Jump to content
Annons

Ljudkort funkar endast i Cubase[LÖST]


Ezzet

Recommended Posts

Tjena, har ett litet problem med antingen dator eller ljudkort.

Installerade Cubase Pro 8 igår tillsammans med mitt USB-ljudkort CI1.

Har högtalare inkopplade i ljudkortet, och nu har det blivit så att när jag är i Cubase hör jag alla ljud precis som vanligt, allt funkar prima. Men så fort jag är i webbläsaren eller någon annanstans och pular så kommer det inget ljud. Men om jag drar ur högtalar-sladden och sätter in den direkt i datorn istället fungerar det som vanligt. Förstår ingenting. 🙁

Förhoppningsvis har någon här en logisk förklaring, tack på förhand. ☺️

Redigerat av Ezzet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du valt ljudkortet som standardenhet även i Windows? Eftersom du får ljud när du pluggar in i datorns interna ljudkort så har du antagligen inte valt att du vill få ljudet via CI1 i Windows, utan endast i Cubase.

Control Panel - Hardware and Sound - Sound - Välj CI1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite info om burken du sitter på kanske hade varit en idé?

Jag körde in Win10 nyss, och har endast ljud i DAW också, iaf från ljudkortet.

Om jag ska lyssna på Soundcloud/kolla på YT så kommer ljudet från tvn, även om mitt ljudkort är standard (tvn kopplad med hdmi).

Edit: Jag lyckades lösa det så här:

1. Gå in i ljudinställningar

2. Se om du har en annan ljudenhet du kan högerklicka på.

3. På den andra enheten, högerklicka och välj "Ange som standard för kommunikation" (Här fick jag ljud).

4. Högerklicka på ljudkortet du vill ha ljud ifrån och sätt kommunikationen där, om du inte vill ha den annorledes.

 

Tack för mig!

ps: Standardformatet under avancerat i egenskaper för ljudkortet måste tydligen vara 16-bit 48000 för att det ska funka, inte 44000 som är default från installation!

Redigerat av Chris_Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt ljudkortet som standardenhet även i Windows? Eftersom du får ljud när du pluggar in i datorns interna ljudkort så har du antagligen inte valt att du vill få ljudet via CI1 i Windows, utan endast i Cubase.

Japp, har testat att ha den både som standard och inte.

Lite info om burken du sitter på kanske hade varit en idé?

Jag körde in Win10 nyss, och har endast ljud i DAW också, iaf från ljudkortet.

Om jag ska lyssna på Soundcloud/kolla på YT så kommer ljudet från tvn, även om mitt ljudkort är standard (tvn kopplad med hdmi).

Edit: Jag lyckades lösa det så här:

1. Gå in i ljudinställningar

2. Se om du har en annan ljudenhet du kan högerklicka på.

3. På den andra enheten, högerklicka och välj "Ange som standard för kommunikation" (Här fick jag ljud).

4. Högerklicka på ljudkortet du vill ha ljud ifrån och sätt kommunikationen där, om du inte vill ha den annorledes.

 

Tack för mig!

ps: Standardformatet under avancerat i egenskaper för ljudkortet måste tydligen vara 16-bit 48000 för att det ska funka, inte 44000 som är default från installation!

Här är burken jag sitter på:

http://www.inet.se/produkt/v100517/inet-home-i5

Testat alla möjliga vis med att ändra kommunikationen och testade igen, ingen förändring. Vad gäller att det måste vara 48000 16-bit så står mitt ljudkort på 24-bit 44100 och det går inte att ändra av någon anledning..

Två snabba frågor

1. Kör du ASIO drivrutiner?

2. Har du Cubase igång när du öppnar webbläsaren?

Om svaret är ja på båda frågorna ta en titt här:

http://music.stackex...-guitar-rig-plu

1.Ja

2. Nej, inte alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...