Jump to content
Annons

Ändra volym på enskild midi-data


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hej,

Har importerat in en virvel in i ex24 och har sedan målat in midi i pianorollen. Ljud från virveln blir det, inga problem, men hur ändrar jag volym på enskilda midi-data utan att behöva göra en automation? Tex; om man kan markera tex en midi-ton och sedan bara ändra volymen på just den midi-tonen i pianorollen?

Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Modern rockstar: du får läsa på lite om velocity i Logic:

https://www.google.s...105454873,d.bGg

Tack, är dock medveten om velocity (eller?) 🙂

Men då velocity är uppdelat i 127 delar, eller vad man vill kalla det, så vet jag dock inte hur många sådana "delar" motsvarar i volymvärde - dvs hur mycket bör jag sänka i velocity för att tex uppnå en sänkning av 3db?

edit: kan såklart kolla och jämföra på volymregeln, men för enkelhetens skull så tänkte jag därför om det fanns just en db funktion istället 😛

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då velocity är uppdelat i 127 delar, eller vad man vill kalla det, så vet jag dock inte hur många sådana "delar" motsvarar i volymvärde

Du glömmer en viktig sak, det är att velocity och volym är olika saker. Hög velocity på t ex piano innebär att man spelar hårdare och ljudet får högre volym, men blir även diskantrikare, får en annan klangfärg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömmer en viktig sak, det är att velocity och volym är olika saker. Hög velocity på t ex piano innebär att man spelar hårdare och ljudet får högre volym, men blir även diskantrikare, får en annan klangfärg.

Yes så långt har jag hunnit med, men i detta fall handlar det endast om en enstaka sampling av ett virvel ljud som har laddats in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då velocity är uppdelat i 127 delar, eller vad man vill kalla det, så vet jag dock inte hur många sådana "delar" motsvarar i volymvärde - dvs hur mycket bör jag sänka i velocity för att tex uppnå en sänkning av 3db?

-3dB brukar betyda en sänkning av effekten till hälften. Om velocityn direkt skulle motsvara en amplitud på ett linjärt sätt, skulle du få sänka velocityn till 70,7% av 127 dvs 90.

Hur stämmer det om du kollar på dB mätaren,

får du en sänkning med 3dB från 127 till 90?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

-3dB brukar betyda en sänkning av effekten till hälften. Om velocityn direkt skulle motsvara en amplitud på ett linjärt sätt, skulle du få sänka velocityn till 70,7% av 127 dvs 90.

Hur stämmer det om du kollar på dB mätaren,

får du en sänkning med 3dB från 127 till 90?

Jag importerade in fler samplingar av virveln i olika volymer istället... kändes lite okreativt att göra det på annat sätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då velocity är uppdelat i 127 delar, eller vad man vill kalla det, så vet jag dock inte hur många sådana "delar" motsvarar i volymvärde - dvs hur mycket bör jag sänka i velocity för att tex uppnå en sänkning av 3db?

Jag importerade in fler samplingar av virveln i olika volymer istället... kändes lite okreativt att göra det på annat sätt

@Modern Rockstar: Om du inte är intresserad av svaret tycker jag du ska hoppa över att fråga, med respekt för andras tid och energi...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Modern Rockstar: Om du inte är intresserad av svaret tycker jag du ska hoppa över att fråga, med respekt för andras tid och energi...

Vad är detta? 😛 Jag fick ett svar av dig, en lösning som jag valde att inte använde istället för min egen - men det behöver väl fan då inte betyda att jag inte var tacksam för ditt svar?

Om någon hade kommit med ett förslag som var mer värd än mig egen för MIN del och arbetssätt, så hade jag använd det. Men nu berättade jag istället hur jag löste skiten (eftersom det brukar uppskattas), sen kanske du eller andra hade gjort som du sa... inte behöver helvetet braka loss för det? 😲

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...