Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej, min Macbook Pro med en SSD-disk inuti har på sistone börjat ta extremt lång tid på sig för att starta. Nån som har en aning om vad som kan vara felet när detta händer ...?

Annons
Posted

Är det en apple disk eller tredje part? Är det en tredje part så kan man behöva slå på trim. ( Kan vara värt att kolla på en apple disk också) Det

finns en applikation. /applications/utilites/systeminformation. Öppna den och titta vad som finns under SATA/SATA Express. Där får man sedan välja rätt disk. Där finns även smart information som kan signalera om disken håller på att ge upp.

Posted

Är det en apple disk eller tredje part? Är det en tredje part så kan man behöva slå på trim. ( Kan vara värt att kolla på en apple disk också) Det

finns en applikation. /applications/utilites/systeminformation. Öppna den och titta vad som finns under SATA/SATA Express. Där får man sedan välja rätt disk. Där finns även smart information som kan signalera om disken håller på att ge upp.

Tredje part, ett år gammal Samsung. Bra tips, ska kolla där.

Posted

Hur gammal Mac är det, kanske inte finns stöd för Trim.

Det är mer beroende av vilken version av OSX det handlar om. Och det finns i alla fall i mavericks och äldre OSX så vill man nog inte ha på en DAW då ganska mycket program verkar behöva den. Speciellt brukar det vara grafikproblem med plugins om man har äldre.
Posted

Kör du evo?

http://www.samsung.c.../downloads.html

Scrolla ner till MAC-delen...

En bugg i Samsungs SSD EVO-serie... Disken blir slö efter ett tags användande!

OBS... Detta raderar hela disken men du får en bättre fungerande SSD efter denna nya firmware.

Japp det är Evo. Oj! Hjälp! Jag måste köra en uppdatering som rensar hela disken????

Posted

Japp det är Evo. Oj! Hjälp! Jag måste köra en uppdatering som rensar hela disken????

Japp... jag sökte lite här på ett gammalt inlägg om just att flytta och återskapa ens gamla disc till en ny.

//forum.studio.se/topic/102503-byta-disk-pa-macbook-kopiera-allt-hur/#entry1498289

Lite kul för du var med i den tråden och skrev 😄

Om du dock kör El Capitan så ser det lite annorlunda ut då Skivverktyg har fått en ny design.

Men om du har en extern HD så koppla in den och kör en återskapa till den. Rensa gamla SSD'n och kör firmwareuppdateringen sen återskapar du tillbaka till SSD´n... En jefla meckande men jag tror du kommer bli nöjd samt få tillbaka den rappa SSD'n igen. När du väl är klart så aktivera trim. Sen har du en SSD som håller länge...

Det har kommit nya SSD från Samsung som ska vara fixade och med 10 års garanti. Finns nu i 2 TB och även 3.8 TB i SSD... svindyrt men det finns.

Jag har en på 1TB.. Men jag har än så länge inte märkt av nån skalman i maskineriet 🙂

En roligt otrolig notis om detta.... Jag gjorde en Återskapa till just den SSD'n från en gammal Western Digital som jag kände på mig var inne på sista refrängen... Hade rullat i nästan 4 år.... När jag var klar och monterade in SSD'n så kraschade min gamla systemdisk endast FEM minuter senare... Det var banne mig trisslott på den 😎

Posted

Men ...

... fattar jag fel här? Det låter ju som om diskinnehållet inte påverkas?

http://www.sweclockers.com/nyhet/19477-samsung-rattar-lashastighetsproblem-i-ssd-840-evo

"För att lösa problemet har Samsung släppt verktyget Performance Restoration Tool, som arbetar i två steg. Först uppdateras firmware på Samsung 840 Evo till version EXT0CB6Q, varpå systemet startas om för att återställa prestandan till dess forna glans. Processen behöver bara utföras en gång och är icke-destruktiv, det vill säga bör inte påverka den information som finns lagrad på enheten."

Guest Burnin Sven
Posted (edited)

Men om det bara beror på hård

Edited by Burnin Sven

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.