Jump to content
Annons

Hur koppla nya riggen.


dawelito

Recommended Posts

Hej jag får snart hem följande:

2x HK audio pro 18 subs

2x HK audio pro 15 top/fullrange

1x t.amp 2400 till topparna

1x t.amp pro 3000 till Subs

1x behringer cx3400 delningsfilter

Jag kopplar ju från mixern till input på delningsfilter, från low till t.amp 3000 som driver basarna.

Frågan är hur jag kopplar från delningsfilter till t.amp 2400 som skall driva toppar? Verkar ju bara finnas mid och high (3 vägs stereo) eller kan man koppla på te.x High output till steget som driver topparna och sen ställa delningsfilter så att high output går ner till 60hz? Vill ju inte att mina 15" toppar enbart ska spela diskant 🙂

Tyck gärna till om valet av steg till basen, är det för kraftigt tros? Finns ett lite mindre 2x1000w 4ohm QSC gx7 för samma pengar men tyckte kylningen i t.amp 3000 va lite mer rejäl samt cirka 1500w @4ohm istället.

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej och tack.. kollade med manualen men jag förstår fortfarande inte hur jag ska koppla allt, jag förstår att det går men inte hur man går till vägar.

Det finns ju bara en mid/high output på filtret?

3 wägs med mid/diskant separat är rätt lättförståligt men inte hur man får ut 2st MID/high signaler. :/

Måste ju ha ut 2st mid/high till mina fullrange toppar sen sitter det väl ett internt litet passivt delningsfilter inne i topparna som delar till diskant/mellan

MVH

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: har jag fattat det rätt om jag tror såhär: Man använder bara HIGH och LOW utgångarna till 2vägs system (sub/fullrange top)

Fixar de inbyggda delningsfilterna resten eller kan/måste man ställa in så att HIGH utgången tillåter låt säga 65hz-20khz för att få 15" elementet i toppen att spela midbas och inte bara diskant?

Sitte det ens inbyggda filter i dessa lådor? antar det eftersom att dom säljs som fullrange.

MVH en nybörjare på delningsfilter som ni märker.

Redigerat av dawelito
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har stupsäkert passiva filter i fullrangelådorna...

Jag skulle nog ha delat vid 100 hz om det var i en lokal det skulle spelas maxhögt i, och vid 80 hz om det inte måste plågas ut alla decibell.

Delar man vid 100 kan topparna låta lite mer.

Men delat vid 80 blir det lite er hifi över ljudet.

Det blir nog ett jäkla bra ljud med HK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, börjar nog få kläm på detta nu, lite iallafall 😉

Hoppas med på gott ljud nu, de kommer användas till allt från hemma till musik och till lokalfester.

Tänkte först köpa mig ett par dyrare hifi högtalare och hyra anläggning till eventen men efter mycket om och men så blev det ett PA system enbart istället..lär nog använda basarna till tvn/musik i vardagsrummet och köra några lite mindre frontar på mitt denon klass A hifi steg.. bara för att ha lite nytta av sakerna emellan eventet hehe 🙂

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...