Jump to content
Annons

Hjälp med akustikbehandling


kylistar

Recommended Posts

Hej!

Har precis flyttat in i min nya hemmastudio som står i ett rum på ca 2x3 m. Det ekade rejält här inne så var och köpte en ganska tjock matta som tar upp mer än 65% av golvytan, framförallt bakom skrivbordet med monitorerna. Och så har jag sätt upp ganska stora och fluffiga gardiner bakom monitorerna. Så nu ekar det inte lika mycket men fortfarande ekar det rätt mycket från hörnen mitt emot monitorer och gardinerna som inte har någonting alls uppsatt på sig än-

Vad mer kan jag göra för att akustikbehandla rummet hyfsat enkelt och och billigt? Finns det något billigt alternativ till basfälla och annan ljudbehandling på väggar? Drömmen är väl också att kunna köra in en sub så småning om också.. om det nu går i ett rum på den här storleken..

Vad tycker ni jag ska göra? Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs gärna min artikel i Kontrollrummets Wiki, så får du lite grundkunskaper i ämnet (och en del handfasta tips): http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste basfällan är att fylla hörnen med lämplig isolering. Dvs klipp den trekantig och sätt en tygfront framför.

Fylla hörnen från golv till tak då eller?

Läs gärna min artikel i Kontrollrummets Wiki, så får du lite grundkunskaper i ämnet (och en del handfasta tips): http://wiki.kontroll...ustikbehandling 🙂

Tack, ska kolla in den

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Fylla hörnen från golv till tak då eller?

Tack, ska kolla in den

Idealt ska man mäta, men jag tror det är en bra början att ta från golv till tak. Går det inte så är det inte heller någon katastrof.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

mäta hur mycket basen höjs och göra därefter tänker du?

Det finns speciella program som mäter rum och högtalare. Frekvensgång och efterklang och med hjälp av det bestämmer man vad man behöver åtgärda.
Link to comment
Dela på andra sajter

Room Eq Wizard och Fuzz Measure har jag tidigare kört med. Skaffa sedan en rundupptagande mikrofon förlagsvis en mätmikrofon med kalibreringsfil. Budgetalternativet är att köpa en behringer ecm8000 vilket också fungerar bra.

Mätningar är väldigt viktigt för att se så man behandlar rätt, det gör det även lättare att hitta rätt placering av högtalarna i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...