Jump to content
Annons

Hur långt kommer man med Logic Pro x?


ett

Recommended Posts

Allt började typ 2005 när jag var hemma hos en vän som hade Logic och en keyboard. Den tekniska biten har aldrig varit min starka sida så jag minns inget mer än att det var Logic, en keyboard, en mac-dator och att vi hade så underbart jävla kul att jag bestämde mig för att en vacker dag när jag har pengar införskaffa mig det hon hade.

9 år senare har jag en mac-dator och pengarna, men kunskapen är fan på noll. Jag frågade idag i musikaffären om de har logic men hänvisades till deras hemsida. innan jag dock köper något vill jag höra från er som vet...

Räcker det med att köpa detta Logic Pro X på deras hemsida för 139 euro för att kunna sätta igång direkt och göra kvalitativ trance/ambient-liknande musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som dom andra säger, Logic är fullt tillräckligt. Alla DAWs (Digital Audio Workstation, alltså program) är bättre på olika saker, dock finns dom flesta funktioner i alla program i dagsläget, dom är bara olika behändiga att använda.

Vad är det du ska göra i programet?

Personligen tycker jag att Logic är snabb jobbat, har en del bra funktioner, tycker faktiskt mycket av deras inbyggda grejer låter väldigt bra. Man säger ofta att logic är ett program för dom som vill göra produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löjligt pris med tanke på kalibern på programmet.. man kan ju lätt tro att det är ett skämt och att det i något finstilt står att det egentligen är en demo som slutar funka efter 3 veckor och man sedan får betala resten för att låsa upp den fulla versionen

Som jämförelse ligger andra tillverkares priser för motsvarande prestanda runt 4 -7000:-.. så att de droppade det till en nivå som en normal programuppdatering kostar borde alla köpa programmet även om de inte har en Mac..

EDIT: Med liten brasklapp för att din dator motsvarar hårdvarukravet..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Löjligt pris med tanke på kalibern på programmet.. man kan ju lätt tro att det är ett skämt och att det i något finstilt står att det egentligen är en demo som slutar funka efter 3 veckor och man sedan får betala resten för att låsa upp den fulla versionen

Som jämförelse ligger andra tillverkares priser för motsvarande prestanda runt 4 -7000:-.. så att de droppade det till en nivå som en normal programuppdatering kostar borde alla köpa programmet även om de inte har en Mac..

EDIT: Med liten brasklapp för att din dator motsvarar hårdvarukravet..

Tog man inte bort en massa saker också, saker som kostar extra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hmm...näe? Space designer och alla coola syntar ingår om det är det du menar. Det är inte strippat på nåt vis.

Fast vill man komma upp till samma som Logic Studio som den hette när det var version 8 så saknas det en del. Dvs den versionensom kostade en massa en gång i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla ebay, eller sök på nätet o se om det finns handlare som fortfarande har Logic 9 på hyllan

EDIT:

Kolla så hårdvaruspecen på din dator funkar med 9:an också så det inte blir tårar och tandagnissel i slutänden.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Uppdaterade precis till senaste Logic och när den första skräcken över att allt var nytt lagt sig och jag hittat de gamla prylarna igen så började jag verkligen uppskatta programmet. Tidigare har jag sett det mycket som en leksak men det finns otrolig potential i det har jag förstått nu. Det kan ta en tid att lära sig men det är värt det och det kostar ju i stort sett ingenting mot andra pro-program. Jag tycker generellt illa om uppdateringar som byter gränssnitt men den här gången blev det en smula bättre (fast jag kan inte begripa varför de vänt upp och ned på det..) Min studiogubbe som jag brukar spela in hos rynkar på näsan åt Logic (en proToolsgubbe som jag har sett smyganvänder Wavelab) men när jag lagt lite möda på en mix så blev det godkänt ändå tydligen 🙂

10.6.8 spelar ingen roll i det här läget, det är bara din OS version, det är tillverkningsår och innehåll som räknas i Mac. Det finns en lightvariant av Logic som funkar i äldre burkar (nej inte det crappiga Garbageband).

Link to comment
Dela på andra sajter

10.6.8 spelar ingen roll i det här läget, det är bara din OS version, det är tillverkningsår och innehåll som räknas i Mac. Det finns en lightvariant av Logic som funkar i äldre burkar (nej inte det crappiga Garbageband).

Logic Pro X är bara kompatibelt med 10.8 eller nyare. Så jo, det spelar roll.

Men om det är inte är en uråldrig dator så ska den gå att uppgradera till Mavericks eller Yosemite, och det är ju gratis.

Logic är enormt prisvärt. Man får så galet mycket för pengarna. Flera synthar och andra mjukvaruinstrument. Många bra effekter (och några mindre bra). Till och med pitchredigering av ljudspår finns inbyggt. Dessutom är de flesta av de inbyggda pluggarna ganska snälla mot processorn så det går att göra en hel del även på en lite äldre dator.

Sen kan jag väl tycka att gränssnittet inte är det mest intuitiva och lättjobbade, men det har blivit bra mycket bättre i senaste versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

har Mac OS X 10.6.8

räcker tydligen inte för Logic pro X. Hur får man tag på nån Logic som passar?

Men uppgradera ditt Mac OS X då?

Laddas också ner via App Store och kostar faktiskt inget.

Men som andra redan sagt, kolla hårdvarukraven, för om din dator kör 10.6 och du beskriver dig själv som "kan 0", gissar jag att du aldrig uppgraderat systemet sen du köpte datorn. Det betyder att din dator borde vara 4-5 år gammal, vilket kanske är lite gammalt. Men om du kan installera Yosemite (10.10) så borde du kunna köra Logic X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Uppdatera inte om snow leo funkar fint och på det så funkar till och med logic 8 bra. Jag har både 8 och 9 och det är inget fel på dom två versionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...