Jump to content
Annons

ASIO4ALL plus internt ljudkort räcker för mixning?


ostfisk

Recommended Posts

Tja!

Har köpt en ny dator som ni kanske vet. Denna: http://www.scan.co.uk/3xs/configurator/3xs-scan-performance-17-studio-laptop-no-firewire

Jag köpte även ett externt ljudkort Focusrite scarlett 2i2 samt Pro tools 11.

Grejen är att jag får inte scarletten att funka ihop med pro tools. Jag är i kontakt med focusrites support nu och har skickat lite uppgifter men inte fått något svar än.

Bara för att testa så installerade jag ASIO4ALL och använder det med datorns interna ljudkort det funkar helt klockrent. Hur stabilt som helst.

Dock undrar jag om ljudkvaliten. Hur stor skillnad är det tror ni mellan datorns inbyggda ljudkort och Focusriten? Vad jag förstår så är det D/A omvandarna som det handlar om.

Jag kommer inte att spela in något utan kommer bara att mixa och redigera på laptopen. Har jag någon användning av Focusriten då?

Så här står det på sidan där man köper datorn: Please be aware that audio applications require ASIO to function and the included on board audio device will not be suitable for this.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet påverkar förstås hur du hör resultatet - men som sagt, så påverkar det inte renderingen av mixdown. Det enda du kan riskera, är att du kanske inte hör alla detaljer helt perfekt och möjligen skruvar lite "fel" på eq eller annat - men det är troligen ganska marginellt om inte ljudkortet är katastrofalt dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...