Jump to content
Annons

Spectrasonics Omnisphere 2x


pme (oregistrerad)

Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Det har varit ganska tyst om denna plugin här. Det har varit en av de mest efterlängtade uppdateringarna på länge för en plugin.

Några av mina reflektioner.

Jösses vad stor den är 57G! Och jag har inte hittat något sätt att trimma bort det man inte behöver/vill ha. Ska man ha den på en Mac AIR så blir det inte mycket över för annat!

Mycket är sig likt. Det jag gillar bäst är nog de klassiska oscillatorerna som tillkommit.

Granulatets delen begriper jag inte. Jag tyckte nog att padshop pro har varit lättare att göra något med.

Någon fler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar Omni 2, men har knappt testat några ny funktioner än, bara lite nya presets.

Verkar inte som man kan ta bort oönskade presets, själv hade jag tagit bort nästan hela EDM delen, inte min grej. Men verkar som att jag får leva med den

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VIP-upgrade och ska snart köpa Omnisphere 2. Finns det bara som nerladdning? Eller går det att köpa på dvd's med? Har iofs en 300 Mbit-lina så det går fort men jag tror jag vill ha det på dvd's... kanske?!

Har en snuskig läggning och sparar alla kartonger och det skulle göra sig fint ihop med kartong Omni #1 😉😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har VIP-upgrade och ska snart köpa Omnisphere 2. Finns det bara som nerladdning? Eller går det att köpa på dvd's med? Har iofs en 300 Mbit-lina så det går fort men jag tror jag vill ha det på dvd's... kanske?!

Har en snuskig läggning och sparar alla kartonger och det skulle göra sig fint ihop med kartong Omni #1 😉😄

Tydligen så är det endast nerladdning på upgrades!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid installation finns möjlighet att lägga endast programmet på disken, sedan allt ljud på t.ex. en disk bredvid. Detta gjorde jag dock inte personligen när jag installerade, men min kompis lyckades med det.

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letar efter basprogrameringar från denna mastodont plugg. Någon som vet vart jag kan hitta någon som är nördig nog att programmera sådana. Alltså presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Nu har ju Omnisphere 2 funnits ute på marknaden ett tag, åsikter? Jag har nog aldrig hört/läst något negativt om Omnisphere.

Ni som har köpt den, vad tycker ni?

Den ersätter Omni v1 helt och fullt. Gör allt som v1 gjorde (om ja inte missat nån mini-detalj). Har samma patchar som låter lika som v1 (plus många fler förstås) så alla gamla DAW-projekt funkar samma med 2an som 1an, rakt av. Stödjer alla tidigare add-on paket med. Inga uppenbara bakåtsteg på den fronten.

Några få patchar svarar lite annorlunda på automation, och har ibland en irriterande tendens att återställa sig själv när man öppnar projektet. Men det har ja bara märkt för projekt som ursprungligen gjordes med v1, inte nya som gjorts med v2 från början.

Interfacet är större, biffigare och därmed lite trögare. Editeringen av A/B delen av varje patch är mer avskild, under var sin knapp. A/B-delen hade det mesta inom 1 editeringsfönster innan, men i 2an har de olika delarna fördelats ut på olika egna fönster istället, som man kommer till med enskild knapptryckning. Tycker vart lite försämring, mer virrigt för hjärnan.

Vågformer för LFO, OSC, wavetables, filter m.m. är nu ordnade i strukturerade menyer efter olika kriterier. Man kan nu även importera helt egna ljudfiler och använda som wavetables. Sound Match sökfunktionen var ett bra tillskott med, sparar tid.

Överlag precis den typ av uppdatering man förväntar sig av Spectrasonics. Lite samma, fast Meeeeeer typ ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju Omnisphere 2 funnits ute på marknaden ett tag, åsikter? Jag har nog aldrig hört/läst något negativt om Omnisphere.

Ni som har köpt den, vad tycker ni?

Många inspirerande ljud, men också gott om samplingsmaterial att göra egna ljud utifrån också.

Något negativt? Ptja, den som läser 64 GB samplingar kanske förväntar sig en rompler med alla typer av samplade akustiska eller elektroniska instrument. Då kan det vara värt att påpeka att Omnisphere inte är en rompler utan en synt. En groteskt massiv synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft den ett tag. Låter vansinnigt bra! Ett monster till synth. Det enda jag reagerat på är att det verkar som om en del av ljuden är liiiiite för starka om man jämför med ettan. Det klipper lätt på vissa ljud och JA jag har kollat alla inställningar ochg kört med både externt & internt ljudkort. Det klipper alltså i synthen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag reagerat på är att det verkar som om en del av ljuden är liiiiite för starka om man jämför med ettan. Det klipper lätt på vissa ljud och JA jag har kollat alla inställningar ochg kört med både externt & internt ljudkort. Det klipper alltså i synthen.

Lite samma här. Inte upplevt mycket klipp (tror jag, inte kollat hypernoga) men reagerat på att ljudnivån från vissa patchar är väldigt stark, både internt och externt. Omni (1 och 2) är liksom en synt som ligger väldigt starkt i volym jämfört med konkurrerande produkter, men vissa ljud blåser mittbena på en. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Omnisphere innehåller varken trummor eller percussion va?

Nja, det är väl väldigt lite. Finns väl nåt percussivt men som du skriver så finns det inte direkt några kompletta trummor eller percussions.

Skulle vara trevlgt och Spectrasonics kunde komma med en RMX-2. Dels som loopmaskin men oxå som en vanlig trumplugg likta Superiour/Addictive drums och liknande.

Sen skulle det vara extra kul om deras interna pluggar släpptes som stand alone för jävlar vad jag gillar effekterna i maskinerna! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

..extra kul om deras interna pluggar släpptes som stand alone för jävlar vad jag gillar effekterna i maskinerna! 🙂

Good point. Söker man bra chorus på plugin- eller hårdvaru-sidan får man leta mycket(!) länge innan man hittar nåt halvt vettigt. Men tar man Omnis effekter, eller vanliga gitarrpedaler rentav, så låter det ganska bra på en gång. Samma med gamla Roland COSM eller VS8F effekter. Trenden att formge process-verktyg utifrån super-cleana teoretiska/fysiologiska/matematiska/elektriska principer för att 'ge användaren max kontroll' blir alltmer död.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det är väl väldigt lite. Finns väl nåt percussivt men som du skriver så finns det inte direkt några kompletta trummor eller percussions.

Skulle vara trevlgt och Spectrasonics kunde komma med en RMX-2. Dels som loopmaskin men oxå som en vanlig trumplugg likta Superiour/Addictive drums och liknande.

Sen skulle det vara extra kul om deras interna pluggar släpptes som stand alone för jävlar vad jag gillar effekterna i maskinerna! 🙂

Ja, en ny RMX-version vore ju guld!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Björn Olsberg ändrade titeln till Spectrasonics Omnisphere 2x

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...