Jump to content
Annons

AXUU

Recommended Posts

Annons

Rätt svårt att veta vart man ska börja när man inte vet hur mycket du kan om EDM sedan tidigare eller så.

Tror också det finns flera EDM-trådar sedan tidigare.

Googla, Youtube, läs på olika forum, gå produktionskurser etc.

Finns massor, svårt att specificera utan att vart vart du står.

Rätt brett att efterfråga "jag vill lära mig EDM" 🙂

Prodda efter en referens. Prova härma en låt. Det lär du dig mycket på eftersom du tvingas analysera referensen.

Sidechain (för bla EDM) är viktigt och det finns en hel sjö med videos och andra sidor att läsa om det på.

Cutta i stort sätt allt utom kick/bas 0-200 hz med EQ.

Vet inte riktigt vad du vill att man ska specificera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt svårt att veta vart man ska börja när man inte vet hur mycket du kan om EDM sedan tidigare eller så.

Tror också det finns flera EDM-trådar sedan tidigare.

Googla, Youtube, läs på olika forum, gå produktionskurser etc.

Finns massor, svårt att specificera utan att vart vart du står.

Rätt brett att efterfråga "jag vill lära mig EDM" 🙂

Prodda efter en referens. Prova härma en låt. Det lär du dig mycket på eftersom du tvingas analysera referensen.

Sidechain (för bla EDM) är viktigt och det finns en hel sjö med videos och andra sidor att läsa om det på.

Cutta i stort sätt allt utom kick/bas 0-200 hz med EQ.

Vet inte riktigt vad du vill att man ska specificera.

Tack för svar och ursäkta att jag var otydlig. Jag tänkte egentligen på allt, exempelvis historia och teori/hur en korrekt EDM-låt traditionellt sätt är uppbyggd. Tack för tips!
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar och ursäkta att jag var otydlig. Jag tänkte egentligen på allt, exempelvis historia och teori/hur en korrekt EDM-låt traditionellt sätt är uppbyggd. Tack för tips!

Jag tror det blir mycket enklare om du snarast sätter igång med något enkelt program (t ex Garageband om du har Mac/iPad) och försöker göra musik. Inget fel i att läsa teori, historia o s v, god kunskap där kan många gånger hjälpa dig att nå det resultat du vill snabbare än om du bara känner dig fram.

Men som med allt annat som kräver praktiska färdigheter (matlagning, sport, de flesta yrken o s v) så är det ganska meningslöst att bara läsa teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första man bör veta då är att de flesta som är inne på elektronisk musik gillar inte titeln EDM 😛

Kolla dokumentärer på Youtube. Finns en del bra där, kolla efter "Pump up the volume" dokumentären t.ex.

Se till att gå tillbaka till rötterna, mitten på 80 och början av House-eran - Importes butiken och The Warehouse i Chicago - och jobba dig framåt i tiden därifrån, följ musikens utveckling och alla förgreningar, t.ex. hur Derrik May inspirerades av House till att utveckla dess aggressiva kusin Techno, och så vidare därifrån m.m.

Elektronisk dansmusik är idag så uppblandad att gränserna mellan tidigare stilar, skolor och genrer är i princip borta (det är därför samlingsnamnet Electronic Dance Music - EDM - börjat användas. Ofta därför "EDM" inte gillas med).

Så om man kliver in på bara t.ex. techno, djungle, acid osv så fattar man inte var gränserna mellan 'denna' genre och andra genrer går, vad som utmärker genren; inte om man utgår ifrån dagsläget och 7-8 bakåt i tiden. Så, gå tillbaka till rötterna, börja från början. Då får man ihop det lättare. Då utmärkte sig stilarna relativt tydligt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta små små detaljer i uppbyggnaden som skiljer en stil från en annan när det kommer till olika generer i elektronisk musik.... som Signia redan skrivit så fattar man det inte om man inte hittar just det där slaget på takt 26 som gjorde om låten från HubbaBubbaTechno till LakrisalTechno..🙂

skämt åsido så lär du nog bli sittande ett tag om du vill fördjuppa dig från grunden..

Har du sett Ishkurs guide to electronic music? Kanske inte så matnyttig men väldigt underhållande och informativ

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...