Jump to content
Annons

Vilken mikrofonteknik föredrar ni vid inspelning av akustisk gitarr?


woodenheart (oregistrerad)

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)

Hej! Jag är bara lite nyfiken på vilken mikrofonteknik som ni föredrar, alltså hur ni gillar att ha mikrofonerna placerade vid inspelning.

Jag har alltid kört på XY-stereo. Vad tycker ni är bäst? Det är ju trots allt en smaksak 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har egentligen aldrig föredragit något sätt framför det andra. Det har alltid berott på vad det är för musikstil, hur gitarren låter och hur pass bra mikrofoner man har. Något jag dock brukar böja med är att ställa en njur-mik ungefär i höjd med det tolfte bandet och rikta den neråt så att jag spelar in hela gitarrens kropp och strängar, alltså ovanför fingrarna ända ner till kanten på lådan. Man vill ju att det ska låta som att man är bredvid gitarren och lyssnar, inte som att man har huvudet instucket i ljudhålet som när man riktar in mikrofonen på bara ljudhålet 🙂

Vill jag ha lite mera att leka med, om jag t.ex vill bredda gitarren, så riktar jag en mikrofon från andra hållet, alltså ställer den nere vid gitarren och riktar den så att jag får med hela kroppens ljud. Sedan panorerar jag ut dessa olika mycket beroende på ljudbilden jag vill ha. Detta tycker jag inte är hur en gitarr låter i verkligheten, men ibland vill man ha det soundet på sin låt och då kan det bli riktigt trevligt :-)

En rumsmikrofon kör jag också med ibland, samt gitarrens egna inbyggda om den är halvakustisk. Kan ibland bli upp till 4 kanaler på en ensam gitarr och tagning, allt för att kunna få den ljudbild man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

woodenheart (oregistrerad)

Har egentligen aldrig föredragit något sätt framför det andra. Det har alltid berott på vad det är för musikstil, hur gitarren låter och hur pass bra mikrofoner man har. Något jag dock brukar böja med är att ställa en njur-mik ungefär i höjd med det tolfte bandet och rikta den neråt så att jag spelar in hela gitarrens kropp och strängar, alltså ovanför fingrarna ända ner till kanten på lådan. Man vill ju att det ska låta som att man är bredvid gitarren och lyssnar, inte som att man har huvudet instucket i ljudhålet som när man riktar in mikrofonen på bara ljudhålet 🙂

Vill jag ha lite mera att leka med, om jag t.ex vill bredda gitarren, så riktar jag en mikrofon från andra hållet, alltså ställer den nere vid gitarren och riktar den så att jag får med hela kroppens ljud. Sedan panorerar jag ut dessa olika mycket beroende på ljudbilden jag vill ha. Detta tycker jag inte är hur en gitarr låter i verkligheten, men ibland vill man ha det soundet på sin låt och då kan det bli riktigt trevligt :-)

En rumsmikrofon kör jag också med ibland, samt gitarrens egna inbyggda om den är halvakustisk. Kan ibland bli upp till 4 kanaler på en ensam gitarr och tagning, allt för att kunna få den ljudbild man är ute efter.

Menar du att du pluggar in den då? Jag uppfattar det alltid som "burkigt" ljud då, har du några tips då?

Olika mikrofontekniker för att eliminera olika problem som kan uppkomma vid inspelning av akustisk gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, jag pluggar in den direkt då. Jag håller med om att det låter burkigt, och jag har egentligen aldrig hört en halvakustisk gitarr som jag tycker låter "bra" inpluggad. Men det har hänt jag använt det vid inspelningar men att jag har lagt på en effekt på den för att riktigt förvränga ljudet, t.ex en stereo-chours. Det + en uppmikning med två mikrofoner, och så har jag denna extra kanal med effekten aktiverad i t.ex refrenger, mellanspel m.m för att få lite variation i ljudet. Inte så högt, men ändå så att det blir lite skillnad. Brukar också skära bort mycket bas, ända upp vid 250hz, för att det inte ska bli grötigt tillsammans med de riktiga mikrofonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja vet inte om min mikrofonteknik har något namn men jag brukar köra en stormembranare kondensatormic ca 40 cm ut riktad med njure mot nedre halvan av gitarren. Mellan hål och stall.. Sen kör jag med en liten electretmic ( line CM3 ) riktad snett uppåt mot halsen vid 12e bandet 20 cm ifrån för att ta med det.. Och så mixar och fasar jag i lämpliga portioner tills det låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir den proximityfet då?

Sannerligen! Det är ju något magiskt med d19c och deras transientrespons också, så det känns verkligen som om man sitter inne i gitarren typ. Tycker att det svåraste med akustiska gitarrer annars är att få dem att kännas riktigt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannerligen! Det är ju något magiskt med d19c och deras transientrespons också, så det känns verkligen som om man sitter inne i gitarren typ. Tycker att det svåraste med akustiska gitarrer annars är att få dem att kännas riktigt nära.

Har aldrig riktigt gillat soundet av att ha huvudet inne i gitarren, tycker det låter konstigt och oftast burkigt. Föredrar att eq:a så mycket som möjligt med mikrofonens placering i den mån inspelningsmiljön tillåter. Dock har jag aldrig spelat in med den mikrofon du nämner så har du något exempel skulle jag gärna lyssna på det!

Vill man ha ett verkligt ljud av en gitarr tycker jag man behöver få med hela gitarrens ljud. Jag måste dock säga att det ibland passar bra med en väldigt närmickad gitarr i vissa genrer. Jag tycker dock man kan få ett nära sound om rummet man spelar in i har låg akustik/efterklang :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ställer mig samma fråga varje gång jag sätter mig och spelar in gitarr. Efter att ha haft en brand här hemma så har jag tvingats skaffa nya prylar som jag inte riktigt hittat rätt med ännu. Hade en röde nt4 förut som jag tyckte lät ruskigt bra för priset, så jag brukar starta i en XY placering men hamn i en lite här-och-där-placering nu mera..

Den enda regeln jag bukar följa är att den ena micken ska låta rik och fet den andra lätt och luftig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig riktigt gillat soundet av att ha huvudet inne i gitarren, tycker det låter konstigt och oftast burkigt. Föredrar att eq:a så mycket som möjligt med mikrofonens placering i den mån inspelningsmiljön tillåter. Dock har jag aldrig spelat in med den mikrofon du nämner så har du något exempel skulle jag gärna lyssna på det!

Vill man ha ett verkligt ljud av en gitarr tycker jag man behöver få med hela gitarrens ljud. Jag måste dock säga att det ibland passar bra med en väldigt närmickad gitarr i vissa genrer. Jag tycker dock man kan få ett nära sound om rummet man spelar in i har låg akustik/efterklang :-)

Jag menar alltså inte att det låter dåligt, det är inte det som är det fantastiska! Det jag menar är att man får en väldig närhet och tredimensionalitet i ljudet, som om man faktiskt hade haft huvudet i gitarren. Annars upplever jag ofta att gitarrer låter lite distanserade och endimensionella. Kan skaffa fram ett ljudprov en vacker dag!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade in mycket med två mickar förr, ibland två likadana X/Y plus en tredje. Men nu tycker jag att det mest är onödigt jobb, det blir lika bra o lika mycket stereo med en mick och ett eller flera snygga reverb. TLM49 är favorit till akust, har den ca 12 cm ut från 12te bandet o riktad lite snett neråt ljudhålet. Den gitarr jag har, en Epiphone Jumbo med cutaway jag nog haft i minst 20 år låter alldeles för tunn och liten om jag går längre ifrån med micken. Dessutom är min lilla studio ganska hårt dämpad o snustorr, så nån nytta av rumsakustiken har jag inte, det är ett eller flera reverb som gäller, jag använder en burk; Lexicon MPX1, i den finns ett grymt rumsreverb som jag också använder på trummorna, o då oftast ihop med ett till, lite längre platereverb.

M/S stereo har jag också testat, blir skitsnyggt på ak gitarr, speciellt om det är riktigt trubadurstuk med bara en gitarr plus sång. Som midmick har jag då en sE4400a, skitbra mick man kan hitta beg för ca 2500 kr, enormt mkt mick för pengarna.

Viktigast tror jag är att ta tid på sig att flytta runt gitarren på olika avstånd o vinklar från gitarren med lurarna på, då hör man vad som passar bäst till just den låt man håller på med.

Den enda gång jag fått till nylonsträngad gitarr på inspelning är det här. TLM49 mick.

https://soundcloud.com/guitar-66/summertime-141117

Link to comment
Dela på andra sajter

förlåt men jag är ny här och skriver i denna tråd trots attdet förmodligen inte hör hit Men jag hittar inte fliken ..

vart kan jag skriva ett eget inlägg på denna sida ?

Helt snurrig 🙂

Överst på sidan finns ett svart fält med symboler. Till vänster om brevsymbolen finns en upponervänd droppe(?) Klicka där så hittar du alla olika avdelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...