Jump to content
Annons

Hjälp med ljudisolering (dörrar)


forumstudiose

Recommended Posts

Hjälp med ljudisolering (dörrar).

Hej alla.

Behöver ett tips hur jag kan ljudisolera min lokal (arbetsstudio).

Beskrivning:

  • studio ändvänds ej för inspelning eller stark uppspelning. Möjligtvis kommer att finnas monitorer, eller el-piano. Det ska vara tyst i rummet samt kunna inte störa andra.
  • Studio finns 0,5 trappa i ett bostadshus. Det finns många vatten/värme-rör samt elkablar.
  • Uppe finns bostad (verkar ett starkt tak i betong), då behövs ingen isolering, samt vid sidor (garage). En vägg är mot tvättstugan. Ibland hörs centrifugering men inte störande. Jag tror att det var tidigare ett stort tvättrum, som delades i lokal + tvättstuga. Ev. en liten dämpning skall monteras på väggen.
  • Största problemet är dörren (se bilder). Gjord av metallplåt (typisk källardörr). Släpper ljudet mycket, så när man pratar i korridoren så hörs allt inne. Det finns en gallerdörr som säkerhet. Dörrar är inte standardiserade (mått: 185*70).
    Jag vill gärna:
    • Installera nya dörrar, kanske dubbla dörrar som dämpar ljud ordentligt
    • Sätta upp en ljudisolering runt dörrar, eftersom det finns rör som går in i lokalen ovanför ingångar.

All sort tips/hjälp är välkomna.

Med vänlig hälsning, Kompozer

post-37157-0-49028900-1439892043_thumb.jpg

post-37157-0-09373000-1439892056_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Typiskt är det snickare som gör sånt.

Gör en översiktlig ritning på vad du vill ha gjort, och kontakta en mindre byggfirma. Berätta att det är ljudisolering som är målet, och fråga om de vet hur man gör sånt.

Angående ditt problem så tycker jag inte en ståldörr som den du har borde släppa in ljud på det sätt du beskriver. Det låter mer som att du har öppet genom en ventil mellan ditt rum och korridoren utanför, eller kanske det är otätt runt dörren eller runt rören. Börja med att sätta tätningslister runt dörren, och se till att det är tätt runt rören ovanför så det inte är fritt för luft den vägen. Det kanske räcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ TS:

De dörrar du har är vanliga branddörrar. Precis som du säger isolerar de ljud dåligt eftersom de oftast är gjorda av 1 mm stålplåt med en stenullkärna i mitten. 1 mm stål motsvarar ca 3 mm gips vad gäller densitet.. ja du förstår.

Man kan stärka upp sådana dörrar genom att limma på tex fibercement men dessa dörrar och karmstycken är inte gjorda för ljudreduktion varför de är svåra att få täta i falsen.

Det bästa du kan göra är att måttbeställa ljuddörrar från tex Orresta eller Daloc.

Tyvärr så har de flesta byggnadssnickare dålig koll på hur man installerar en ljuddörr. Man drevar och fodrar av som med en vanlig dörr och tror man gjort rätt.

Rätt sätt: ordentlig drevmån, drevet ska packas löst, sedan bottningslist och sist mjukfog på bägge sidorna.

Bra att veta - betong isolerar luftburet ljud väldigt bra.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...