Jump to content
Annons

Hur mycket bidra för att räknas som upphovsman?


Growingart

Recommended Posts

Hur resonerar ni när andra ska räknas som låtskrivare och upphovsman till en låtidé som ni kommit på?

Hur mycket ska man bidra?

Exempelvis, om jag gör en låt på gitarr och skickar filen till en trummis som kommer på trummor. Jag hade aldrig i livet kunna komma på sådana trummor. Är trummisen också upphovsman?

Ingen låt är helt klar, utan de utvecklas efterhand och genom ett flertal utbyten.

Samma tanke med text, om jag har en grund och den modifieras. Räcker det med en ändring eller ska det vara en hel mening eller exempelvis vers?

Hur resonerar och gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är skillnad på arkitekt och snickare, båda behövs men de gör olika jobb. Arkitekten, låtskrivaren kan bara få betalt för sitt jobb som låtskrivare via upphovsrätt. Musiker får betalt på annat sätt, betalt för inspelning, låtlistor till SAMI för offentligt spelad musik och ev någon form av artist-royalty om det är ett band, plus spelningar etc.

Fattar inte varför bandmedlemmar gnäller över att låtskrivaren får betalt för sitt jobb. Utan bra låtar finns inget band, och inkomsten blir noll. För alla inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exempelvis, om jag gör en låt på gitarr och skickar filen till en trummis som kommer på trummor. Jag hade aldrig i livet kunna komma på sådana trummor. Är trummisen också upphovsman?

Till verket, nej. Men trummisen har rättigheter till sitt framförande och till arrangemanget.

Samma tanke med text, om jag har en grund och den modifieras. Räcker det med en ändring eller ska det vara en hel mening eller exempelvis vers?

Om texten skrivs tillsammans med en extern part är ni båda i regel upphovsmän till verket.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...