Jump to content
Annons

åsikter om premium valve mikrofon vs preamps?


Recommended Posts

letar just nu efter en "ny" (alltså nytillverkad vintagemick) mikrofon som mest är tillämpad sång. jag har testat lite olika och börjar få en uppfattning om vad jag är ute efter. MEN man har ju också kört den genom flera olika preamps och jag har inte haft tillfälle att testa mickar jag varit intresserad av i min miljö :/ dvs i mitt rum, med mina preamps osv... allt det där har jag koll på

men vad är det i regel för åsikter som gäller mickar som är baserade på 251, c12, u47 (och egentligen FET modellen), u67 usw usw...

dessa "nya" mickar är väl snäppet vassare i bygget och kanske lite mer moderna oftast så jag antar att valet av preamp kanske inte är lika viktigt som köra de gamla mikrofonerna.

rent generellt för dessa rörmikrofoner. hur långt kommer jag på api 512, burl b1d och purple audio biz? för er som inte riktigt känner till alla eller har testat dem så är de väldigt olika varandra. api tror jag de flesta har kört och testat som kanske har en åsikt om detta.

jag kommer givetvis kolla efter fler roliga preamps men vill också inte känna mig stressad att hitta en bara för att.

just nu saknar jag bara en bra vettig sångmikrofon som gärna kan ta lite rum och lite avståndsbaskagge och bas. ni fattar...

har kollat (och testat vissa av dem) på märken

Wunder audio

Flea

Microtech gefell

Pearlman

och några fler...

jag behöver nödvändigtvis inte fler tips på mikrofoner utan mer en åsikt gällande rörmikrofoner mot preamps.

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Microtech gefellen i en 1073 preamp låter riktigt bra. Bätte än t.ex API 512 vid A/B lyssning.

En AKG C12VR var med i samma test och gefellen lät bättre.

De andra mikrofonerna har jag inte haft möjlighet att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

mikrofontester är jag inte så intresserad av som sagt. jag har lite koll på vad jag är ute efter och den micken som till slut passar mig blir mitt inköp.

här är det mer mick vs pre. det med 1073 mot api är intressant. och det är lite det jag är ute efter. är en pre-inköp ett måste i det här fallet för att det ska vara värt med min nya mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl lite på vad det ska användas till. Det låter ju riktigt bra även med API preampen, 1073an tillsammans med just gefellen låter bara superbt. Så vilken preamp beror väl på vilken mick du väljer. Andra här på forumet kan nog komma med input angående hur andra preamps låter med de andra mikrofonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker mest på om det är så att folk har åsikt (input, haha)på preamps med input och output läge nämligen.

tanken har slagit mig att skaffa en 1073, 1084 eller något som kanalstrip.

kan dock tänka mig att både burl och purple audion kan vara rätt schysta och om någon vet med sig rent tekniskt på om det blir bra eller dåligt vore skönt och veta.

vet nämligen många som tycker api blir för tunn i soundet med vissa rörmickar...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker mest på om det är så att folk har åsikt (input, haha)på preamps med input och output läge nämligen.

tanken har slagit mig att skaffa en 1073, 1084 eller något som kanalstrip.

kan dock tänka mig att både burl och purple audion kan vara rätt schysta och om någon vet med sig rent tekniskt på om det blir bra eller dåligt vore skönt och veta.

vet nämligen många som tycker api blir för tunn i soundet med vissa rörmickar...

Har man cashen hade jag satsat på en Manley Voxbox, den låter så jävla bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta på Flea och Milab. Mycket mick för pengarna och, vad jag upplevt, inte så beroende av preamp.

Flea ligger lite i toppen på favoriterna men pearlman verkar vara sjukt intressant också! dock inget jag kunnat prova men för det priset och hur det är byggt tror jag att den kommer bli väldigt populär!

milab dc96 är mick jag saknar... de nytillverkas igen såg jag dock! kanske blir en sådan så också sen 🙂

som sagt, kanalstrippar och preamps finns det gott om. och alla har sina favoriter antar jag.

men det kan ju vara svårt att hitta den där gyllene kombon.

blir kanske så att jag får köpa en mick och sen köra genom det jag har och därifrån sen fatta vilken preamp som låter bäst för att sedan leta upp "den rätta" för den micken. kan bli dyrt det här... haha

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag föredrar en dyrare preamp som kan använda för att färga ljudet på fler än ett sätt. Kör själv på en presonus ADL-600 som jag gillar då jag kan välja hur mycket rörvärme jag vill ha på en viss tagning. Men den största fördelen är att jag kan välja mickar och rörmättnad även på mina billigare småmemranare. Sedan så finns det ju flera sätt att ratta ljudet på i en preamp som man inte kan om man bara köper dyra mickar.

Så för mig så prioriterar jag en bra rörpremp som jag sedan kan använda på vanliga kondensator-mickar för att slipa köpa flera olika rörmickar för att kunna välja rätt mick. Det gör ju att jag alltid kan välja en kondensator-mick framför en dyrare rörmick när jag sedan köper fler mickar till mickparken.

Men vist an det vara roligare att ha många fina mickar med.

särskilt om man inte är intresserad av att färga ljudet på något särskilt sätt. Men det är ju en smakfråga i sig.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Fredrik! Joachim!

Är med Joachim på ren preamp. Inte tråkigt ren, bara att den inte är så specifik så att den kan passa dåligt med något. Tycker micken ska komma till sin rätt, om det låter fel, byt mick.

Kan vara jobbigt med preamps som har massa möjligheter att låta olika, svårt att repetera inställningar och för mycket att tänka på, det ska bara fungera.

API 512 är ju svinbra på sång, har testat med 47or, 67or, massa andra mickar.

Både Manley ref C, bock 251 / 241, C 800 är ju brighta mickar.

C 800 är nog den sämsta av dem, ganska jobbig och resonant stämning.

Flea 47 är skitbra, men lite köttig och middig för bright pop tycker jag.

Flea överlag är jävligt bra.

Milab. Sjukt ren och sjukt detaljerad. Kan vara lite middig på starkare sång, när man skär det och toppar lite har man världens detalj, den går igenom allt.

Min favorit är M269, som är ganska så identisk med U67, men har ingen aning om hur kopiorna är. Kör den på all sång och det har aldrig gått fel.

Det är mikrofonkapseln som är grejen, K67, mästerverk.

Allting har ju att göra med vilken musik du gör.

Om du spelar in vilt skilda röster (vilket jag gör) så skaffa någonting mer neutralt.

Bock 251 har skitsnygg toppdiskant, Flea 47 har skitsnygg "undre diskant" och mer bett i midden. Manleyn funkar ju också på nästan allt, det går ju alltid att skära diskant liksom, hehehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...