Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lÀnge, precis som jag gissar att de flesta andra, haft en ohygglig mÀngd pluggar installerade. EQ:s, kompressorer, syntar o s v.

I samband med att jag uppgraderade bĂ„de Windows och Cubase till version 8 sĂ„ var dĂ€r dock en massa pluggar som började strula, fick Cubase att krascha. SĂ„ nu har jag avinstallerat det mesta, och sitter just och funderar pĂ„ om det inte Ă€r lika gott sĂ„? Jag menar, hur ofta kommer verkligen pluggarna vara en begrĂ€nsning för att Ă„stadkomma det ljud en vill, jĂ€mfört med mina egna tillkortakommanden som mixare? 🙂

Det var t ex lite dÀrför jag undrade om Jon kunde skriva ner sina absoluta favoritpluggar (han har ju ÀndÄ testat nÄgra stycken...) i denna trÄd. TÀnker att om en har en varje (t ex en fÀrgad och en ren kompressor) sÄ kommer en bli mycket bÀttre pÄ att hantera dessa, jÀmfört med att ha 20 stycken som en stÀndigt byter mellan. Och framför allt sÄ kanske det blir effektivare (och lugnare) av att veta att det enda sÀttet att fÄ ett bÀttre ljud Àr att ratta vidare med t ex den kompressorn en valt, istÀllet för att prova en annan. Och en annan. Och en annan. O s v.

Eller Àr det att begrÀnsa sig i onödan?

Annons
Postat (redigerat)

Jag Àr ju inte Jon men jag skriver ÀndÄ!

Jag kör nÄgra fÄ pluggar nÀr jag mixar Àven om jag som du har en hel drös installerade.

EQ:

PT's EqIII, enda eq:n jag behöver igentligen. Jag Àr en cutter inte en booster sÄ den fungerar utmÀrkt!

Kompressor:

SSL Duende -> masterbus compressor. AnvÀnder den pÄ det mesta faktiskt. Pukor, kagge you name it.

Waves C4 -> Fungerar pÄ mÄnga kÀllor. Tightar till ljudet utan att fÄ det lÄta som kompression.

Waves CLA - 1176, La3a och La2an. Funger bra pÄ det mesta.

Waves Rdesser - En bra desser behöver man imellanÄt!

PSP VintageWarmer 2 - En fin plugin om man vill fÄ lite mer go mid i ljudet.

Waves Kramer Tape - Även om den boostar diskanten lite vĂ€l sĂ„ gillar jag Ă€ndĂ„ vad den gör pĂ„ vald kĂ€lla.

FX/Allt-i-allo-pluggor

Waves Supertap - Ett bra delay, fungerar Àven bra som exciter.

Vahalla Vintage verb - Det bÀsta ITB reverbet jag testat!

Waves CLA vocal - Gillar verkligen allt i denna pluginen. Brukar ligga som sista kedja pÄ sÄng bussen.

Redigerat av crillemannen
Postat

NÄgra hundra pluggar till eller frÄn gör inte sÄ stor skillnad. Men mÀrker jag att ngn jÀvlas kan man ju alltid avinstallera den. Har vÀl hÀnt en gÄng.

Alla har vÀl sina go-to EQ's och kompressorer Àven om man har 700 olika pÄ burken. Jag tyr mig i princip alltid till RComp eller Waves 1176, samt Fabfilters EQ 9,5 ggr av 10.

Postat (redigerat)

Jag Àr Jon, men jag skriver ÀndÄ. Visst jag testar en vÀldans massa pluggar, men Àr mycket noga med att rensa ut sÄnt jag inte anvÀnder. Detta Àr A och O för att jobba effektivt. Har jag för mycket att vÀlja mellan sÄ finns det alltid (kanske) "nÄgot som kan lÄta bÀttre..."

Jag hittar mina favoriter och anvÀnder endast dessa till 95%

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

Jag Àr ju inte Jon men jag skriver ÀndÄ!

Jag Àr Jon, men jag skriver ÀndÄ.

All input Ă€r sĂ„ klart vĂ€lkommen! 🙂

Postat (redigerat)

Jag Àr vÀldigt mycket för att hÄlla nere antalet pluggar. Undviker att installera en massa om det inte Àr nÄgot jag kÀnner att jag kommer att anvÀnda mycket. Inte ens om de Àr gratis.

Hellre ett fÄtal verktyg av riktigt bra kvalitét som jag lÀr kÀnna ordentligt. DÄ lÀr jag mig ocksÄ bÀttre nÀr jag Àr i "behov" av en annan plugg. Dessutom kÀnner jag att det ger ett mer enhetligt ljud över hela mixen om jag inte Àr för splittrad i vilka pluggar jag anvÀnder.

Å andra sidan Ă€r jag mycket för pluggar med karaktĂ€r, vilket gör att jag fĂ„r ha nĂ„gra olika att vĂ€lja mellan. Men jag försöker att inte ha pluggar som Ă€r snarlika varandra.

Jag gillar ocksÄ att ha en enkel kanalstripp som jag kan utan och innan och nÀstan alltid utgÄr ifrÄn nÀr jag börjar forma ett spÄr.

Sen kompletterar jag med andra pluggar beroende pÄ vilket instrument och vilken karaktÀr jag vill ha. Men jag försöker hÄlla det enkelt. Jag har kanske 7 EQs, 6 kompressorer, 5 reverb, 4 eko som Àr mina go-tos. Sen lite olika "kryddpluggar" för saturering, dist, modulering etc.

KÀnner att jag hittat en ganska bra balans mellan enkelhet och variation ÀndÄ. Det blir sÀllan nÄgot velande eller planlöst testande av pluggar.

Redigerat av rainydays
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tar det som finns i DAWen oftast. Dels för att det mesta brukar finnas som Àr man behöver och dels för att det för mig blev dyrt ekonomiskt nÀr man skulle uppgradera alla pluggar.

SÄ jag tÀnkte sÄ hÀr.

EQ oftast en som följer med DAW, med ett interface som inte hÀrmar rattar utan jag kan dra i en punkt och snabbt svepa frekvens och amplitud för att hitta problem.

Kompressor, VCA och opto karaktÀrer vill man ha. Jag gillar en rattsgrejer typ LA2, SSL kompressorer mest för att jag vet hur jag skall stÀlla in dessa för att fÄ nÄ dit jag vill. En grej som jag verkligen gillar Àr pluggar typ Selig Leveler ( sÄ vitt jag vet bara till Reason men liknande produkter finns för andra plattformar) att kunna höja rms pÄ tex sÄng utan att bakgrundsbruset Äker med upp Àr magiskt.

https://shop.propellerheads.se/product/selig-leveler/

Effekter, förutom bröd och smör reverb som oftast följer med i DAWarna sÄ vill jag ha tape delay och impulsreverb,

Problemlösarpluggar eller pluggar som snabbt fixar en grej finns massvis och beror pÄ vad för problem man vill lösa.

Forma ljudpluggar

Jag gillar att göra ljud med syntar och det kanske fÀrgar mina val av knasiga grejer som jag vill ha. Tex extremt smala band pÄ Eq och filter, brickwall inte -24db per oktav utan superbrant...

Effekter som jobbar över tid i synk och gÀrna dynamiskt Àr ocksÄ en del av mitt sÀtt att skapa ljud inte bara pÄ syntar utan pÄ alla instrument.

Formantfilter!!! AnvÀndbart till mycket.

Dist... HÀr kan listan bli lÄng...

Jag gillar mog mer att lÀgga pengar pÄ saker som förÀndrar ljud mer drastiskt Àn ytterlighare en SSL klon.

Redigerat av drloop
Postat

Jag Àr vÀldigt mycket för att hÄlla nere antalet pluggar. Undviker att installera en massa om det inte Àr nÄgot jag kÀnner att jag kommer att anvÀnda mycket. Inte ens om de Àr gratis.

Hellre ett fÄtal verktyg av riktigt bra kvalitét som jag lÀr kÀnna ordentligt. DÄ lÀr jag mig ocksÄ bÀttre nÀr jag Àr i "behov" av en annan plugg. Dessutom kÀnner jag att det ger ett mer enhetligt ljud över hela mixen om jag inte Àr för splittrad i vilka pluggar jag anvÀnder.

Å andra sidan Ă€r jag mycket för pluggar med karaktĂ€r, vilket gör att jag fĂ„r ha nĂ„gra olika att vĂ€lja mellan. Men jag försöker att inte ha pluggar som Ă€r snarlika varandra.

Jag gillar ocksÄ att ha en enkel kanalstripp som jag kan utan och innan och nÀstan alltid utgÄr ifrÄn nÀr jag börjar forma ett spÄr.

Sen kompletterar jag med andra pluggar beroende pÄ vilket instrument och vilken karaktÀr jag vill ha. Men jag försöker hÄlla det enkelt. Jag har kanske 7 EQs, 6 kompressorer, 5 reverb, 4 eko som Àr mina go-tos. Sen lite olika "kryddpluggar" för saturering, dist, modulering etc.

KÀnner att jag hittat en ganska bra balans mellan enkelhet och variation ÀndÄ. Det blir sÀllan nÄgot velande eller planlöst testande av pluggar.

LÄter som ett smart upplÀgg, sjÀlv trillade man ner i plugins trÀsket rejÀlt, men kom pÄ mig sjÀlv att man mest satt och fipplade runt gjorde 12 takter musik och sen skruva i timmar med olika plugins. Som Admiral Ackbar sa en gÄng "It's a trap!"

Postat (redigerat)

Ju fler desto bĂ€ttre!!!! 😉

SkÀmt Äsido, sÄ anvÀnder jag frÀmst de effektpluggar som följer med Cubase. Sedan har jag nÄgra andra frÄn exempelvis PSP audioware, Sonalksis, Flux och Celemony, men det Àr oftast antingen för att jag tycker bÀttre om anvÀndarinterfacet eller att det finns vissa funktioner som inte finns i de medföljande.

I övrigt har jag en nĂ€stan oförsvarligt stor (och stĂ€ndigt vĂ€xande) hög med VSTi - men det Ă€r ju alltid kul att kunna variera ljudkĂ€llorna. Vissa kompletterar varandra och ger bĂ€ttre resultat i kombination med varandra etc (eller sĂ„ skyller jag bara pĂ„ det, för att det Ă€r kul att ha en massa olika... 😉).

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.