Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vet att Àmnet Àr uttjatat men har googlat och provat alla lösningar utan resultat. SÄ dÀrför provar jag hÀr.

Jag har en macbook pro(2010) som jag har satt in 8gb ramminne i och 240 gb ssd disk.

AnvÀnder Logic pro x och spelar in via ett motu 8 pre Ljudkort.

Jag anvÀnder pluggar som Ezdrummer, Ezmix och Amplitube 3 och Logics egna inbyggda.(alla givetvis köpta)

NÀr jag spelar in sÄ dyker det allt som oftast upp ett "system overload" meddelande vilket börjar bli sÄ irriterande att jag börjar tröttna rejÀlt. snacka om kreativitetsdödande.

Nu senast höll jag pÄ med ett spÄr. Jag bestÀmmer mig för att ha ett intro. varpÄ jag spelar in 3 olika gitarrer (2 komgitarrer och en melodi) och efter 2 takter sÄ kommer trummor/gitarrer/bas in och kör igÄng. SÄ fort de första trumslagen börjar sÄ pausas allt och system overload meddelandet dyker upp. Jag sjÀlv kan jag tycka att det Àr galet konstigt. hade ju förstÄtt om det var 95 instrument som kickar igÄng samtidigt men sÄ Àr inte fallet.

Jag har provat allt (stÀnga av alla andra aktiva program(time, machine, safari, Wifi mm). Jag har testat att köra "Freeze trÀcks" och Àven Àndrat buffeminnet men inget hjÀlper.

Jag misstÀnker ju att jag har klantat till det med nÄn instÀllning. Hade Àven samma problem nÀr jag körde logic express.

NÄgon som har nÄt förslag? Kan det vara sÄ att datorn Àr för gammal?

Tack pÄ förhand.

Med vÀnlig hÀlsning/Jani

Annons
Postat (redigerat)

Prova det ibland eller ofta kan det hjÀlpa, beror dock pÄ vad felet naturligtvis Àr. Har du provat nÄgot annat DAW om det blir samma sak dÀr? tex Reaper, Ableton, Cubase.

Redigerat av hellfog
Postat

Förra Äret slutade ett av vÄra ramminnen att fungera sÄ helt plötsligt hade vi bara 2 gig. NÀr vi satte in nya minnen gick datorn bra igen. Tryck pÄ Àpplet och "om den hÀr datorn" för att snabbt kolla sÄ du fÄr ut 8 gig i ram.

Postat

Prova det ibland eller ofta kan det hjÀlpa, beror dock pÄ vad felet naturligtvis Àr. Har du provat nÄgot annat DAW om det blir samma sak dÀr? tex Reaper, Ableton, Cubase.

Har inte testat nÄgot annat DAW. ska göra det om jag fÄr möjlighet.

Förra Äret slutade ett av vÄra ramminnen att fungera sÄ helt plötsligt hade vi bara 2 gig. NÀr vi satte in nya minnen gick datorn bra igen. Tryck pÄ Àpplet och "om den hÀr datorn" för att snabbt kolla sÄ du fÄr ut 8 gig i ram.

Tack för tipset. kollade det men mina ramminnen funkade fint:)

Postat

Uppdatering:

BlÄste rent hela macbooken och installerade allt frÄn början igen. Samma problem kvarstÄr. Det Àr konstigt för det Àr vissa partier pÄ vissa lÄtar som det blir "system overload"(givetvis lÄtarna man Àr mest nöjd med) och jag fattar ingenting.

ska luska vidare pÄ problemet och hoppas jag hittar felet. stort tack för alla tips.

Med vÀnlig hÀlsning, Jani

Postat

Syns det nÄt i Logics "System Performance Window" nÀr det hÀnder ?

Hur ser det ut i OSX Activity Monitor ?

Kör du allt frÄn systemdisken ?

Hur mycket ledigt utrymme pÄ disken/diskarna ?

Postat

Syns det nÄt i Logics "System Performance Window" nÀr det hÀnder ?

Hur ser det ut i OSX Activity Monitor ?

Kör du allt frÄn systemdisken ?

Hur mycket ledigt utrymme pÄ disken/diskarna ?

Ja det syns i logics "system performacen window". Hdd mÀtaren rör sig inte men processor mÀtaren gÄr i taket.

Hur hittar jag OS X activity monitor?

Jag har 280 gb ledigt ungefÀr pÄ systemdisken. (320 gb disk). Jag kör logic projekten frÄn en usb 2.0 disk(sen igÄr).

Postat

Vad spelar du in pÄ, hur snabb Àr hÄrddisken? Du kör vÀl bara program pÄ SSD:n?

mvh/Peter

Jag spelar in pÄ en usb disk och har bara program pÄ ssdn. Har inte gjort sÄ innan men testar och ser utan resultat.

Jag kan ha mÄnga instrument pÄ men sÄ fort nÄgot Àndras i lÄten(exempelvis, trummor, bas gitarr försvinner och en ack-gura börjar spela sÄ "overloadar" den direkt.

Postat (redigerat)

Hur hittar jag OS X activity monitor?

Sorry, menar "Aktivitetsskontroll" under "Verktygsprogram" 🙂

Vilken processor har din maskin ?

Prövat de olika instÀllningarna i Logic Pro X > Preferences > Audio, Processing Threads ?

Vad kör du för I/O Buffer Size ?

Redigerat av JakobP
Postat

Sorry, menar "Aktivitetsskontroll" under "Verktygsprogram" 🙂

Vilken processor har din maskin ?

Prövat de olika instÀllningarna i Logic Pro X > Preferences > Audio, Processing Threads ?

Vad kör du för I/O Buffer Size ?

Kollade aktivitetskontroll precis och Logic anvÀnde runt 60%.

Har inte provat "processing threads"

Buffer sizen har jag minskat/ökat men tycker inte det blir nÄn skillnad.

Datorn Àr en macbook pro mitten 2010.

Processor 2,4 ghz intel core duo 2.

8 gb 1067 mhz ddr3 och samsung ssd disk(240).

Det skumma Àr att jag kan ha 7-8 kanaler igÄng med trummor(logics egna), gitarrer och bas och det flyter pÄ skitbra men sÄ fort det blir en stor Àndring i lÄtarrangemanget som exempelvis att allt övergÄr frÄn fullt ös till jÀttelugnt(med bara en gitarr) sÄ "overloadar" den direkt. Spelade in ett klipp pÄ telefonen men vet inte hur jag kan lÀnka den hit.

Med vÀnlig hÀlsning,/Jani

Postat

Jag spelar in pÄ en usb disk och har bara program pÄ ssdn. Har inte gjort sÄ innan men testar och ser utan resultat.

Jag kan ha mÄnga instrument pÄ men sÄ fort nÄgot Àndras i lÄten(exempelvis, trummor, bas gitarr försvinner och en ack-gura börjar spela sÄ "overloadar" den direkt.

Och du har stÀngt av Wi-Fi och sÄdant?

Postat (redigerat)

Hej Jani77.

Det Àr inget fel pÄ din interna hÄrddisk utan det Àr din processor som blir överbelastad.

Mitt rÄd till dig för att göra följande

* Spela in pÄ din interna SSD-hÄrddisk, att spela in pÄ en USB2-hÄrddisk krÀver mer processorprestanda Àn att spela in pÄ din interna hÄrddisk.

* Flytta över alla projekt som du inte anvÀnder till din USB2-hÄrddisk, detta för att spara plats pÄ din interna hÄrddisk. Givetvis tar du backup pÄ din USB2-hÄrddisk dÀr all musik finns sparad via TimeMachine.

* I Logic. Följ guiden som hellfog redan pÄvisat (http://support.apple.../en-us/HT203930). Gör följande instÀllningar i Logic och "preferences"

I/O Buffert Size: 256 samples. Ju fÀrre antal samples, ju större processorbelastning

Processing Threads: Automatic

Process Buffer Range: Large

LikasÄ bör du inte ha igÄng nÄgot annat program Àn just Logic nÀr du hÄller pÄ med musik för att din begrÀnsade processorkapacitet skall anvÀndas endast för Logic.

För att fÄ reda pÄ hur snabb din dator Àr jÀmfört med andra Mac-datorer kan jag rekommendera dig att titta pÄ geekbench (http://browser.prima.../mac-benchmarks). AnvÀnd 64-bitar multicore i din jÀmförelse och om jag fÄtt allt rÀtt fÄr din dator, MacBook Pro (15-inch Early 2010) Intel Core i5-520M 2400 MHz (2 cores), 4106 poÀng vilket Àr mindre bra.

EDIT: Lagt till jÀmförelse till Geekbench

EDIT2: Process Buffer Range, frÄn "High" till "Large"

Redigerat av Implasticyde
Postat

Logic Àr riktigt uselt pÄ processhantering. Det kan hÀnda ibland att den lÀgger mer Àn vad den klarar av pÄ en kÀrna, och man kan fÄ starta och stanna lÄten nÄgra gÄnger innan den lÀr sig att distribuera rÀtt.

Alla andra DAWs jag provat (och jag har testat rÀtt hÄrt) lyckas krama ut bra mycket mer av en processor Àn vad Logic kan. Trots att Logic egentligen Àr effektivare per process.

Det Àr dÀrför en i7 presterar sÄ mycket bÀttre med Logic. Den hjÀlper till att maskera bristerna i Logic.

Jag fick ganska ofta system overload pÄ min macbook i kombination med EZ Drummer. Verkar som den sitter och sover ibland och hinner inte leverera samplingarna i tid.

Jag har inte mÀrkt av problemet med EZD2 (peppar peppar).

Har du kört nÄgra benchmarks pÄ din SSD? Det skulle ju mycket vÀl kunna vara nÄgot konflikfel som gör att den presterar sÀmre Àn den ska.

Postat

Hej Jani77.

Det Àr inget fel pÄ din interna hÄrddisk utan det Àr din processor som blir överbelastad.

Mitt rÄd till dig för att göra följande

* Spela in pÄ din interna SSD-hÄrddisk, att spela in pÄ en USB2-hÄrddisk krÀver mer processorprestanda Àn att spela in pÄ din interna hÄrddisk.

* Flytta över alla projekt som du inte anvÀnder till din USB2-hÄrddisk, detta för att spara plats pÄ din interna hÄrddisk. Givetvis tar du backup pÄ din USB2-hÄrddisk dÀr all musik finns sparad via TimeMachine.

* I Logic. Följ guiden som hellfog redan pÄvisat (http://support.apple.../en-us/HT203930). Gör följande instÀllningar i Logic och "preferences"

I/O Buffert Size: 256 samples. Ju fÀrre antal samples, ju större processorbelastning

Processing Threads: Automatic

Process Buffer Range: Large

LikasÄ bör du inte ha igÄng nÄgot annat program Àn just Logic nÀr du hÄller pÄ med musik för att din begrÀnsade processorkapacitet skall anvÀndas endast för Logic.

För att fÄ reda pÄ hur snabb din dator Àr jÀmfört med andra Mac-datorer kan jag rekommendera dig att titta pÄ geekbench (http://browser.prima.../mac-benchmarks). AnvÀnd 64-bitar multicore i din jÀmförelse och om jag fÄtt allt rÀtt fÄr din dator, MacBook Pro (15-inch Early 2010) Intel Core i5-520M 2400 MHz (2 cores), 4106 poÀng vilket Àr mindre bra.

EDIT: Lagt till jÀmförelse till Geekbench

EDIT2: Process Buffer Range, frÄn "High" till "Large"

Stort tack för infon. har gjort alla instĂ€llningar som du skrev om. Det skumma Ă€r som sagt att det bara Ă€r vissa partier. testade att importera projektet till min macbook air (2012) och dĂ€r upplevde jag att det flöt bĂ€ttre. kanske dags att börja spara till en ny macbook snart dĂ„đŸ™

Postat

Logic Àr riktigt uselt pÄ processhantering. Det kan hÀnda ibland att den lÀgger mer Àn vad den klarar av pÄ en kÀrna, och man kan fÄ starta och stanna lÄten nÄgra gÄnger innan den lÀr sig att distribuera rÀtt.

Alla andra DAWs jag provat (och jag har testat rÀtt hÄrt) lyckas krama ut bra mycket mer av en processor Àn vad Logic kan. Trots att Logic egentligen Àr effektivare per process.

Det Àr dÀrför en i7 presterar sÄ mycket bÀttre med Logic. Den hjÀlper till att maskera bristerna i Logic.

Jag fick ganska ofta system overload pÄ min macbook i kombination med EZ Drummer. Verkar som den sitter och sover ibland och hinner inte leverera samplingarna i tid.

Jag har inte mÀrkt av problemet med EZD2 (peppar peppar).

Har du kört nÄgra benchmarks pÄ din SSD? Det skulle ju mycket vÀl kunna vara nÄgot konflikfel som gör att den presterar sÀmre Àn den ska.

Tack för infon. Mycket jag inte vet mÀrker jag nu:) har inte kört benchmarks pÄ min sed men ska göra det sÄ fort jag hinner.

Tror du problemet försvinner om jag köper en dator med antingen i5 eller i7 processor?

Postat (redigerat)

Stort tack för infon. har gjort alla instĂ€llningar som du skrev om. Det skumma Ă€r som sagt att det bara Ă€r vissa partier. testade att importera projektet till min macbook air (2012) och dĂ€r upplevde jag att det flöt bĂ€ttre. kanske dags att börja spara till en ny macbook snart dĂ„ 🙁

Nu antar jag att du har senaste drivrutinerna till ditt ljudkort och att du uppdaterat bÄde Logic och ditt operativsystem. Om svaret Àr nej pÄ nÄgot av mina pÄstÄenden rekommenderar jag dig att uppdatera.

För att ta reda pÄ exakt vad det Àr som fÄr Logic att krokna rekommenderar jag dig att ta fram Logics egna "System Performance Window" enligt Hellfogs tips ovan. Mest troligt Àr det din processor som inte hÀnger med men du fÄr beviset i Logics "System Performance Window". Se vilken av mÀtarna som slÄr i taket, dÀr Àr datorns begrÀnsning.

MisstÀnker att de partier dÀr din processor inte hÀnger med Àr dÀr du har lagt pÄ "mycket" mjukvarueffekter eller "instrument". Att spela upp audiofiler i Logic Àr inget som belastar Logic nÀmnvÀrt. NÄgot som drar mycket processorkraft Àr multibandskompressor och reverb. För reverb Àr det bÀsta att anvÀnda sig av "bus" och lÀgga reverbet dÀr. PÄ sÄ sÀtt kan du anvÀnda dig av samma reverb till vad du vill och dÀrmed minska processorbelastningen jÀmfört med att lÀgga ett separat reverb per kanal.

AnvÀnd Geekbench som jag hÀnvisade till i mitt första svar till dig för att fÄ en fingervisning om prestandan för de datorer du testar.

GÀllande köp av ny dator sÄ passa dig för nya Mac mini, MacBook Air och Macbook Pro 13" dÄ de datorerna endast har dual core processorer. Satsa pÄ en dator som har quad core i7 CPU sÄ har du massor av processorkraft att nyttja. PÄ blocket finns en dator som jag hade rekommenderat dig att titta nÀrmare pÄ: http://www.blocket.s...5.htm?ca=20&w=3

EDIT: Förtydligande

Redigerat av Implasticyde
Postat

Bra svar frÄn bÄde rainydays och Implasticyde. Jag skulle gissa pÄ en kombination av kanalpresets med tunga pluggar (Logic har en förmÄga att i anvÀnda mallar dÀr de slÀngt ett lass av inserteffekter pÄ varje spÄr) och att krÀvande instrumentbibliotek körs frÄn USB-hÄrddisk och inte hinner leverera.

Jag har inte anvÀnt EZdrummer 2, men folk i min omgivning sÀger att det laddar snabbare och inte kÀnns lika tungt för datorn. Det Àr trots allt hundratals ljudfiler per trumma som ska laddas. En uppgradering till version 2 kan sÀkert vara vÀrt det innan du springer och köper ny dator.

LÀgg ljudbankerna pÄ SSD:n i mÄn av plats. Audioinspelningarna kan ligga pÄ USB-disken iom att spÄren Àr sÄ fÄ.

Postat

Med risk för att verka tjatig men stort tack alla för hjÀlpen. Jag gick igenom mitt projekt och tog bort 2 gitarrspÄr och nu flyter allt pÄ relativt bra. har fÄtt system overload 1 gÄng av 10 nu ungefÀr och det kan man leva med. blir till att spara till en ny dator med en i7 processor sÄ smÄningom:) Ha en fortsatt go helg:)

Postat

Gott att det blev bĂ€ttre Jani77. Tycker att det Ă€r utmĂ€rkt av dig att Ă„terkoppla hur det gĂ„r, det finns kanske fler som har samma problem i Logic som du upplever och dĂ„ fĂ„r Ă€ven de svar pĂ„ sina frĂ„gor 🙂

Postat

Med risk för att verka tjatig men stort tack alla för hjÀlpen. Jag gick igenom mitt projekt och tog bort 2 gitarrspÄr och nu flyter allt pÄ relativt bra. har fÄtt system overload 1 gÄng av 10 nu ungefÀr och det kan man leva med. blir till att spara till en ny dator med en i7 processor sÄ smÄningom:) Ha en fortsatt go helg:)

BÀsta sÀttet imo att spara pÄ processorkraft Àr att bounca dina spÄr till audio.

Postat

BÀsta sÀttet imo att spara pÄ processorkraft Àr att bounca dina spÄr till audio.

Frysa spÄren gÄr ju bra ocksÄ. Lite enklare att hantera.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.