Jump to content
Annons

Släppa sitt första album - Hur bör jag göra?


Gerterface

Recommended Posts

Hejsan,

Nu är det så att jag har tankarna på att släppa mitt allra första album relativt snart. Har endast tänkt göraarrow-10x10.png detta onlinearrow-10x10.png via Spotify, iTunes, BandCamp och möjligtvis CDBaby.

Har tidigare släppt ett album med mitt förra band, och då använde vi oss utav ReverbNation för att få ut musiken på spotify och iTunes, men vet inte ifall det faktiskt var en bra väg att gå. Min tanke är i alla fall att göra något liknande denna gång.

Jag har egentligen två frågor angående detta, till er med mer erfarenhet.

-Vilken tjänst/sida arrow-10x10.png bör jag vända mig till för att kunna släppa musiken både på Spotify or iTunes? Vill ju självklart få ut så mycket utav pengarna som möjligt, men vill även ha en enkel och säker tjänst. BandCamp och CDBaby har jag redan erfarenhet av och där kan jag släppa digitalt själv. Har ingen Mac för övrigt, tyvärr, vad jag har förstått så hade det underlättat för att släppa på iTunes.

-Räcker det att släppa digital på detta sättet för att kunna registreraarrow-10x10.pngarrow-10x10.png sin låtar hos STIM?

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipset Punchline, ser ut att vara en bra distributör. När jag läste igenom deras FAQ hittade jag dock ett problem;

"Can I release classical music through Spinnup?

Unfortunately we are currently unable to technically support classical releases through Spinnup but we love classical music so we are working hard to find a solution and hope to be able toOFFERarrow-10x10.pngthis to all Spinnup artists soon"

Jag skriver film/trailer/spel-musik och använder mig mycket utav orkestern. Även om jag inte skulla klassa det som klassisk musik då det finns många skillnader, kan jag förstå ifall de skulle anse att det var det. Förstår dock inte vad problemet är för att de skall kunna distribuera sådan musik, missförstår jag något kanske? Antar att man skulle kunna skicka ett mail och höra vad dom säger i alla fall.

Fler tips är varmt välkomna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gerterface

Missuppfattar du kanske vad CDBaby gör?

De hjälper dig att distribuera till alla de ställen du vill ha din musik (inklusive sin egen Cdbaby-sajt). Bara att klicka i var du vill ha musiken och göra lite fler val. Klart! Du slipper årsavgifter och sånt trams, dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Hur kan jag missat det?! Men det låter ju interessant. Får ta ocharrow-10x10.png kika hur det funkar där då. Tackar för tipset.

Vad jag kan searrow-10x10.png är det samma pris här som på spinnup dock, 49$, fast per album istället per år, vilket jag tycker funkar bättre.

Hur jämför sig inkomster från CDBaby jämfört medarrow-10x10.png exempelvis ReverbNation eller Spinnup? Någon som har koll på det?

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

-Räcker det att släppa digital på detta sättet för att kunna registreraarrow-10x10.pngarrow-10x10.png sin låtar hos STIM?

Jag kanske missuppfattar frågan men du behöver inte släppa något för att registrera dina låtar hos STIM. De samlar ju även in pengar för livespelningar så du skulle i princip aldrig behöva släppa något men ändå kunna få utbetalningar från STIM för att du uppträtt med dina låtar live.

Men ja, du kommer att få ersättning via STIM för de låtar som spelas på Spotify etc om du har rapporterat dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Hur kan jag missat det?! Men det låter ju interessant. Får ta ocharrow-10x10.png kika hur det funkar där då. Tackar för tipset.

Vad jag kan se såarrow-10x10.png är det samma pris här som på spinnup dock, 49$, fast per album istället per år, vilket jag tycker funkar bättre.

Hur jämför sig inkomster från CDBaby jämfört medarrow-10x10.png exempelvis ReverbNation eller Spinnup? Någon som har koll på det?

När jag kollade för något år sen kändes CD Baby som bästa alternativet. Fast pris per skiva istället för årligt abbonemang, sen 100% av inkomsterna från respektive tjänst. När jag kollade hade CD Baby dessutom spridning på flest tjänster, ca 100 stycken vill jag minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

De samlar ju även in pengar för livespelningar så du skulle i princip aldrig behöva släppa något men ändå kunna få utbetalningar från STIM för att du uppträtt med dina låtar live.

Det är väl SAMI som gör det.

Dom betalat även ut ersättning till medverkande musiker på ett Album/Singel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl SAMI som gör det.

Dom betalat även ut ersättning till medverkande musiker på ett Album/Singel

STIM betalar ut royalty till upphovsmän vid framträdande oavsett vem som framför verket. Paul McCartney får alltså pengar ftån STIM när coverband spelar deras låtar på den lokala puben. SAMI kanske har något liknande för de framförande musikerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...