Jump to content
Annons

Musikdator 2016


laban1

Recommended Posts

Funderar på att skaffa en stationär dator för att lida bot på gamnacke.. mm 🙂 Ska användas till musik-producerande och möjligen lite video-redigering (ej spel)

  • ska helst vara en i7 eller motsvarande (eller snabb i5:a)
  • Tänker installera minst 16GB RAM om det inte redan ingår.
  • Ska vara hyfsat tyst
  • Enkel att uppgradera (och med platser och utrymme i lådan)
  • SSD där operativsystem + program ligger (samplingar på annan disk)
  • SSD för samplingar (om det inte blir för dyrt) eller extern
  • HD för inspelning av audiofiler (eller extern)
  • HD för BackUp (eller extern)
  • Vill ha dvd och helst lite andra gamla in och utgångar
  • Trådlöst internet och vanligt

Sen några frågor, Hur stor SSD behöver jag (enligt ovan), många säljs med ca 128GB, räcker det? Är det ngn vits med DDR4 jft med DDR3? Hur är det med Tower, MidiTower och MiniTower (och har sett även MicroTower), sätter dessa någon begränsning för uppgradering?

Här är några exempel på datorer jag tittar på, kom gärna med synpunkter och infall.

VOX Pro i7 Win7- (Kabinett: VOX Define Mini) 12 000 kr Inet

i7-4790 256GB SSD

http://www.inet.se/p...odG24B3Q#/specs

HP Workstation Z230 MT 11 000kr (MiniTower)

Xeon 3.3GHz 256GB SSD

https://www.dustin.s...station-z230-mt

Lenovo X310 (90AV002LMT) (MidiTower) - 10 000 kr

i7-4790, 128 GB SSD

https://www.netonnet...CFSgMcwod5GgB9w

HP ProDesk 490 MT G2 (MiniTower) - 8000 kr

i7-4790S 128 GB SSD

https://www.dustinho...#specifications

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av dina exempel tycker jag att HP Prodesk 490 är mest prisvärd. SSD'n skulle du kunna byta ut till en 256GB (kostar 7-800:-, och då har du alltså en extra 128GB SSD till program eller något), och ändå komma billigast undan. Passmark: 9624

Lenovo X310 - kommer på andra plats. Lite snabbare än HP Prodesk, men 2000kr dyrare. Passmark: 10030

HP z230 - mitt tredjeval. Samma typ som Rockford här på forumet har, och han är nöjd med den. Dock 3000kr dyrare än den andra HP'n (och saknar sekundär hårddisk, så det får man köpa till). Passmark: 7469

Vox Pro - Det finns recensioner på sidan, och de skriver att den väsnas. inget bra :-(

Towerchassits storlek handlar mest om hur många hårddiskar och hur många expansionskort man kan få in i datorn.

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du någorlunda händig kan du modda vox-datorn. Vet iofs inte hur mycket nätdelsfläkten låter, men jag misstänker starkt att det är intels originalkylare som väsnas. De brukar låta rätt mycket, även om de håller bra och kyler bra.

Prodesk är onekligen prisvärd, men räkna med en extremt "plåtig" låda, och någon tredjepartsnätdel som ingen hört talas om samt elektrolyt-kondensatorer som kan läcka efter några års användning. Många desktop-datorer är slit-och-släng. Tillverkarna vet om det, och räknar med att (ofta) företagen som köper in dem, bara har datorn i ett/tre år.

Skulle jag välja någon av dem, skulle jag köra på Vox med annan CPU-kylare eller HP Workstation ifall man inte orkar mecka/bygga dator själv. Å andra sidan behöver du inte har något speciellt grafikkort om du endast ska köra musik. I båda datorerna följer det med lite halvhäftiga kort som lösa kostar någon 15-hundring att köpa.

Det sägs att du får bättre prestanda med högre RAM-frekvens vid CPU-intensiva applikationer. Så det beror helt och hållet på hur mycket pengar du vill lägga på datorn. Om inte annat kommer DDR4-minnen att finnas kvar längre, om du känner att du behöver med RAM i framtiden. (16GB är iofs overkill för de flesta, så jag tvekar på att du kommer behöva mer innan datorn blir gammal.)

Jag har själv nyss uppgraderat min 240GB system-disk till en 500GB Samsung Evo 850. Har du mycket samplebibliotek t.ex. Omnisphere, Native Instruments eller liknande, är det extremt skönt med stor systemdisk, då du kan lägga precis alla program där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren hittills!

Om HP ProDesk:

Har den något Wi-fi (hittar inget som styrker det)

Om det inte finns, är det något problem att sätta kort i lådan, eller möjligen externt? Elektrolyt-kondensatorer: var sitter dom?

Det här med Tower-storlekar, vad sätter dom för begränsningar i praktiken? Såg att det stog Micro och Mini tower på samma låda troligen på olika sajter, är det samma sak?

post-16865-0-30882500-1448578647_thumb.jpg

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

@laban1

Jag såg nyss att det finns någon som säljer en HP z230 (samma som du länkar till) på Vend. Priset är bra.

www.vend.se -> kolla under datorer

Tyvärr finns det en eller flera skojare som härjar där med falska annonser, så om du vill göra affär använd helst någon säker betalningsmetod (Payson, Paypal) och/eller kolla så gott det går att personen verkligen är den han utger sig för att vara. Backa hellre ur om du inte känner dig säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej WIFI är ovanligt på stationära datorer, så det tror jag inte finns på någon av dessa datorerna. Om du vill ha det så finns instickskort eller USB-stickor som ger stöd för Wifi. Det normala är att använda nätverkskabel till stationära

Det där med mini- eller mikrotower är inget som är nån standard, utan det är nog vad antingen tillverkaren eller affären väljer att kalla det.

På din bild ser man hur många hårddiskplatser som finns (2st 5,25"-platser (för CD/DVD mm), där en redan är upptagen, 3st 3,5"-platser (för vanliga hårddiskar) där en redan är upptagen).

Den andra HP'n, z230, har samma antal diskplatser vad jag kan se, dvs 2 lediga 3,5"-plaster och en ledig 5,25"-plats

Vox-datorn vet jag inte hur många platser den har. Eftersom den heter Vox Define Mini så trodde jag det var en Fractal Design Define Mini, men det ser inte ut så nu när jag kollar på bilden.

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...