerligt inspelat och en given influens på bra pianoljud

DOCK inte det jag behövde åstadkomma i somras... Men det blev klart och alla verkar lyckliga.. Alla utom jag som gärna hade haft lite mindre svettiga timmar där jag kände att jag mest räddade en mix istället för att känna, FAAAAN VAD BRAAAA... ni vet, den känslan

Så, tips n trix nudå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar be pianisten spela på, sen sätter jag örat mot soundboarden. Sen sätter jag minkarna där det låter som jag vill. Sen spelar jag med avståndet lite efter lyssning i kontrollrummet, så man får med alla strängar på ett gutt sätt 🙂 Tycker oftast det blir klarare och renare än att hämta ljudet inifrån lådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg en film med Povel Ramel där han spelade, sjöng, o showade i en tv studio, detvar han plus gitarr o ståbas tror jag. Tyckte pianot lät fint o försökte se hur de mickat det. Det verkade som att de körde med en enda mick, det såg ut som att de gjort ett hål med en dosfräs på baksidan av pianot, längst nere vid golvet på högerhandssidan o stuckit in en mick där. Alla lock var stängda, jag såg inga micksladdar som gick in under locket upptill heller, så de hade nog bara den micken, plus att sångmicken tog väl upp en del. Ofta går väl bas o diskantsträngar om lott i ett piano så det blir inte enbart diskantsträngarna som låter där nere i hörnet.

Antaglingen ingen bra metod idag, men lite kul att berätta om. Povel var ju grym musiker o underhållare så om det inte var superljud tänkte ju ingen på det. Jag tyckte det lät märkligt naturligt o bra...

Annars tror jag på vanlig AB mickning med småmembranare på baksidan av pianot om det ska vara typ enbart piano, eller som komp till solist eller kör. Den jazzpianist jag en gång spelade in live ville helst ha det ljudet, från baksidan alltså.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe har aldrig hört om någon som tagit till dosfräsen 😛 Men det finns ändå en del logik i det. På ett upright piano kommer man ju bara åt strängarna (eller mitten på strängarna, där det ofta finns mycket go klang, samma logik som att man ofta mickar en gitarr på 12:e bandet) bakifrån. Där fram har ju pianisten sina fötter. Och vill man ha den metalliska klangen i den översta diskanten så vill man ju inte ha något alls mellan strängarna och micken.

Ljudutslaget på soundboarden skiftar ofta väldigt mycket, flyttar du micken 5-10 cm åt endera hållet kan det ha väldigt stor skillnad på vad du får. Så lyssna noga innan du gör några hål haha!

Redigerat av tutt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...