Jump to content
Annons

Vilken extern hårddisk till MacBook PRO använder ni i musikproduktion?


Frederick

Recommended Posts

För några månader sedan köpte jag en MacBook PRO 15 tum för att prova ny studiomiljö. Jag har jobbat i Windows-miljö i många år och kände att det var dags att prova Mac istället.

När jag köpte MacBook PRO så köpte jag även en extern USB3-hårddisk på 4 terrabyte av märket Western Digital med mekanisk 7.200 varvsdisk. Jag har installerad samplingsbibliotek såsom NI Ultimate 10 plus andra fina bibliotek. När jag skall spela in ett kontakt-instrument så är det som att den externa hårddisken inte riktigt hänger med dvs den står och laddar för fullt vilket och generar bortfall av pianoljud, trots att flygelljudet är inladdat i kontakt-pluggen i Logic PRO X eller Cubase 8.5 eller Pro Tools 12.

Ljudkortet är helt i samklang med OSX El Capitan, så droppat från ljudkortet kan man lätt utesluta eftersom jag ser och hör hur den externa hårddisken laddar för fullt, trots att jag inte trycker ned speciellt många tangenter, så jag förstår inte riktigt problemet.

Jag har kollat in Thunderbolt 2 La Cie med SSD-disk på 1 terrabyte http://www.lacie.com/gb/en/products/mobile-storage/little-big-disk-thunderbolt-2.

11.800 kr är lite väl dyrt för en Lacie-hårddisk, men den skulle med all säkerhet råda bot på allt vad slöa hårddiskar innebär. Det skulle bara rassla till med inladdningstiderna och effektivisera det effektiva arbetsflödet.

Jag är nybörjare på Apples datorer och utrustning, så därför undrar jag till er lite mer erfarna av musikproduktion vad ni skulle rekommendera för bra extern hårddisk som rullar snabbt och smidigt utan ljuddropouts?

Jag har varit i inställningar på Macen och bockat för så inte den externa hårddisken försätts i sovläge etc.

Hoppas det finns någon som lan ge lite tips

Med vänlig hälsning, Frederick

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga: Hur mycket ram har du? Hur stora bibliotek laddar du in i dina projekt? Använder du samma hårddisk för alla samplingsbibliotek samt audiodisk?

Det låter verkligen som om du har knas på något?

Alla, (eller dom flesta) samplingar laddas in i ramminnet och streamas inte så som exempelvis som en audiodisk gör, överlag, ProTools vet jag jobbar på samma sätt att det laddar in audiospåren i minnet.

Har inte direkt nåt svar på ditt problem, men det låter onekligen som ett suspekt fenomen?!

Vad det gäller LaCie Little Big Disk Thunderbolt 2 så är det overkill så det stänker om det. Den är mest tänkt till HD-4/8K-videoproduktion. Men visst det fungerar. Du får ju inladdningstider som knappt märks, samt att om du använder den som en audiodisk så klarar det mer spår än vad det DAW du använder, tusentals audiospår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv undviker jag LaCie som pesten. De är av usel kvalitet, jag har mängder av doda diskar jag fått av en kompis & plockar delar av.

Mitt råd är dock, om du håller till hemma, en HD-docka med antingen Thunderbolt eller E-SATA. Då kan du använda vilka hårddiskar du vill i full hastighet, och det är billigare än att köpa dedikerat externa.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag använder samma hårddisk till audio och samplingsbiblioteken. Jag brukar ladda in rätt mycket samplingar när jag börja skissa upp för orkester till film. Det kan vara piano, brass, timpani och olika typer av slagverk.

Tack för tipset när det gäller LaCie. Jag skall nog undvika den hårdvaran dels pga priset och ifall den går sönder så lätt. Att köpa en HD-dock med Thunderbolt 2 är nog ingen dum idé, man kanske kommer ned i inköpskostnad vilket är en fördel. Vet ni var man kan köpa en HD-docka med Thunderbolt 2 och vilka separata SSD-diskar passar bäst?

Det enda jag har som krav är att det skall fungera så bra det kan utan att det blir någon flaskhals i kedjan mellan dator och extern hårddisk. MacBook PRO:s interna SSD-disk ligger på 256 Gb och den känner jag att jag vill hålla fri från samplingar och i princip ha program efter vad jag har läst mig till.

Tack för alla tips hitintills.

Ni får ha en fin dag allihopa.

Frederick

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det i tråden som att det inte framgår att LaCie Little Big Disk Thunderbolt 2 är SSD/Flash-storage och är inte en konventionell hårddisk.

Sen hittar du nog inte nån extern docka med Thunderbolt 2. Möjligtvis Thunderbolt 1

Men kan man tänka sig långsammare hårdvara så är utbudet naturligtvis stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...