Jump to content
Annons

Vad gjorde 90-talets "sound"?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om det finns någon här som vet vad för syntar/effekter/inspelnings & mix tekniker som man använde sig av under 90-talet? Vad fanns det för saker och vad var det man använde i en studio på 90-talet? Musik vars sound jag gillar är från klassisk eurodisco (E-type, 2 Unlimited, Basic Element osv) till Ace of Base och Army of Lovers (för att ta några exempel)

Vad användes under dessa produktioner?

Jag har köpt mig lite syntar med inriktning mot 90 tal och eftersom jag börjat tröttna lite på mjukvarusyntar. Dessa är Roland Super JV-1080 med Techno Expansions kort och en Korg Wavestation A/D dessa har jag förstått användes rätt så mycket under 90-talet.

Finns det några andra syntar/efekter som ni kommer tänka på när ni tänker 90-tal? Och som användes flitigt under 90-talet?

Jag antar att det går att få tag på teknik från 90-talet rätt så biligt idag då det inte verkar vara ett så eftertraktat decenium musikaliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

E-Type hade förmånen att få sitta i Cheiron studion när han va som hetast dock i egen skrubb, men iaf. Det folket han hade med sig där var ju guld värt, Dennis Pop och Max Martin för att nämna några. Tillgången på prylar där måste varit oändlig ^^

Studio Equipment[edit]

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta efter samplingar från Zero-G, som släppte otaliga samplings-cd på 90-talet för AKAI S1000 m m. Tror Kontakt kan importera sådana patcher. 🙂

Sen så var ju E-MU Proteus, Korg 01/W och Roland JV-serien samt JD-800 (eller JD-990 som den hette i modulform) rätt vanliga också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en hel del syntar genom åren, och utmärkande för just 90-tals syntar enligt mig är att ljuden var ofta ganska tunna och lite metalliska. (Vilket inte behöver vara dåligt om man behöver ljud som ligger längre bak i mixen, och fylla ut med.)

Har sålt av, men har fortfarande kvar en hel del, och funderat på om man ska sälja av lite. Men det blir så tomt i studion då. 😊

ps. Roland JV-serien, Yamaha CS-serien, Yamaha An1x, Emu Proteus, Yamaha EX5, Korg Trinity, 303-kloner t.ex. MAM MB-33 (har en själv) m.m. är hårdvara som jag tänker på när jag tänker 90-talet. 😑

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så grymt mycket för tippsen/svaren allihop! Nu är fredagkvällen räddad. Slå på kaffebryggaren och luta sig tillbaka och läsa info och kolla youtube klipp. 😄

Cathrine = Skulle du få för dig att sälja av lite grejer så får du jättegärna höra av dig så jag kan kolla upp utifall det skulle vara nåt intressant för mig. Gäller förstås alla er andra också om ni skulle ha nåt intressant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De digitala effekterna var naturligtvis också viktiga. Det var väl i slutet av 80-talet som det började komma billigare alternativ, typ Quadraverb.

Alltså inte bara bra reverb och delayer, utan multiburkar där man kunde mecka på allvar med ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo syntarna lät lite på annat sätt då men jag tror att arren på låtarna var lite annorlunda som gjorde att det lät lite 90-tal. Tror jag.. Eller har jag fel? 😕

Hur menar du att arren var annorlunda från 80-talet till 90-talet?

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att arren var annorlunda från 80-talet till 90-talet?

Vet inte! Jag kan tycka att det kanske inte lades till lika mycket blipp blopp och pads och coola effekter. Man spelade lite enklare om jag ska uttrycka mig krasst... Nu jämför jag inte med 80-talet då utan tänker mer hur det snickras idag med hjälp av datorn och väl utvecklade musikprogram.

Idag kan man ju klippa och få vissa bitar att spelas bakåfram, Fade in med olika ljud och drops och allt vad det nu heter. Automatisering av olika filters osv osv...

Fanns inte så mycket av det förr. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo syntarna lät lite på annat sätt då men jag tror att arren på låtarna var lite annorlunda som gjorde att det lät lite 90-tal. Tror jag.. Eller har jag fel? 😕

Vad är du för jävla gud som inte vet allt? 😠😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så grymt mycket för tippsen/svaren allihop! Nu är fredagkvällen räddad. Slå på kaffebryggaren och luta sig tillbaka och läsa info och kolla youtube klipp. 😄

Cathrine = Skulle du få för dig att sälja av lite grejer så får du jättegärna höra av dig så jag kan kolla upp utifall det skulle vara nåt intressant för mig. Gäller förstås alla er andra också om ni skulle ha nåt intressant. 🙂

Låter som en bra fredag. 😄 Jag skulle ju kunna spalta upp lite som jag skulle kunna tänka mig att sälja.

* Alesis NanoSynth - Säljes absolut - 300-400kr? (ca. 1.500kr på ebay)

* Alesis NanoBass - Säljes absolut - 300-400kr? (ca. 1.000 på ebay)

* Music and More "MB-33 MK-II" - Säljes - 1.000kr (finns för runt 1.500 på ebay)

* Waldorf Pulse+ - Säljes - (mellan 4.000-5000kr på ebay)

* Yamaha Cs6X + minneskort - Säljes vid bra pris (ca. 5.000 - 7.000kr på ebay)

Samtliga syntar är i extremt bra skick, och jag har alla intrumentdefinitioner för Sonar. (Så man kommer åt alla patchar+patchnamn via MIDI). Enda synten som har ordentliga rackmärken är MB-33'an.

Bor i Estocolmo, skickar saker extremt ogärna. 😛

Vet inte! Jag kan tycka att det kanske inte lades till lika mycket blipp blopp och pads och coola effekter. Man spelade lite enklare om jag ska uttrycka mig krasst... [...]

Håller absolut med. Om man lyssnar på valfri modern dubstep-, glitchhop-, club eller trance-låt - Är det väldigt ofta sjuuuukt mycket detaljer i produktionen. Reverbsvansar, stereoseparerade ljud, uprisers, tunna stråkar, feta layer-melodier, ljudeffekter m.m. Kanske mycket p.g.a. att man kan göra så mycket i mjukvaran att det går att få fram alla detaljer. Man kan självklart röra till det, och göra dåliga låtar, men att det faktiskt går att göra allt i en dator. Det och att konkurrensen har ökat enormt i.o.m. sociala medier. "Everything is a Remix", som det heter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Kulturellt var 90-talet mer hiphop och etno. DnB/Jungle präglades av en jazztradition, Trance satsade på att söka sig till världens alla hörn, Techno mer aggressiv än någonsin och House var precis vid tröskeln till att ta över världen.

80-talet var ärlighetens årtionde (vi är där igen) och det hörs i produktionen. Dynamik fick stå tillbaka. Den kom fram igen under 90-talet när ironi var den rådande sinnesstämningen. Glada 80-talsaktiga melodier fick en illavarslande ton när man lade till reverb, filters och sånt och det gillade 90-talet. Trummaskinerna ersattes av uppspeedade funktrumsamplingar och det höjde upp gatukredden i soundet en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...