Jump to content
Annons

Mastring


Minja

Recommended Posts

Hej!

Jag har några låtar som jag skulle vilja få mastrade, gärna med en del analog utrustning som "mjukar upp". Tänkte att det kan vara värt ett försök och höra sig för här i alla fall. Finns det någon här som kan tänka sig ett försök utan betalt, eller till ett extremt överkomligt pris. Hade varit grymt :rolleyes:

Det är två rocklåtar och en singersongwriter, enkel med bara sång och gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Varför är folk bereda att betala 10 000:- för ett instrument men så fort det handlar om mixning och mastring så vill de allra flesta här som efterfrågar det inte betala för det eller helst betala så lite som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är folk bereda att betala 10 000:- för ett instrument men så fort det handlar om mixning och mastring så vill de allra flesta här som efterfrågar det inte betala för det eller helst betala så lite som möjligt.

Gillar du att betala mer än nödvändigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du vill typ ha en gratis mastering gjord av någon som spenderat mellan 10-200k på sin utrustning.

Hårda bud!

Själv tycker jag att formuleringar som "kan vara värt ett försök", "kan någon tänka sig" o s v är helt ok, det är ju liksom inte som att en förväntar sig att det måste ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gillar du att betala mer än nödvändigt?

Tycker inte du att den som har skicklighet ska ha rätt att ta skäligt betalt för det? Varför ska den göra ett jobb som man knappt tjänar på för att göra ett jobb för någon man inte ens känner? Men kanske inte ska förvänta sig mer från dig som tycker allt ska vara gratis på nätet.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Själv tycker jag att formuleringar som "kan vara värt ett försök .

Ja det kan ju vara värt ett försök med ett skambud på någon försäljning på blocket, vend etc. Man säljer ju så gärna guran för 2000:- istället för 8000:- som den är värd i andra hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte du att den som har skicklighet ska ha rätt att ta skäligt betalt för det?

Vill någon betala, fine.

Varför ska den göra ett jobb som man knappt tjänar på för att göra ett jobb för någon man inte ens känner?

För att en tycker det är kul? För att en vill hjälpa andra? För att en vill öva sig på att mastra?

Men kanske inte ska förvänta sig mer från dig som tycker allt ska vara gratis på nätet.

post-1274-0-54865700-1412775757.jpg

Ja det kan ju vara värt ett försök med ett skambud på någon försäljning på blocket, vend etc. Man säljer ju så gärna guran för 2000:- istället för 8000:- som den är värd i andra hand.

Finns det någonting som är värt mer än vad någon är villig att betala för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Finns det någonting som är värt mer än vad någon är villig att betala för det?

Så om någon lägger ett skambud då är produkten inte mer värd än vad skambudaren är villig att betala? Alltså dina resonemang haltar alltid rejält på kryckor. Ok jag kommer och snor din bil. Tycker inte den är värd någonting alls så då kan du lika gärna skita i att anmäla den stulen för den var inte värd någonting alls ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om någon lägger ett skambud då är produkten inte mer värd än vad skambudaren är villig att betala? Alltså dina resonemang haltar alltid rejält på kryckor. Ok jag kommer och snor din bil. Tycker inte den är värd någonting alls så då kan du lika gärna skita i att anmäla den stulen för den var inte värd någonting alls ändå.

Det är så klart upp till säljaren/ägaren att bedöma. Sitter det mastringskunniga här som tar 800 kr/h och har jobb upp över öronen så är det nog ganska osannolikt att dom tar på sig gratis-jobb. Precis som att en hellre säljer sin gitarr/bil/whatever till ett högt pris om någon är villig att betala det.

Vill däremot ingen betala det och du fortfarande vill sälja så kanske det få bli till skambudaren ändå. Precis som med mastringen, det kanske (jag råkar sitta med facit i hand eftersom jag vet att Minja redan fått den hjälp hon ville ha) som tycker att hennes erbjudande/fråga var helt rimligt.

Tjuvstarta gärna julen tidigt i år och ät lite pepparkakor så att du blir lite snällare! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? Vem vad hur? PM?

PM = Private Message. Diskussionsplanksplattformen Studio använder har (som det flesta andra liknande plattformar) stöd för att medlemmar ska kunna skicka privata meddelanden till varandra.

Och det var rimligtvis riktat till TS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att skriva några rader här, ser att diskussionen går livligt till med antaganden, påståenden och fina förslag. Vill till att börja med tacka för de meddelande om erbjudanden jag fått, det är guld att ni finns 🙂

Vill förtydliga. Det här handlar om låtar som jag skrivit, spelat in, producerat, mixat och påbörjat mastring på. Det handlar alltså INTE om nå´t jobb som jag utför till någon annan. Har som säkert så många andra här lyssnat så öronen är helt matta, och började fundera på hur det slutliga skulle låta om jag lämnade över det till nå´n med fräscha öron. Har aldrig nån´sin gjort det förut. Använde mig av Universel Audio demopluggar som gick ut precis innan jag hann få låtarna färdiga. Och dom är inte billiga men otroligt bra, så som läget är nu är det tyvärr inte aktuellt att köpa 😐

Jag är inte den första som ställer den här frågan här, så hade inte väntat mig en så kraftig reaktion och diskussion. Håller med helt fullt att det ofta är så inom musikens värld att det ibland förväntas att man ställer upp "gratis". Men jag tänkte det är väl inte förbjudet att ställa frågan här i alla fall? Som Guitar Nilson nämnde, så har det till ex. varit mixningstävlingar, tänkte att kanske nå´n ser det som en utmaning. Jag hjälper gärna till med något tillbaka. Sång, mix, gitarrpålägg eller vad ni önskar till de som hört av sig.

Redigerat av Minja
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mastra gratis i bland.. Mest för att jag tycker det är kul och tycker att det är synd att prylarna står och samlar damm. Kör en kombo av analogt och digital mastering och som tidigare sagts.. Det är mest placeboeffekt att den analoga masteringen skulle låta bättre, särskilt då slutmaterialet ändå blir digitalt. Det viktiga vid mastering är att ha en bra och neutral lyssning som man litar på.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det verkar ett dugg suspekt. Tvärtom, det verkar vara ett bra sätt att lära sig av andra. Mastra sitt eget material och jämföra med hur andra gör med samma låtar.

Bra poäng, precis så har jag själv gjort ibland.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Vore denna sida en renodlad distributions/reklam kanal så kan man kanske förstå reaktionerna men vad jag kan förstå att syftet är med dessa forum är folkbildning. Alltså här tar man del av och ger information i syftet att lära.

Eller är studioforum en reklamkanal?

Redigerat av Neosus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...