Jump to content
Annons

Funderingar kring ljud och ljus


KlasVonKlas

Recommended Posts

Jag ska om ett par månader ha hand om ljud och ljus till ett bröllop. Detta kommer vara i en lokal på omkring 120kvm och jag tror det är ca 100 personer totalt som kommer. Dessa funderingar gäller dock också live ljud och ljus överlag.

I augusti förra året jobbade jag på Rix FM-festivalen i Jönköping med montering och nedplockning av ljud och ljus. Det jag då såg vara att de ställde tre stora basar (tror det var två 18 eller 21-tums-basar i varje låda) på rad efter varandra med ungefär 2-3 meters mellanrum, istället för bredvid varandra, på varje sida om scenen. Jag har sedan dess funderat på varför man gjorde detta, och det enda jag kommer fram till är att man vill vill "skjuta" så mycket som möjligt av basen mot publik och inte få den lika rundstrålande. Kan detta vara något eller är jag helt ute och cyklar?

Det jag då funderar på är vad skillnaden skulle bli om man gjorde detta inomhus. På ett sätt känns det onödigt eftersom ljudet inte försvinner ut i fria luften utan stannar inne i lokalen, och då kanske inte denna placering ens ger någon fördel då väggarna ändå håller inne ljudet. Jag är ännu lite osäker på vad för PA det är vi ska ha (då detta ska lånas av en kompis till brudgummen), men sist jag såg vad han hade för grejer så hade han totalt 4st baslådor med en 18-bas i varje. Märket på dessa är Behringer och jag funderar på om man skulle använda alla 4. Inte för att det behövs, men då de inte spelar så mycket djupbas (i förhållande till dyrare grejer) så känns det som om jag kommer få ett renare ljud med 4 basar istället för 2 då jag inte behöver pressa dem lika hårt.

Nåja, det var om ljud, nu kommer ljus vilket jag hoppas hamnar på rätt forumdel.

Min fundering, eller fråga, är kort och gott: Hur brukar ni lägga upp programmering m.m av ljus? Jag har koll på det här med Scenes, Chases m.m, men tar gärna emot tips på hur man kan göra detta så smidigt som möjligt.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...