Jump to content
Annons

Installera grafikkort hjälp


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag försöker att få installerat ett gtx 660 2 gig på en dator med win 7 men datorn hittar aldrig kortet utan startar bara med processorns grafikkrets. Den duger i och för sig men kortet sitter ju redan i maskinen och funkar skitbra med os x. Det är ett ga kort med en i7 3770k.

Jag behöver få igång win för ett speciellt programs skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det har jag men det är en konflikt säger win och att jag ska ta bort det andra kortet vilket jag inte riktigt fattar vilket det är.

Det finns thunderbolt på och det sitter ett capture kort i den oxå och förmodligen är det dom eller något av dom som win menar men vet ej.

Thunderbolt finns kanske inte för win 7 så det kan jag förstå men capturekortet finns det drivar för men jag har inte installerat det ännu och kommer inte att göra det före datorn funkar 100 %.

Link to comment
Dela på andra sajter

testa äldre drivrutiner och ATI driver sweeper,

Att inbyggda grafiken skulle krocka är inte sannolikt.

Du kan också testa att installera INF-filen manuellt det kan funka

har du i båda 12v kablarna?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Yes dom sitter i, det är ett nvidia kort. Som sagt det funkar skitbra under os x i samma maskin.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej det funkar inte dessvärre. Nu har jag testat att ta bort drivrutinen med det där programmet samt stängt av thunderbolt i bios/uefi tagit bort capture kortet och ändå gnäller win över en konflikt med "den andra" enheten som win will att jag ska avaktivera.

Det blir ju liiiiiite löjligt att det inte går att installera win grejor på en PC men att samma pc fixar os x och det med allt i maskinen grafikkort etc och det funkar.

Nä win får nog vara det är för mycket strul. Maskiner går lite rappare men vad hjälper det när jag inte får dit grafiken som den ska vara. Det är ett grafik program som jag ska testa och det finns bara i pc version ännu.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det funkar inte dessvärre. Nu har jag testat att ta bort drivrutinen med det där programmet samt stängt av thunderbolt i bios/uefi tagit bort capture kortet och ändå gnäller win över en konflikt med "den andra" enheten som win will att jag ska avaktivera.

Vad händer om du inaktiverar det inbyggda grafikkortet och startar om ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste säkert avaktivera den inbyggda grafiken i BIOS.

Det brukar visserligen ofta avaktiveras automagiskt om man installerar ett grafikkort, men det är inte säkert att det är lika smidigt i alla BIOS...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har testat det också men kör en gång till för säkerhets skull. Datorn kör på ett special Bios som gör att den ska kunna köra alla os och därför så finns det rekommendationer hur man ska installera grafikkort. Jag har så vitt jag förstår följt dom också men kan ju ha gjort något fel förstås.

Påt igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det funkar inte dessvärre. Nu har jag testat att ta bort drivrutinen med det där programmet samt stängt av thunderbolt i bios/uefi tagit bort capture kortet och ändå gnäller win över en konflikt med "den andra" enheten som win will att jag ska avaktivera.

Det blir ju liiiiiite löjligt att det inte går att installera win grejor på en PC men att samma pc fixar os x och det med allt i maskinen grafikkort etc och det funkar.

Nä win får nog vara det är för mycket strul. Maskiner går lite rappare men vad hjälper det när jag inte får dit grafiken som den ska vara. Det är ett grafik program som jag ska testa och det finns bara i pc version ännu.

Testa annan slott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Var inne på det men åker på att flytta om lite mera än vad jg vill göra bara för att testa ett program. Black Magic Design filar på en mac version så jag väntar på den istället.

Jag vill lira och använda grejorna inte bara mecka. Det är lite stressande att sätta sig framför kamerorna och hitta på musik men det har sina fördelar också. På tuben lagras det också på samma gång så man slipper spela in om man vill kolla och höra hur det låter.

Tack för alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om det skulle vara smartast att skaffa en CPU utan inbyggt grafikchip så fall - men alla verkar ha grafik inbyggt numera, så då är man tillbaks till att man måste disabla i BIOS... 🙁

Eftersom det verkar ganska nödvändigt så känns det som om de borde vara hög prio på det för de som har programmerat BIOS:en...

Om PC:n inte funkar som en normal PC gör bara för att man även ska kunna köra Mac OS på den, så verkar det ju ganska meningslöst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja kortet marknadsförs som att alla os funkar men man åker allt på att mecka lite som att flasha om bios tex. Men när det är gjort så är det bara i med skivan och installera os x och alt funkar utom ljudet som man får flasha men det är allt. Sen köpte jag korten för att köra os x endast, det här är bara för att jag inte bill vänta på att testa det här programmet.

Men nog sjutton är det lite skumt att det strular med win och grafikkorten. Onboard grafiken i proppen funkar däremot jättebra även med win 7 men detta är ett grafikprogram så då vill jag kunna köra det bästa som finns i datorn.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

sen kan du flasha om vbios med hjälp av ett usb minne eller kanske i OSX till en äldre / nyare version på kortet då kanske det går att installera prova det samt prova att byta slot, funkar det inte då kan du ge upp

oh marknadsförs för att fungera jo men det är så med öppna system, men 33,3 komponenter funkar alltid (inte) med 99,1 komponenter som strular med 92,93 komponenter som har fel bios ihop med 92,0 komponenter som inte har fel på bios, med andra 0.003 .

även sprillans nya komponenter som kostar 15000 kr och uppåt, mobo, cpu, minnen, strular tillsammans p.g.a den öppna naturen av windows och datorer

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det kan man men om jag ska köra win på korten (har 2) så flashar jag tillbaka till orginal bios som följer med på ett av dom istället för att flasha om grafikkortet. Kortet är tillverkat av Gigabyte så det är bra grejor, det sitter dåtidens bästa intel grejor på det.

Sen olika delar/komponenter ja där är man utlämnad till vad som finns på marknaden när det gäller sånt som grafikkort etc etc.

Fördelen med det här är att jag kan köra/återanvända grejor som är bra och som jag redan äger och som man inte längre kan installera i en mac överhuvudtaget. Dvs, om man inte köper upp sig på externa thunderbolt chassin att sätta grejorna i. Men på Pci sidan finns det inte några i dagsläget så vitt jag vet utan det verkar uteslutande vara Pcie.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ett GTX 660 eller 660 Ti kräver det två PCI-express 6-pinnars strömkontakter direkt från nätdelen. (Du kan grena från molex eller sata, ifall det inte finns, och nätdelen orkar med. Men så måste du ha dessa sladdar.) - Utan dem kommer inte kortet igång.

Se även till att sätta kortet högst upp, närmast processorn. Där ska alltid det primära grafikkortet sitta.

Det inbyggda kortet ska automatiskt avaktiveras när du fyllt den översta PCI-express-platsen (med ett grafikkort 🙂 ), och slår på datorn. Testa att rensa BIOS genom att ta bort batteriet, vänta ett tag, och sedan stoppa tillbaka det. OBS: Ryck ur strömkontakten på datorn innan BIOS-rensning.

Kan vara så att nätdelen är för klen. Om det är en köpe-dator från t.ex. Dell eller HP har dessa oftast klent tilltagna nätdelar som nätt och jämnt orkar med datorn - och absolut inte orkar med att driva ett fett gamingkort dessutom. (Om det inte fanns som tillval när du köpte datorn.) Då kommer kortet heller inte att hittas.

ps. edit: Kul med livesändning! 🙂 Känn dig iakttagen. 😉

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt om det är så att inbyggda grafikkretsar i CPUn ställer till det för separata grafikkort.

Men kul att se Sven live. Vidrig acke med klistermärken i bakgrunden dock 😉 Upplever lite fördröjning av ljudet. Ljudet kommer ... ja .. kanske 1-200ms efter bilden. Man ser det tydligast när du spelar rytmiskt på elgitarren just nu.

Edit: Fördröjningen är knappt 1 åttondel av det tempo rocklåten går i just nu hos dig, Sven..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för kollen, extra bra att du lägger märke till fördröjningen. Det är ett känt problem när man tar in ljudet via (bnc kontakten) digitalt i min kamera switcher. Jag måste kanske ändå skaffa ett externt delay men jag tror Behringer har ett ganska prisvärt.

Man får ju sitta och hitta på musik när man gör såna här tester själv och det är inte lätt när man inte har nån låtide inte ens gengre. Så det ä därför det suger som jag lirar 😄 .

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kollen, extra bra att du lägger märke till fördröjningen. Det är ett känt problem när man tar in ljudet via (bnc kontakten) digitalt i min kamera switcher. Jag måste kanske ändå skaffa ett externt delay men jag tror Behringer har ett ganska prisvärt.

Man får ju sitta och hitta på musik när man gör såna här tester själv och det är inte lätt när man inte har nån låtide inte ens gengre. Så det ä därför det suger som jag lirar 😄 .

Du lägger ner mycket tid på video/live köret. Är det nåt specifikt behov, eller är det mer privat intresse? 🙂 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte problemet har med BIOD eller något sådant att göra, även om det inbyggda kanske inte inaktiveras. Jag tror bara det är själva Windows som vill bråka, och det är inte ovanligt att man behöver installera om Windows, trots att det sägs det "ska" gå att byta hårdvara på samma installation. Gammalt skräp från tidigare drivrutiner kommer alltid finnas kvar trots rensning av filer och register, så ett allmänt råd när man installerar ny hårdvara är att man också installerar om Windows.

Om du har någon ledig partiton/hårddisk så prova att lägga in en ny installation av Windows. Fungerar grafikkortet som det ska då så kan du börja överväga att ta backup på din nuvarande installation och formatera partitionen/hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för alla tips som jag inte såg i går, Cathrines detljerade speciellt, guld tips. Men jag har gjort precis allt det där och grafikkortet funkar ju det är den datorn jag sände med. Belastningen på en dator när man har allt igång som krävs för att göra detta är ganska hård men den pallar det så datorn i sig funkar bra.

Jag tror att det helt enkelt antingen är som klasvonklas är inne på eller att om man ska kunna köra win utan flaskhalsar så får man flasha tillbaka till orginalbioset. Den går bra på win men grafikkortet funkar inte men det verkar vara allt.

Signia det är mest för att jag tycker det är skoj och jag det känns som nästa steg att ta. Jag menar det går väl inte att ignorera bilden i sitt skapande och nu kan man ta in även den i sin lilla sovrumsstudio utan att det kostar som förr i tiden. Så kort sagt jag är jätteförvånad att inte fler är igång redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo jag är nog böjd att tro att det är bioset som då ju är specialskivet för os x så vitt jag förstår. Jag har ju två maskiner med det moderkortet så jag kan göra om en om behovet upstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad långt det här inlägget blev. Varför blir det alltid så när jag skriver?

Jag tror inte problemet har med BIOD eller något sådant att göra, även om det inbyggda kanske inte inaktiveras. Jag tror bara det är själva Windows som vill bråka,

Om du:

1) Stoppar in ett grafikkort

2) Kopplar ur skärmen från det inbyggda till det nya grafikkortet

3) Slår på datorn

4) Inte ser någonting på skärmen...

...är det inte Windows. Windows har inte ens laddats. Du ska kunna ryckar ur alla hårddiskar, och ändå se någonting på skärmen. T.ex. BIOS, minnesräkning och massor med saker utan att datorn ens har något OS eller ens diskar i sig. Sen när man kommer in i Windows körs generella standard-drivisar, vilket defaultar till typ 1024x768. Men du ska komma in i Windows, och se någonting på skärmen, även om det blir fult. 😉 Kommer man inte så lång är det någonting annat. 🙂

Tack för alla tips som jag inte såg i går, Cathrines detljerade speciellt, guld tips. [...] Belastningen på en dator när man har allt igång som krävs för att göra detta är ganska hård men den pallar det så datorn i sig funkar bra.

Vassego. 🙂

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men en nätdel ska självklart orka med datorn (såsom den är när du köpte den), oavsett vad du gör, så bara för att du kan belasta den kraftigt, betyder inte att den kommer klara ett stort och strömhungrigt grafikkort dessutom. Men, följde grafikkortet med datorn?

Har lite frågor.

1. Hur långt kommer du i bootprocessen? Ser du någonting på skärmen alls?

2. Kör du flera skärmar? Har du kopplat ur skärmen/skärmarna från det inbyggda kortet? BIOS känner av s.k. primary display adapter, och det är den som används under boot. Se till att rycka ur alla skärmar, sladdar och eventuella konverters från det inbyggda grafikkortet så BIOS fattar att det inte ska användas.

3. Är det en Mac? Du nämner att du kör OSX. Om så är fallet kan du inte stoppa in valfri hårdvara i den och räkna med att det funkar. (Då måste du köpa ett jättedyrt grafikkort av t.ex. Macoteket som är certifierat och har drivisar för Mac OS X.) OBS: Vet inte hur det funkar med Mac-dator med Windows - och vanliga PC-prylar (d.v.s. ej Mac-godkända saker).

4. Det verkar inte vara en Mac. 🙂 Vad är det då för en dator? Om det är en köpe-dator (Dell, HP etc.) kan du kolla på texten på nätdelen (finns oftast sidan en vit ettikett), där står vad den levererar för output. Kan ge en fingervisning om vad den är kapabel till. Dell kör ofta med runt 300W, HP runt 200-300W och om man har otur och kör Acer kan man ibland råka få 175W. Då är det lite småkört. 🙂 (Är fortfarande lite osäker på om kortet följde med datorn.)

Jo jag är nog böjd att tro att det är bioset som då ju är specialskivet för os x så vitt jag förstår. Jag har ju två maskiner med det moderkortet så jag kan göra om en om behovet upstår.

Det låter mer och mer som någon ful-version av BIOS som muppat sönder saker för dig. Om du flashat om till någon tredjeparts-pirat-ful-version av BIOS (för att OSX ska fungera), skulle jag absolut testa med att flasha tillbaka till tillverkarens senaste version. Absolut ett bra förslag. Så BIOS funkar ordentligt. Så den ställer in rätt klockfrekvenser, volt, känner av PCI-express-platsen och kör den med rätt hastighet.

Har mera tips, men jag inväntar svar först. Så jag inte raljerar iväg ännu mer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hallå Cathrine tack igen för ditt seriösa svar.

Jag är nog lite rörig kanske och förklarar lite kasst förmodligen så jag försöker igen.

Jag har alltså köpt dessa moderkort för att dom är specialdesignade att kunna köra os x på. Alla delar på kortet som föresten Gigabyte har byggt på uppdrag av Quo Computer ett litet amerikanskt företag är dåtidens bästa intel grejor. Det hela startade med ett kickstarter projekt som fick massor av uppbackning men som verkar ha ballat ur på olika sätt. Nåväl jag lyckades köpa två av korten innan det blev jättekonstigt.

Det stämmer inte längre att man måste köpa jättedyra grafikkort för macar för nu för tiden så verkar många pc kort funka då apple tar in fler och fler drivers i os x.

Samma grafikkort i samma madkin funkar alltså jättebra under os x men win 7 får någon konflikt på något sätt och förmodligen med processorns grafikchip. Det här funkar helt ok i os x dock, man tex kan byta kablar under gång och grafiken funkar precis som det ska.

Jag har ett 700 watt nätagg i om jag inte mins fel så det är nog inte problemet heller och med tanke på att allt funkar os x så kan man nog utesluta det.

Jag har byggt den själv som alla mina datorer.

Datorn startar med win 7 men bara med processorns grafikchip, men den funkar bra så det enda problemet är att win inte laddar grafikkortet.

Helt klart är det bioset som orsakar detta men jag vill nog inte kalla det ett fulbios då det är skrivet att göra precis det det gör. Det uppdateras föresten hela tiden också så den biten verkar vara seriös.

Jag får nog helt enkelt välja os x eller ett något lite mindre vasst win på grafiksidan med det här bioset eller flasha till orginalet och få strul med os x installationen.

Det blir i och för sig inget problem då det enda jag behöver göra är att göra som jag normalt gör när jag installerar os x på en pc så det går också men då faller ju hela iden med varför jag köpte korten.

Frågan är kanske mera hur kan det komma sig att os x hanterar detta bättre än windows på pc hårdvara. Men strunt samma dom gör precis det jag köpte dom för och det är bra också. Programmet jag ville testa är Fusion som Black Magic Design nyligen köpte och nu finns det en lite version gratis men än så länge bara till win.

En mac version ligger i röret och kommer så småningom så det är bara att vänta. Jag är väl lite otålig så det var därför jag började mecka med win igen men har nog aldrig tänkt att gå tillbaka på riktigt. Alla program som är viktiga för mig finns bara till mac så det är därför jag kör det. Och nej det är faktiskt så det finns inget motsvarande och absolut inget gratis. Det finns motsvarande men sämre att köpa dock till båda plattformarna.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...