Jump to content
Annons

Fade out - Cubase 8


Ezzet

Recommended Posts

Tjenare, letar efter funktionen där man kan hålla över ett audio-spår och det visar sig en liten triangel i hörnet som man kan dra in och det skapas en fade-out. Det står i pdf-manualen att den funktionen ska finnas, men det finns ingen triangel på mina spår.

Däremot funkar det utmärkt på importerade audio-spår jag fick av en polare som använder en äldre version av Cubase.

Och om det är en funktion som inte följer med Cubase 8(men ändå står att den ska finnas), hur löser man på bästa och snabbaste sätt en fade-out på ett spår?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du valt verktyget "object selection" och markerat spåret?

Ja, ett fåtal gånger.

Nu märkte jag visst att det gick att göra så även på MINA spår med vocals(ville nämligen fade-a ut ett gitarrspår som inte gick.)

Så nu vet jag iallafall att funktionen finns, enda problemet som kvarstår är varför det inte fungerar på just mitt gitarrspår 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, letar efter funktionen där man kan hålla över ett audio-spår och det visar sig en liten triangel i hörnet som man kan dra in och det skapas en fade-out.

Vill man göra fade out på det sättet? Då ändrar du nivån före ev kompressor. Men du menar kanske mer att trimma bort saker på slutet så det inte blir ett pop eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...