Jump to content
Annons

Kompressor tips & tricks mottages tacksamt!


Recommended Posts

HallĂ„! 🙂

Kort och gott, undrar om nĂ„gon skulle vilja dela med sig av lite "egna" tips & tricks med kompressorn som ni har lĂ€rt er med tiden. Googlar man pĂ„ det sĂ„ kommer bara alla dessa klassiska anvĂ€ndningsomrĂ„den upp sĂ„ som parallel- och seriekompression, sidechain och sĂ„ vidare upp... vilket jag INTE söker. Jag Ă€r mer ute efter dessa nya underground tips som ni lĂ€rt er av nĂ„gon annan eller sjĂ€lv frĂ„n experimentering som ni anvĂ€nder ofta för att det visat sig funka. SĂ„, nĂ„gon som sitter pĂ„ nĂ„got ni vill dela mer er om? 🙂

Till exempel; En mixare vid namn Matthew Weiss gav ett tips nyligen om att anvÀnda extremare komprimering pÄ sÄng (men funkar pÄ mer) inom det frekvensomrÄde som tydligheten existerar pÄ med hjÀlp utav en multibandare istÀllet/och för EQ tex.

TÀÀnk juu!

Redigerat av Modern Rockstar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

SÄg en grej med Chris Lord Algie tror jag det var nÀr han la pÄ en multibandskompressor pÄ sÄng och körde kort attack/release pÄ ett omrÄde som han ville ha bort men ÀndÄ kvar. Grejen var tydligen att mÀnniskan uppfattar bara det lilla i början men det stannar kvar fast det inte hörs eller nÄt vilket gör att man slipper kanske bummel eller dÄliga frekvenser fast de ÀndÄ bidrar...

Var lite svÄrt att förstÄ men man Àr ju varken kung pÄ mixning eller har mycket studielÄn direkt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar göra en grej som fixar till ett bra mellanregister i mixen. Jag skickar ut de instrument som behöver extra skjuts i mellanregistret. Dock sÄ brukar jag vara försiktig med sÄngen. LÀgger ett HPF och LPF sÄ att bara mellanregistret Àr kvar pÄ bussen. LÀgegr sedan waves pulte MEQ-5 och attenuerar 1.5khz och boostar samma frekvens. LÀgger sedan en limiter efter eq:n som fÄr jobba nÄgra db. Blandar sedan in denna med mixen tills mellanregistret fÄr lagom skjuts.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

IgÄr kvÀll eller rÀttare sagt natt nÀr jag sÀnde lite live till vaughnlive.tv sÄ fick jag dra pÄ ganska hÄrt med kompressorn pÄ sÄngen/kraxningen sÄ det inte bara stÀmmer utan verkar vara nödvÀndigt att dra pÄ mer pÄ kompressorn i alla fall nÀr det gÀller presets. Sen för att fÄ bort lite gyttja sÄ lÀgger jag nÄgra eq och tar jag bort ca - 3-3'5 db runt 410 och samma runt 2200. Har man nÄn effekt pÄ buss sÄ gör jag samma pÄ den. Att ta bort nÄgra db runt 400 kan stÀda upp pÄ alla instrument.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag diggar att anvÀnda nÄgra vanliga kompressorer efter varandra. Reapers inbyggda gör sÄ att man kan vÀlja vilka frekvenser man vill att kompressorn ska jobba pÄ, det Àr grymt. Tex om man spelar in akustisk gitarr sÄ kan den flacka nÄgot enormt i mellanregistret, dÄ hittar man frekvensen som flackar och komprimerar sÄ det blir jÀmt, grymt. Gillar det bÀttre Àn multiband för tillfÀllet

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...