Jump to content
Annons

Hur gör ni när ni spelar in elbas?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Undrar lite hur folk/ni brukar göra när det spelas in elbas. Själv har jag provat att line´a (lajna) basen direkt in i mitt mixerbord (Yamaha MG16/4) men det blir inte bra. Inget basigt ljud alls. Mer som en ren gitarr signal eller som en bas med dist på. Så jag får eq´a min bassignal extremt för att få fram nån bas i den. Brukar det vara så? Har provat spelat in med Cubase förinställningar för bas men det blir likadant. Skulle det bli bättre resultat om jag skaffade en pod eller liknande för bas och spelade in basen via den ist?

MVH

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar spela in bas genom en Axe FX, ElevenRack eller genom en "riktig" förstärkare. Har alltid med en ren linesignal också när jag spelar in bas för där finns det en ren och fin sub som man kan hämta upp om man vill. Inte alltid jag använder linesignalen men jag spelar alltid in den. De gånger jag inte har tillgång till förstärkare så kopierar jag linesignalen och kör den genom en förstärkarplugg i datorn.

Om du får för klent ljud i linesignalen kan du testa att komprimera den ganska hårt och höja basen efter kompressorn.

Var på en föreläsning med Ollie Olson och han brukar minska basen först, sedan komprimera hårt och höja basen igen efter kompressorn. Det gör han för att få en jämn signal i bottenfrekvenserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills lajnat och sedan kört genom förstärkarsimulator i dawen, ofta ampeg svx men även guitarrig eller någon annan plugg. Har testat att köra den genom min pod v2 men aldrig blivit riktigt nöjd. Funderar på att köpa en VT-bass från tech 21 (http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/characterseries.html). Har lyssnat på ljudexempel och har gillat det jag hört.

Med den lajnade basen har jag förutom simulator fått eq rätt rejält, framförallt skopa ut med. Brukar även lägga på en 1176-kompressor vilket brukar hjälpa till att få tryck i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Undrar lite hur folk/ni brukar göra när det spelas in elbas. Själv har jag provat att line´a (lajna) basen direkt in i mitt mixerbord (Yamaha MG16/4) men det blir inte bra. Inget basigt ljud alls. Mer som en ren gitarr signal eller som en bas med dist på. Så jag får eq´a min bassignal extremt för att få fram nån bas i den. Brukar det vara så? Har provat spelat in med Cubase förinställningar för bas men det blir likadant. Skulle det bli bättre resultat om jag skaffade en pod eller liknande för bas och spelade in basen via den ist?

MVH

Daniel

Pröva köpa en bättre bas och alltid ha nya strängar på.

Spela hårt

Spela i takt med trummorna

Kopiera spåret

Lägg en High-pass runt 500hz på ena spåret

Dista spåret ordentligt med någon ampsim

Scoopa ur all mids på andra

Boosta eventuellt lite lows, cutta för kicken

Bussa de båda spåren till samma

Komprimera utav bara helvete (stegvis med flera kompressorer)

Blend to taste

Fast jag använder min kemper eller sansamp rbi. Men spelar också in di. Di sköter all lows, och sansamp eller kemper ger midsen och disten

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag spela ett par timmar först så man blir varm i kläderna sen väljer jag nån stärkardimuleting i logic och spelar in. Sen vrider jag runt ljudet till det låter bra i förhållande till trummorna och slangar ut kicken till egen aux så jag kan uppa den lite och sidechaina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör DI-signal för att jag måste ändå tuna basen innan mix. Jag gillar Studio Devils bas plugg. Deras 8x10 låter grym och i kombination med PT's sansamp plug brukar det vara relativt lätt att skruva till ett bra basljud.

Men ja, man får alltid eq:a som fan (se gröpa ur) för att få ett vettigt basljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på om ja har rollen som producent eller ljudtekniker.

Som ljudtekniker är det bara ta in signalen från basen och eventuell stärkare, via linebox, bra kablar och noga justerad mik-position. Är ofta av vikt att basisten får höra sin bas på ett sätt som gör att denne spelar så bra han kan också. Resten, är upp till basen o basisten själv.

I producent-rollen har man ju en mer eller mindre färdig låt som konkret måltavla, ett konkret ändamålsenligt basljud och spelsätt som ska framkallas. Då blir det hårdare bud. Då använder man alla sina tillgängliga resurser och all sin kreativitet för att få fram detta ur basen/basisten och man ger sig aldrig förrän man faktiskt fått till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Undrar lite hur folk/ni brukar göra när det spelas in elbas. Själv har jag provat att line´a (lajna) basen direkt in i mitt mixerbord (Yamaha MG16/4) men det blir inte bra. Inget basigt ljud alls. Mer som en ren gitarr signal eller som en bas med dist på. Så jag får eq´a min bassignal extremt för att få fram nån bas i den. Brukar det vara så? Har provat spelat in med Cubase förinställningar för bas men det blir likadant. Skulle det bli bättre resultat om jag skaffade en pod eller liknande för bas och spelade in basen via den ist?

MVH

Daniel

Hej Daniel!

Jag pluggar in min elbas i mitt ljudkort, Native Instruments Komplete Audio 6, och spelar in direkt i Logic Pro X. Där lägger jag förstärkare och högtalare + ev effekter. Låter riktigt bra tycker jag.

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren allihop. Kanon att få lite info om hur ni/man gör! Jag har ju ett Native Instruments Komplete Audio 6 ljudkort också som jag använder till min bärbara dator. Har det i replokalen så har inte testat att spela in bas igenom det. Skulle det ge bättre signal/resultat om jag spelar in direkt i det än genom min mixer (Yamaha MG16/4) som jag har i studion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju ett Native Instruments Komplete Audio 6 ljudkort också ... Skulle det ge bättre signal/resultat om jag spelar in direkt i det än genom min mixer (Yamaha MG16/4)

Nä, det är inte troligt. Du får nog nästan precis samma, bara att med mixern kan du krana lite bas/mid/diskant osv redan innan det går in i ljudkortet.

Vad exakt är det för bas o vilka strängar? Kanske kan ge bas-kunniga här lite ledtrådar för bra tips.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte använder linebox så är det inte konstigt att det låter skit. Lineingångarna i ditt mixerbord har en impedans på 10 kΩ vilket är alldeles för låg impedans. Det ljudkort du nämner har instrumentingång som har en impedans på 1 MΩ vilket krävs för att du ska få en bra signal. Det är tragiskt att ingen av de tidigare "experterna" här i tråden verkar ha koll på det.

Ingen här har utgett sig för att vara expert, och inga "andra" har kommenterat hans ljudkort; bara jag.

Jag får helt enkelt inte intrycket att hans problem i första hand beror på impedans helt enkelt. Du vet ju inte heller om hans bas har passiva eller aktiva mickar t.ex. eller varför han skulle uppleva "inget basigt ljud alls. Mer som en ren gitarr signal .. får eq´a min bassignal extremt för att få fram nån bas i den." om det vore för låg impedans i mixern.

Så det finns flertal tänkbara alternativ till det här, och jag har inte gissat här, som du gör, utan jag har bara frågat efter mer info.

Att NI-interfacet har omkoppling till Hi-Z vid just TRS-inkoppling, var något som inte gick att utläsa från bilder av det. Jag kollade bara efter märkningarna av kontakterna på bild. Jag gjorde inte som dig, noga kollade upp specifikationerna, för båda enheterna, sen kallar mig som inte gjort detsamma för "Expert".

På NI-interfacet trodde jag logiskt man skulle kunna köra balanserad signal oavsett man kör XLR eller TRS. Och eftersom 1 av dom två lägena var märkt "Line" så tolkade jag märkningen "Instrument" som "Mic", dvs Lo-Z. Men vid specificerad inspektion så verkar interfacet använda nya hempular-varianten: offrar möjligheten för vissa typer av kontakter till fördel för att ta emot 3 olika typer av inputs.

Impedans är inte det allra troligaste för mig, men det är väl värt att prova. I vilket fall kan man framföra det med lite mer konstruktivt tonfall.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 av 10 ggr. så används SansAmp Bassdriver. Tycker den funkar i alla lägen. Folk har släpat in stärkare för trettiotusen men det slutar nästan alltid med att vi använder SansAmp.

Yes!!!

Sansampen är riktigt go! Jag upplever att nästan alla basförstärkare låter för "rent" dvs tråkigt. Nästan som DI-signal fast med mer botten. Sansampen kan addera det där lite extra "umphet" och dist såklart. Annars funkar faktiskt gitarrförstärkare väldigt bra om man vill ha go bas-dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad exakt är det för bas o vilka strängar? Kanske kan ge bas-kunniga här lite ledtrådar för bra tips.

Basen är en GTX, ingen känd sak (tror jag, har iaf), köpte den billigt av en kompis för länge sedan. Detta hittade jag på nätet: "it's a Kamen/Ovation GTX. Short lived, mid price bass" som svar på en bild på en bas som ser likadan ut som min. Vet inte vad det sitter för strängar på den, dom är några år men jag har kokat dom för att få dom hyfsat fräscha igen. Jag har lyckats få hyfsat bas ljud ur den tidigare när jag har spelat in i en proffsigare studio. Men som sagt inte nu när jag provade in min hemstudio. Jag brukar spela in gitarr genom mixern och använda mig av förstärkarna som finns i cubase och det blir bra. Så jag trodde att det borde gå att göra samma sak med basen men det gjorde det tydligen inte.

 

Jag kanske ska nämna att i min hemstudio så har jag ett M-audio 1010LT ljudkort som jag har en Yamaha MG16/4 mixer kopplad till, eftersom det är ett pci-ljudkort. Komplete 6 kortet har jag till en laptop i replokalen.

 

Om det är så att jag har för klen impedans i mitt mixerbord borde det då inte bli samma problem när jag spelar in gitarrer? Att det blir för klen signal? Uppskattar verkligen att ni kollar upp mina ingångar och dyl. när jag inte har så stor koll på sånt.

Hur funkar en SansAmp Bassdriver då? Kan man koppla den direkt mellan bas och ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar en SansAmp Bassdriver då? Kan man koppla den direkt mellan bas och ljudkort?

Jepp, se bara till att du har rätt inställning ut från Bassdriver, Line eller Instrument, så kommer det att funka bra. Bassdriver är för övrigt kanon.

Jag har själv ett NI Komplete Audio och det funkar utmärkt att spela in både gitarr och bas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske ska nämna att i min hemstudio så har jag ett M-audio 1010LT ljudkort som jag har en Yamaha MG16/4 mixer kopplad till ...

Om det är så att jag har för klen impedans i mitt mixerbord borde det då inte bli samma problem när jag spelar in gitarrer? Att det blir för klen signal?

Det beror lite på den individuella gitarrens/basens output impedans. Olika instrument har lite olika. Passiva basars output brukar ligga på typ 10000 ohm eller lite mer. Aktiva basmickar ligger högre. Det är ofta ungefär samma med gitarrer.

Men Ja, om ditt problem skulle bestå i impedans-skillnad så är det troligare att du får liknande problem med en elgitarr, än att du inte får det. Beror som sagt på instrumentet du spelar på.

Om ditt problem beror på impedans, så borde mixern avge ett basljud som låter ansträngt, överstyrt, troligen distar när du spelar starkt.

Gamla tumregeln säger att du ska ha ca 10ggr högre input impedans, än instrumentets output. För en bas med ca 10000 ohm output, vill du ha 100000 ohm (eller mer) på line inputen. Det är tumregeln, men så länge skillnaderna inte blir groteska så klarar man sig rätt långt ändå.

Manualen för ditt M-Audio ljudkort säger att input impedans för ljudkortets line-in är 9500 ohm. Testa basen med NI-interfacet om du vill vara säker. Kom bara ihåg att slå omkopplaren till "instrument" och att inte använda en sladd med XLR-kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Christer B (oregistrerad)

Ingen här har utgett sig för att vara expert, och inga "andra" har kommenterat hans ljudkort; bara jag.

Jag får helt enkelt inte intrycket att hans problem i första hand beror på impedans helt enkelt. Du vet ju inte heller om hans bas har passiva eller aktiva mickar t.ex. eller varför han skulle uppleva "inget basigt ljud alls. Mer som en ren gitarr signal .. får eq´a min bassignal extremt för att få fram nån bas i den." om det vore för låg impedans i mixern.

Så det finns flertal tänkbara alternativ till det här, och jag har inte gissat här, som du gör, utan jag har bara frågat efter mer info.

Att NI-interfacet har omkoppling till Hi-Z vid just TRS-inkoppling, var något som inte gick att utläsa från bilder av det. Jag kollade bara efter märkningarna av kontakterna på bild. Jag gjorde inte som dig, noga kollade upp specifikationerna, för båda enheterna, sen kallar mig som inte gjort detsamma för "Expert".

På NI-interfacet trodde jag logiskt man skulle kunna köra balanserad signal oavsett man kör XLR eller TRS. Och eftersom 1 av dom två lägena var märkt "Line" så tolkade jag märkningen "Instrument" som "Mic", dvs Lo-Z. Men vid specificerad inspektion så verkar interfacet använda nya hempular-varianten: offrar möjligheten för vissa typer av kontakter till fördel för att ta emot 3 olika typer av inputs.

Impedans är inte det allra troligaste för mig, men det är väl värt att prova. I vilket fall kan man framföra det med lite mer konstruktivt tonfall.

Måste det vara så svårt att ta kritik på det här forumet. Så tröttsamt att en del alltid måste rättfärdiga sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom - Aktiva basar har lägre impedans än passiva basar. 🙂

amen vaf .. att jag bara lyckas! 🤪

Ja, ja skrev bakfram: aktiva ligger lägre än passiva, inte högre. For the record. (Fuck!)

Måste det vara så svårt att ta kritik på det här forumet. Så tröttsamt att en del alltid måste rättfärdiga sig.

http://whineline.wordpress.com/about/
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Signia.. Skälv Kör Jag Rakt in Hi-z ..Inte line in,...Som guran Hi-Z ..Sedan en Schyst Ampsim ..mm såg att det va på Tal om Jazz basar i en annan Tråd men Skälv kör jag Fender Jazz bas ..Gillar den .även om Mickarna är klena så kan man mycket väl få Rock Bas.. Laja lite med Vst Ampen ska ni se .. Behövs inte så mycket att få en bas i liv ..Eq och en Fin Kompressor samt om man vill ha lite overdrive så lägg en Overdrive pedal framför ..Men Line in ..Så låter det sjukt bra med Tex Recabinet ..Tjip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...