Jump to content
Annons

Släppa själv? Eller skicka till skivbolag?


Recommended Posts

Jag har sett liknande tråd, där man går lite in på detta men inte precis.

Jag har släppt en poplåt, den lyckades väl helt OK, hamnade på top 10 iTunes här och i Mexiko några dagar, samlat ihop 600 fans på en månad, totalt över 1000+ på drygt 3 månader.

Visst är man tacksam för det, men jag tycker mina låtar kan bli mycket större. Ska släppa ut min andra singel, och undrar ifall jag ska fortsätta med att släppa själv? Eller ska jag skicka till ett skivbolag?

Vad tycker ni? Kan de inte bara ''göra om låten'' så pass mycket att den inte räknas som plagiat och ge den till någon av deras egna artister? Ni är ju definitivt mer kunniga än vad jag är, då jag är rätt så ung och ny i detta. Vore tacksam för svar! 🙂

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går du till dom större skivbolagen så snor inte dom din låt.

Dom flesta skivbolagen snor inte andras låtar , men antar att det finns undantag men oftast i mindre bolag utomlands som inte anmäler till stim eller liknande organisationer.

Men eft major bolag eller etablerat bolag är rätt safe att kontakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Går du till dom större skivbolagen så snor inte dom din låt.

Dom flesta skivbolagen snor inte andras låtar , men antar att det finns undantag men oftast i mindre bolag utomlands som inte anmäler till stim eller liknande organisationer.

Men eft major bolag eller etablerat bolag är rätt safe att kontakta.

Jaha, okej tack så mycket!

Men det är ju nästan knappast lönt att skicka sina låtar till större skivbolag, de lyssnar väl ändå aldrig.

Vilken var din förra låt? Låg den på iTunes top tio i Sverige?

Ja, låten finns här https://www.facebook.com/Himeroz

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den viktigaste frågan en bör ställa sig är vad du hoppas få ut av ett skivbolag?

Min erfarenhet (som endast innefattar två skivsläpp på mindre skivbolag, samt tre skivsläpp på egen hand) är att det numera knappt är någon nytta med mindre skivbolag.

Det ett skivbolag framför allt gör är ju att sköta distribution, vilket är väldigt enkelt och billigt att göra själv numera via t ex CDBaby. Sen gör de såklart promotion också, men det här just här skiljelinjen går tycker jag. Om en hårdrar det lite skulle jag vilja generalisera det till att nyttan av den promotion ett mindre skivbolag kan leverera inte står i proportion till det avkall på inkomsterna en får göra när en måste dela dessa med ett skivbolag.

M a o. Om det verkar funka för dig med promotion, så är det väl bara att fortsätta ge ut musik på egen hand och ta hand om alla inkomster själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att den viktigaste frågan en bör ställa sig är vad du hoppas få ut av ett skivbolag?

Min erfarenhet (som endast innefattar två skivsläpp på mindre skivbolag, samt tre skivsläpp på egen hand) är att det numera knappt är någon nytta med mindre skivbolag.

Det ett skivbolag framför allt gör är ju att sköta distribution, vilket är väldigt enkelt och billigt att göra själv numera via t ex CDBaby. Sen gör de såklart promotion också, men det här just här skiljelinjen går tycker jag. Om en hårdrar det lite skulle jag vilja generalisera det till att nyttan av den promotion ett mindre skivbolag kan leverera inte står i proportion till det avkall på inkomsterna en får göra när en måste dela dessa med ett skivbolag.

M a o. Om det verkar funka för dig med promotion, så är det väl bara att fortsätta ge ut musik på egen hand och ta hand om alla inkomster själv?

Skivbolag har pengar som kan sköta bland annat promotion/produktion/gigg. Det kostar mig oerhört mycket att få köpa produktion, spela in låten, och att promota. Allt detta bedriver jag med studiebidragen. Får liksom samla pengar för varje låt. Dessutom är det svårt att hitta ställen där man kan uppträda samt att radion vill ju inte riktigt nappa på indieartister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolag har pengar som kan sköta bland annat promotion/produktion/gigg. Det kostar mig oerhört mycket att få köpa produktion, spela in låten, och att promota. Allt detta bedriver jag med studiebidragen. Får liksom samla pengar för varje låt. Dessutom är det svårt att hitta ställen där man kan uppträda samt att radion vill ju inte riktigt nappa på indieartister.

Det finns inga skivbolag som jobbar gratis. Allt det du beskriver kommer du få betala även om du ligger på ett skivbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Har alltid haft för mig att skivbolaget ''satsar'' olika summor på artister

Skivbolag satsar bara på stensäkra kort. Ju mer känd du är desto mer vågar

de satsa. Och vice versa. Låten är en riktig goding;-) så det borde inte vara

omöjligt till bolagsnapp. Maila de en länk. Vad har du att förlora....

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. Har alltid haft för mig att skivbolaget ''satsar'' olika summor på artister

Visst kan de lägga ut pengar i förskott om de tror på dig, men likväl vill de ha tillbaks dessa pengar. Och där gäller det att se upp med kontraktsskrivningen så att du inte blir återbetalningsskyldig om du säljer för dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skivbolag satsar bara på stensäkra kort. Ju mer känd du är desto mer vågar

de satsa. Och vice versa. Låten är en riktig goding;-) så det borde inte vara

omöjligt till bolagsnapp. Maila de en länk. Vad har du att förlora....

Tack så mycket, kul att få höra att du gillade låten!

Har skickat till skivbolag, men de verkar inte intresserade. Sen skickar jag det på facebook, som kanske är fel av mig & nog därför, men de är ju som aktivast där. Meddelanden blir lästa men inte besvarade. Förstår inte när min låt har sålt bättre än några av deras egna artister?

Vad är det de inte ser hos mig?

Är det för att jag är en ung kille som väljer att inte göra som alla andra tonårskillar (fangirl-metoden), utan väljer mer en visuell väg? Konkurrensen är stenhård ja, men jag tycker jag sticker ut i mängden och jag ''lyckas'' ju ändå med egna händer.

Visst kan de lägga ut pengar i förskott om de tror på dig, men likväl vill de ha tillbaks dessa pengar. Och där gäller det att se upp med kontraktsskrivningen så att du inte blir återbetalningsskyldig om du säljer för dåligt.

Där lärde man sig något nytt, tack så mycket!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att du nog har lite för bråttom, eller i alla fall förväntar dig att saker ska hända fortare än det är rimligt. Det finns säkert gånger då ett skivbolag signat någon som släppt en enda låt och sen satsat på den artisten.

Men oftast så vill de nog veta att du så att säga har lite historia. D v s, du kommer att vara mycket intressantare ifall de när de kollar upp dig (det kan det gott hända att de gör, även om du inte får några svar) och ser att du släppt en låt var tredje vecka de senaste två åren och är ute och giggar varje helg.

Visst behövs det talang för att lyckas i musikbranschen, men i slutändan handlar det ändå mest om hårt och enträget arbete. Och alla som varit med ett tag vet att det finns många (för all del mycket talangfulla) snackisar som påstår att de kommer göra både det ena och det andra, men sen inte levererar för fem öre. Därför bör en nog kunna visa att en jobbat hårt och mycket (och dessutom uppnått resultat) under en längre tid.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte när min låt har sålt bättre än några av deras egna artister?

Skillnaden mellan dig och deras artister kan ju vara att även fast du säljer mer än deras artister så har du din fanbase utanför sverige vilket gör att det blir svårt att få spelningar i norden som genererar pengar och en del av dessa pengarna får skivbolaget.

Möjligtvis kan du få ett av dom större skivbolagen att kanske betala 50 000 - 100 000 kr i förskott för 5 singlar eller liknande MEN du kommer att få betala tillbaka det under lång tid om det inte säljer som smör.Och säljer det inte är du fast i kontraktet med bolaget tills dom pengar bolaget lagt ut år återbetalat.

Sedan istället för att maila eller skicka meddelande på Facebook vilket troligtvis är nån praktikant som läser så Ring och boka möten med bolagen och personligen presentera dig som artist.

Dom är upptagna MEN det går alltid att boka ett möte med dom och spela upp det man har framför allt om man är artist då skivbolagen stängts letar efter nya akter.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jo, ni har nog rätt.. Jag har lite för brottom, har bara släppt en enda låt. Men med hjälp av låten har jag byggt upp mig större än innan, och för varje låt kommer jag sakta men säkert bygga mig större (om låtarna gillas av publiken såklart)

Ja, Picazzo det är nog det som är problemet. Att min fanbase är större utomlands än vad den är här. Får sikta mer på att bygga en fanbase här i norden också.

För i grund och botten är min dröm inte att bli ''känd''. Jag älskar att uppträda framför mycket folk, och desto större jag är/blir desto större publik samlar jag. Sen skiter jag nästan fullständigt hur mycket jag tjänar, det enda jag investerar i är att göra ännu fler låtar. Hade jättegärna uppträtt gratis.

Tack så mycket för att ni ger mig lite mer vett inom musikbranschen! Uppskattas som fan 😄

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...