Jump to content
Annons

Koppla Gaming Headset till Usb-ljudkort?


Bullerbyn

Recommended Posts

Sitter med ett Roland UA-55 hemma men sonen vill även använda sitt Headset när han spelar och Skypar. Då detta inte är ett USB headset måste det kopplas via 2st 3,5mm kontakter. Går det ens att använda ett headset in i ett USB-kort? Har via adapter fått lyssningen att fungera men micken är stendöd via adapter in i XLR/TRS ingången, noll signal.

Är det bara att ge upp? Kopplar jag in headsetet via datorns inbyggda ljudkort så funkar det givetvis men problemet är att det inte går att växla mellan ljudkorten. Kör jag igång det inbyggda ljudkortet så ballar Rolandkortet ur och kräver ominstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är ..Att Windows kan bar köra ett ljudkort i taget .. Suck och stön ,för står ditt problem finns olika förvisso.Olika Media Hubbar .Som kan lösa detta springandet bakom dator in ut upp ner Grej..Men problemet kvarstår går inte köra samtidigt.. Suck 2015 lixom ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått för mig att det måste vara tele-adaptern till 3,5mm pluggen som spökar? Denna är ju i stereo då det är två plastringar på adaptern. Kan det vara detta? Att inputen på ljudkortet vägrar funka med en stereoplugg?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köra med exakt så många ljudkort som du har platser i datorn och USB-portar. Kör själv två kort i studiodatorn - ett musikljudkort till DAW, och det inbyggda till Skype - exakt samtidigt. (Inbyggda är kopplade till skärmens högtalare och mic.)

Vad Windows inte klarar av (tror inte Mac grejjar det heller) är att skicka samma ljudström (audio stream) från EN applikation till TVÅ källor exakt samtidigt. (Jag sitter själv ofta i DAW (med ASIO), och sen öppnar upp en mp3'a i Windows Media Player (som körs via WDM), eller kollar på Youtube (oxå WDM) samtidigt - med samma ljudkort.)

Du har en s.k. förvald ljudenhet där du ställer in vilket ljudkort som ska användas som default, d.v.s. om applikationen du använder saknar ljudinställningar (som t.ex. ett spel, eller en webbläsare).

Så mitt tips är:

1. Sätt det inbyggda ljudkortet till förvald (både för upp- och inspelning) i Windows (edit: och koppla in gaming-headsetet dit)

2. Ändra till ditt musikljudkort i de (musik-) applikationer som du kör. Mig veterligen kan du ställa in vilket ljudkort du ska använda i alla respektabla ljud- och musikprogram. Dessutom ska man (om man inte redan gör) köra ASIO-drivisar i t.ex. DAW, och då krockar det aldrig med WDM (Windows Driver Model).

Den enda gången som ASIO eller WDM endast kan använda en applikation åt gången är när applikationen kräver s.k. exklusiv åtkomst (vilket många DAW's gör). Finns även en inställning i Windows där du kan stänga av det, vilket inte jag skulle rekommendera.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köra med exakt så många ljudkort som du har platser i datorn och USB-portar. Kör själv två kort i studiodatorn - ett musikljudkort till DAW, och det inbyggda till Skype - exakt samtidigt. (Inbyggda är kopplade till skärmens högtalare och mic.)

Vad Windows inte klarar av (tror inte Mac grejjar det heller) är att skicka samma ljudström (audio stream) från EN applikation till TVÅ källor exakt samtidigt. (Jag sitter själv ofta i DAW (med ASIO), och sen öppnar upp en mp3'a i Windows Media Player (som körs via WDM), eller kollar på Youtube (oxå WDM) samtidigt - med samma ljudkort.)

Du har en s.k. förvald ljudenhet där du ställer in vilket ljudkort som ska användas som default, d.v.s. om applikationen du använder saknar ljudinställningar (som t.ex. ett spel, eller en webbläsare).

Så mitt tips är:

1. Sätt det inbyggda ljudkortet till förvald (både för upp- och inspelning) i Windows (edit: och koppla in gaming-headsetet dit)

2. Ändra till ditt musikljudkort i de (musik-) applikationer som du kör. Mig veterligen kan du ställa in vilket ljudkort du ska använda i alla respektabla ljud- och musikprogram. Dessutom ska man (om man inte redan gör) köra ASIO-drivisar i t.ex. DAW, och då krockar det aldrig med WDM (Windows Driver Model).

Den enda gången som ASIO eller WDM endast kan använda en applikation åt gången är när applikationen kräver s.k. exklusiv åtkomst (vilket många DAW's gör). Finns även en inställning i Windows där du kan stänga av det, vilket inte jag skulle rekommendera.

Mycket bra tips och råd! Tack! Dock verkar det strula då Roland-interfacet strejkar efter att man använt det inbyggda ljudkortet. Körde utan problem förut med dubbla ljudkort, precis som du beskriver. Försöker förstå vad som hänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...