Jump to content
Annons

-1dbfs eller -0,3dbfs? Hur starkt mastrar ni, egentligen?


Farmer Boy

Recommended Posts

Om man kollar på nya populära låtar ligger de forftarande oftast runt -0.1dbfs, trots att rekommendationen väl är att lämna en decibels headroom till Spotify osv. Hur gör ni? (se till att slå av nivåutjämnaren i Spotify om ni vill kolla nivåer)

/Farmer Boy

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cd-master: -0.3

Digitalt Spotify/iTunes/Youtube -1db

Soundcloud: -0.5

Sen är det inte riktigt så enkelt som att bara sätta output, utan det handlar också om LUFS (eller tidigare RMS), låtens ljudstyrka i medelvärde, eller rättare sagt hur starkt låten uppfattas. Jag brukar lägga mina cd-master runt 12-10 LUFS och digitala släpp mellan 16-13 LUFS.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har iofs inte ägnat såå mycket tid åt att leta runt på Spotify, men det verkar väldigt ovanligt att låtar ligger på -1 dbfs, nästan alla, speciellt "topplistmusik" ligger runt -0.1dbfs. Kan det vara så att många som undervisar, gör tutorials osv predikar -1dbfs men att de själva ändå i slutändan väljer att lägga sina masters starkare, kanske pg a påtryckningar från labels och band? Yllet, hur känner du att det funkar för dig? Får du inte reaktioner/påtryckningar från band/artister om att de vill ha starkare masters? Det handlar ju trots allt om stor skillnad mot de kommersiella släppen, särskild som de förutom att de "slickar nollan" ligger betydligt högre i RMS nivåer också. Det är svårt som indieproducent att gå i bräschen för en nivåsänkning när de stora aktörerna inte kanske alltid praktiserar vad de predikar. Hur känner ni andra?

(nu kan man ju så klart lösa en del av problematiken om man ställer in automatiska nivåregleraren, men den är ju än så länge optional i Spotify iaf, och vad jag förstår handlar det om RMS mätning snara än peaknivåer, eller?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har iofs inte ägnat såå mycket tid åt att leta runt på Spotify, men det verkar väldigt ovanligt att låtar ligger på -1 dbfs, nästan alla, speciellt "topplistmusik" ligger runt -0.1dbfs. Kan det vara så att många som undervisar, gör tutorials osv predikar -1dbfs men att de själva ändå i slutändan väljer att lägga sina masters starkare, kanske pg a påtryckningar från labels och band? Yllet, hur känner du att det funkar för dig? Får du inte reaktioner/påtryckningar från band/artister om att de vill ha starkare masters? Det handlar ju trots allt om stor skillnad mot de kommersiella släppen, särskild som de förutom att de "slickar nollan" ligger betydligt högre i RMS nivåer också. Det är svårt som indieproducent att gå i bräschen för en nivåsänkning när de stora aktörerna inte kanske alltid praktiserar vad de predikar. Hur känner ni andra?

(nu kan man ju så klart lösa en del av problematiken om man ställer in automatiska nivåregleraren, men den är ju än så länge optional i Spotify iaf, och vad jag förstår handlar det om RMS mätning snara än peaknivåer, eller?)

Tja, så länge du inte klickat bort normaliseringsprocessen i Spotify eller iTunes, så kommer mer dynamisk alltid musik låta bättre än limiterad. Både Spotify och iTunes ligger på runt 16.5 LUFS skulle jag tro.

Om vi tar den högst listade låten just nu på Spotify: Adele

https://open.spotify...jK4rrk2BcFRP5i7

och jämför med min senate platta som är mastrad till -1db så låter min snäppet starkare:

https://open.spotify...o6A2OQDiNLiwfRC

Då har jag "Använd samma volym för alla spår" i klickat - Vilket är standard på både iTunes och Spotify. Denna måste man alltså självmant gå in och stänga av, vilket inte någon vettig människa gör.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dock klickat bort normaliseringen är det ju stor skillnad, men då det är sant som ni säger, att fler och fler använder sig av denna ypperliga funktion (och hos youtube och Itunes kan man inte välja bort den väl?) kanske det bara är att ha tålamod. jag har själv lagt mina senaste masters runt 12LUFS och -1dbfs det senaste året, men det har knorrats lite över för låg volym från ett par håll.

Kanske det är bättre att kompromissa med headroom gällande Dbfs och lägga sig på typ -0.3 än att ligga på för höga rms/LUFS-nivåer om ett band/label vill ha stark volym för att se till att man inte hamnar för lågt utifall lyssnaren ej har nivåjusteringen aktiverad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har jag "Använd samma volym för alla spår" i klickat - Vilket är standard på både iTunes och Spotify. Denna måste man alltså självmant gå in och stänga av, vilket inte någon vettig människa gör.

haha...ja så är det förmodligen :-)

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man dock klickat bort normaliseringen är det ju stor skillnad, men då det är sant som ni säger, att fler och fler använder sig av denna ypperliga funktion (och hos youtube och Itunes kan man inte välja bort den väl?) kanske det bara är att ha tålamod. jag har själv lagt mina senaste masters runt 12LUFS och -1dbfs det senaste året, men det har knorrats lite över för låg volym från ett par håll.

Kanske det är bättre att kompromissa med headroom gällande Dbfs och lägga sig på typ -0.3 än att ligga på för höga rms/LUFS-nivåer om ett band/label vill ha stark volym för att se till att man inte hamnar för lågt utifall lyssnaren ej har nivåjusteringen aktiverad?

Varför skulle någon klicka bort denna funktion menar du? Förutom att det är fruktansvärt störigt med olika volym mellan låtarna, så kan du dessutom skada din hörsel.

Att mastra till -0.3 ger dig inte starkare volym än att mastra till -1 i detta sammanhang. Sen ska det också understrykas att en inte bara kan stirra sig blind på LUFS och peaks, utan att andra faktorer också spelar roll för hur stark en låt upplevs, som hur den är arrangerad, hur mycket diskant det är osv.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, som sagt, det är kanske inget att lägga mer tankeverksamhet på och möjligheten att välja bort normaliseringsfunktionen kanske inte kommer finnas kvar så länge. Jag fortsätter som jag gjort den senaste tiden -1dbfs -12lufs :-)

Det skulle jag inte rekommendera. Då -12LUFS och -1db peak innebär att du limiterar mer än nödvändigt och klipper topparna = Mindre dynamik och lägre volym efter volymutjämningen.

Rekommendationen är att hålla sig mellan 16-14 LUFS och att se till att limitern jobbar så lite som möjligt, om än alls.

Själv använder jag softclipper mer än limitering nuförtiden.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Spotify och iTunes ligger på runt 16.5 LUFS skulle jag tro.

Om vi tar den högst listade låten just nu på Spotify: Adele

https://open.spotify...jK4rrk2BcFRP5i7

och jämför med min senate platta som är mastrad till -1db så låter min snäppet starkare:

https://open.spotify...o6A2OQDiNLiwfRC

Jag gjorde en mätning på Adeles Hello på Spotify och fick -11,5 LUFS

Link to comment
Dela på andra sajter

F

Imagine Dragons - Radioactive är en låt jag brukar ha som referens för ett söndermastrat material. På Spotify klockar den in på -10,9 LUFS och -3,7 dBFS i peak.

Jag gjorde en mätning på Adeles Hello på Spotify och fick -11,5 LUFS

Med volymutjämning påslagen? I så fall lägger de väl alla låtarna runt 16LUFS och har någon intern volym som drar upp det sen, limitering eller liknande.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Med "Set the same level for all volume tracks" aktiverad.

Vad jag förstått så är det den nivåstandard dom jobbar med.

Frågan är vad som händer med material med större dynamik. Jag kan tycka mig höra digital distorsion i peakarna i vissa fall.

Så vill man vara säker på att spotify inte påverkar materialet ska man sikta på -10 LUFS med peakar på -0,1 dBFS (True Peak).

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker oftast att -12lufs är lagom för ösig pop/rock med energi.

Ja, jag håller med. Jag tänkte mest på vilka niåer man bör sikta på för att optimera nivåmatchningen på Spotify. För material på iTunes ska man nog sikta på -16 LUFS verkar det som.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vill man vara säker på att spotify inte påverkar materialet ska man sikta på -10 LUFS med peakar på -0,1 dBFS (True Peak).

Det där är jag inte helt säker på faktiskt, tåls att kollas upp. Det går nämligen helt emot 16LUFS standarden och Mastered for iTunes.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viktigt att komma ihåg att än finns inte en standard. Däremot är det fler och fler som kommit med rekommendationer. AES föreslår t ex följande:

  • It is recommended that the Target Loudness of the stream not exceed -16 LUFS: to avoid excessive peak limiting, and allow a higher dynamic range in a program stream.
  • It is recommended that the Target Loudness of a stream not be lower than -20 LUFS: to improve the audibility of streams on mobile devices.
  • It is recommended that short-form programming (60 seconds or less) be adjusted by constraining the Maximum Short-term
  • Loudness to be no more than 5 LU higher than the Target Loudness: This ensures that commercials and similar short-form content are consistent with the stream loudness.
  • It is recommended that the maximum peak level not exceed −1.0 dB TP: to prevent clipping when using lossy encoders

Angående Spotify är det ju enkelt att mäta. Så som jag gjorde med låten Radioactive.

MP3 -5,1 LUFS Integrated

Spotify -10,9 LUFS Integrated

iTunes -15,5 LUFS Integrated

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, jag läste precis på't om detta och jag pratade även med några kollegor som jobbar heltid med mix och master. De sa att de inte tog hänsyn till normalisering , inte än ialla fall. De kördepå standarde -8.5 LUFS typ.

Jag masterade lägre på mitt senaste projekt. -10.3 blev det och då klippte master cirka -2.

Satsar man på -12 till -16 då klipper man ju inte ens mastern?

Ialla fall så är det en positiv uteckling!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Imagine Dragons - Radioactive är en låt jag brukar ha som referens för ett söndermastrat material. På Spotify klockar den in på -10,9 LUFS och -3,7 dBFS i peak.

Jobbar man mot den referensen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar man mot den referensen?

Inte jag personligen. Men jag gissar att den mastringen är ett resultat av att bolaget/artisten/producenten medvetet eftersträvade dom nivåerna. Med ett ganska trasigt resultat.

Det finns exempel på musik som klarar den graden av mangling förvånansvärt bra. Lyssna på den här låten till exempel:

Fallujah - The Flesh Prevails

I stort samma nivåer som Imagine Dragons - Radioactive men den låter (imho) betydligt mer kraftfull och luftig. Imponerande mix- och mastringsjobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående peakvärden är det praktiskt att använda en mätare som visar True Peak. Då får man bättre koll på hur peakarna översätter till komprimerade format som MP3 etc.

ToneBoosters har en smidig mätare som visar True Peak, K-metering och EBU-R128.

http://www.toneboosters.com/tb-ebuloudness/

Du har rätt i att det är lättare att förutspå vad lågbitrate lossyformat kommer ha för Peaks men True Peaks är till för att se vad för peakvärden som skapas efter DA-konverteraren har uppsamplat och nedsamplat vid lågpasstillämpning för att undvika aliasing.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...