Jump to content
Annons

Använder ni separat Hdd för samplingar låtar mm?


leaf

Recommended Posts

Jag undrar hur ni gör med plug-ins, samplingsbibliotek, samplingar, låtar mm, delar ni upp det på olika diskar?

De flesta rekommenderar att man har synthpluggar på systemdisken, samplingar på separat hdd och låtar på en tredje hdd.

I dag så tror jag inte att det är nödvändigt att dela upp det när de flesta använder SSD?

Skulle vara intressant att veta hur ni har löst det och om ni delar upp det på separata diskar eller inte och om ni kör med SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör en extern HDD för samples, har 500GB SSD i burken så det blir typ att man blir lat ibland och slänger in skiten på SSD:n. Sen ångrar man sig efteråt sig när man inte hittar i sitt ljudbibliotek 😱 . Plugins kör jag via UAD DSP. Det betyder att datorkraften används av mina mjukvarusynthar. Funkat bra hittills. 🙂

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

En disk för system/program, en disk för samplingsbibliotek, en tredje disk för ren audio. Ca 1TB styck. Mekaniska WDBlack på 7200 rpm. Backup på två av varandra oberoende externa Seagatediskar á 3TB, samt på en annan dator.

Detta är nog ultimat! 7200 rpm rekommenderas, det är stor sorg om ngt går förlorat! Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det har aldrig varit varken bättre eller sämre att ha saker på olika diskar bara dom är snabba nog att göra det dom ska. Det är hur du själv tycker att det är mest praktiskt och hur du vill ha saker organiserade som gäller. Backup får man göra ändå så det funkar lika bra med en stor som många mindre eller stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör likt vad John Rick beskrev ovan^, plus att jag ser till att ha Windows swap-fil på ytterligare en separat disk. Den stjäl en hel del I/O med, och har ställt in swap-filen på att ha samma storlek hela tiden.

(Själv säkerhetskopierar jag dock allt till lagring utanför datorn).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en SSD som systemdisk och där lägger jag alla program och pluggar också. Bilder, dokument, downloads etc ligger på en mekanisk disk. Audioinspelning gör jag på en separat disk och alla ljudbibliotek är uppdelade på ytterligare två diskar. 4 diskar + en SSD i burken, alltså.

Filbackup av väl valda mappar kör jag till två NAS:ar på olika dagar - och med ojämna mellanrum kör jag imagebackuper till externa diskar som bara är inkopplade vid backuptillfället.

Många diskar blir det...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En Freecom 256 GB USB 3 systemdisk (som dubblerar som systemdisk både i hemstudion och replokalsstudion då den är minimal och lätt att ta med sig).

Den interna (originalsystemdisken i min ena Mac Mini, tror den är 5400 rpm) har fått bli inspelningsdisk. Funkar bra trots lägre hastighet.

En extern Western Digital 1 TB, USB: halva för ljud/samplingar, halva för backuper.

En 3 TB WD (kopplad via Airport Extreme) för nedladdning och Time Machine.

En gammal ST Labs aluminiumlåda med en gamma IDE-disk för Yosemite/OSX 10.10 (som inte lirar bra med vissa pluggar, akta er).

Replokalsdator:

Freecom SSD

Två interna 1 TB:s diskar - systemdisken omgjord till inspelningsdisk och den andra till ljud/samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...