Jump to content
Annons

Bra preamp till Manley Ref C & Neumann U87


Björn

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Manley Ref C, och en Neumann U87, genom en Vintage Design m73d.

Jag tycker preampen låter för hård för min smak. Jag vill köpa en preamp i 15-30k klassen.

Har fundrat över UA 6176, eller Manley Core tex.

Finns det någon bra preamp som har både rör och ren karaktär man kan växla mellan som passar kanske?

Jag spelar in mkt RnB/Hiphop men oxo mjukare sång, så jag vill ha nåt med möjlighet till snabba tranisenter men oxo något fylligt tubigt. Paradox? 🙂

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle köpa två då man inte kan äta kakan och ha kvar kakan.

Sen ska du kika på en pre med trafo både på ingång och utgång. Den du har nu kanske bara har det på ingången?

Sen ska du givetvis också backa från micken, då du ALLTID får ett hårt ljud nära en mick. Detta kan påverka mer än man tror.

Tänker att hårdheten kan ligga lägre fram i kedjan, vad har du för AD/DA? Rum?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för svar!

Hmm jo rummet är sådär behandlat, uppdämpat en del med stenull på väggar och tak, dock inte särskilt jämnt dämpat(frekvens mässigt). Avstånd har jag faktiskt först på sistone börjat köra längre ifrån, det blir helt klart dynamiskare, men kanske inte jätte stor skillnad i mellanregistret känns det som.

Jag kör det genom ett apollo quad.

Vad är trafo för nånting?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

http://www.thomann.de/se/chandler_limited_redd47.htm borde vara en kandidat. Och jag skulle nog välja LA610 före 6176.

Och då har du dessutom pengar över för tex en RND 517. Millenia har någon hybrid som kan switchas mellan solid state och tube.

Jag har dock ingen erfaranhet av den, eller redd47 heller för den delen.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

En telefunken V76, vad har den för karaktär?

pme:

en RND 517, är inte det lite samma som Vintage Designen?

 

hmm Ang LA610 vs 6176.

Jag har fått för mig att 6176 är bättre för då kan man bypassa olika steg, kompressorn tex, jag vill nog använda distressorn som kompressor ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vintage designen är en clon av neve 1073:ish. RND är en modern konstruktion. Förvisso solidstate och transformator baserade och av samma konstruktör. Jag har inte hittat något schema på hans moderna grejer. Men jag tror att de i så fall är närmare de han gjorde för AIR studios under när han drev focusrite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh??? Lägga 26k på en preamp haha... Är man uppe i de priserna hade jag hellre köpt en original Neve 1073. Den tappar ialla fall inte i värde.

Till OP: Köp ett säkert kort. Neve eller API. Finns i 500 serien. Neve är ju kända för lite mjukare "krämigare" ljud. API är mer midforward -> in your face. Köp en av varje om du är osäker så behöver du aldrig fundera på en preamp igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh??? Lägga 26k på en preamp haha... Är man uppe i de priserna hade jag hellre köpt en original Neve 1073. Den tappar ialla fall inte i värde.

Till OP: Köp ett säkert kort. Neve eller API. Finns i 500 serien. Neve är ju kända för lite mjukare "krämigare" ljud. API är mer midforward -> in your face. Köp en av varje om du är osäker så behöver du aldrig fundera på en preamp igen.

Jag själv tycker dock det finns bra mycket renare preamps än la610

Link to comment
Dela på andra sajter

LA610 är lite hit and miss till sång tycker jag. På vissa röster och mickar funkar den kanon, andra låter den bara mossigt på.

API är ju snabbare och renare än en 1073 men har ändå ett lent varmt ljud. Skulle nog påstå att de är mer mångsidiga.

Great River kan vara värda att prova också.

Men ja, försök att få möjlighet att prova några olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

V76 är ju kung av rörpreamp. Mjukt, Fyllingt och fantastiskt. Funkar till allt.

Har spelat in på ett neve 8086 bord och de preampsen låter ju fantastiskt upplever inte att mina 1073dpa kommer upp i den klassen. Men tror att eqn gör "hela" skillnaden.

Så köper du en bra eq till ditt vintage design så har du neve-soundet sedan en telefunken v76 och någon bra Api 312 preamp typ warm audio eller black lion audio så har du en väldigt bra förutsättning till att aldrig vara missnöjd.

Om det är en vintage u87 du har så kommer den låta fantastiskt med v76.

La-610 är verkligen hitnmiss som sagt. Och eqn är typ meningslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först, ett grattis är på sin plats när någon vill lägga samma summa på en kanallimpa som en U87.

Jag upprepar också tankarna om att se över rummet om du har någon resonans.

Till sist, om du inte gillar M73D skulle jag inte gå Neve-vägen heller. API 312/512 visst kan det säkert vara ett bra tips för snabba transienter.

Jag hade kollat på en Lunchbox med t ex två kanaler av Lindells preamp och eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla goa svar!

Är det samma preamp i La-610 som i UA 6176?

Jag tycker dt verkar gött att ha en go rör-preamp för att färga ljud när man linear bas osv, men som sagt, den kanske inte passar så bra till Manleyn.

Linus: Ja mitt rum är halv-behandlat men inte nog, men jag är mitt i en studioflytt så det ska nog ordna sig på nya stället.

Men ja efter att ha läst mkt och fått goda råd så har jag förstått att jag vill ha en redig preamp som gör micken bättre rätta.

Ja det känns som jag kanske ska ha kvar m73D:n och satsa på rör istället.

Vad säger folk om Avalon VT-737SP? Den har jag också funderat på. Hur är den preampen med en manley? U87 ska ju vara gammal standard i Hiphop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...