Jump to content
Annons

Duger (dessa) billigare digitaltrummor om man kör midi/superior drummer?


oioioi

Recommended Posts

Jag kan inget om trummor eller digitaltrummor, men ska skaffa ett digital-set till hemmastudion. De kommer alltså alltid vara inkopplade i datorn som har Superior Drummer.

När man läser på om dyrare digitaltrummor så skryter de alltid om att trum-modulen har hundratals trumljud etc. Men det är väl inget jag har behov av, eller? Vad i övrigt skiljer billigare från dyrare set?

Kan jag lika gärna köpa ett beggat budget-set och få iaf närapå lika bra resultat?

T.ex. följande XMKS (som jag inte har någon som helst aning om):

"Digitala trummor i fint skick säljes. De är ca 6 år gamla men knappt använda. De ser ut och känns som riktiga trummor vilket gör dem perfekta att träna på utan att störa grannar och andra i din omgivning.

 

Trummodulen har även midi-interface så att du kan koppla den till musikprogram på datorn."

http://www.blocket.se/stockholm/Digitaltrummor_XMKS_fran_XM_56099432.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De interna ljuden har ingen betydelse om du ändå ska nyttja SD eller motsvarande nej. Däremot skiljer sig spelkänslan åt. Gummiplattor kontra mesh/nätskinn, kontra Yamahas TCS.

Även antalet ingångar (och utgångar) på modulen med eventuell utbyggnad. Antalet zoner på de olika plattorna - framför allt cymbaler och hihat. Även känsligheten och hur bra de svarar på tillslag - även om mickmekaniken är relativt enkel i sig.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen kvalitet på midisignalen. Antingen skickas det en, eller så skickas det ingen. Det är inte audio utan ett styrprotokoll. De främsta problemen som jag ser det listade jag ovan, och tänker mest på spelkänslan, känsligheten, dvs hur väl mickarna tar upp dina slag, och antalet zoner på cymbalerna - om du vill kunna spela ride, edge och klocka på en ridecymbal t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

MIDI signalen är ju alltid lika stark, men det du undrar över är om de billigare seten har anslags känslighet som registrerar hur hårt du faktiskt slår. Men det är också viktigt att det finns flera zoner på de olika trummorna i setet med. En cymbal låter ju mycket annorlunda beroende på vart du träffar den när du spelar. Inte alla set tillåter dig att slå kantslag på virveln heller.

Ofta så är det här som priset avgörs. Det handlar om hur många olika ljudnivåer och zoner som kittet har. Ibland så har själva ljudmodulen inte så bra MIDI funktioner om det är en äldre och billigare variant. Så tyvärr så får man nog läsa på om det setet man är nyfiken på.

Glöm inte heller att spelkänslan är högst varierande på olika typer av set med.

Det blir svårt att svara ja eller nej på denna fråga, då det är så mycket som spelar in på vad du är ute efter. Ska du ha ett set som svarar mer som riktiga trummor gör så måste du nog kolla på ett dyrare set. Då även alla anslagspadsen (trummorna) måste känna av vart du slår och hur hårt du slår på dem, för att de ska kunna skicka den typen av information till ljudmodulen och/eller datorn. Så även om ljuden i sig inte är viktiga så är det ändå många faktorer som spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sedan så är det ju lite olika med hur mycket oväsen de för med. Många låter mer än man tror när man slår på dem. För även om de inte låter lika mycket som ett riktigt trumset, så blir det oftast en massa oljud när man bankar och slår på dem ändå. Även om du har digitala trummor så kan du oftast inte spela på den när som helst i ett flerfamiljshus utan att störa grannarna, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan så är det ju lite olika med hur mycket oväsen de för med.

+1

Jag skulle vilja påstå att de är idealiska för en hemmastudio. Mycket p.g.a. nättrummorna (till skillnad från gummipads). Problemet med gummipads är att de låter rätt mycket när man slår på dem, vilket gör att ifall du bor i hyreshus, kommer du driva grannarna till vansinne. Vet dock inte mycket om trummor, än mindre XM, vilket verkar vara något taiwanesiskt halvfabrikat. Men om det är nät istället för gummipads, brukar det vara dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett billigt set från Thomann I repluckan. Deras Milenniumserie. Gummipads på allt utom virveln som är mesh. Förutom dålig spelkänsla så registrerar inte alltid en av paddarna slagen. typ vart tredje. Som med det mesta andra I världen så får man vad man betalar för. P

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ytterligare parentes i sammanhanget bör tilläggas att Yamaha's TCS (textured cellular silicone) är rent akustiskt tystare än nätskinn, och med avsevärt mer verklighetstrogen rebound. Jag föredrar personligen dessa, då nätskinn låter stocken komma tillbaka snabbare än jag hinner avyttra den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh, någon annan var före och köpte trummorna.

Däremot har jag funderat lite. Eftersom jag ändå som sagt alltid kommer köra via Superior Drummer är det ju bara "trigger till midi" som jag behöver.

Hur svårt är det att konvertera ett vanligt analogt set? (Sådana dräller det av på Blocket, till låga priser.)

Det som krävs borde vara:

1. Byta skinn till mesh (eller liknande)

2. Montera triggrar.

3. Byta cymbaler och hi-hat till digitala sådana

4. Koppla in allt till en "trigger->midi"-modul

5. Plugga in midi-kabeln i datorn och ev. knappa lite i SD.

Är det svårt? Är det för ekonomiskt försvarbart?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Eltrumset är ren skit! Vet ärligt talat inte varför det finns.. jo kanske för att kunna spela trummor i en lyhörd fastighet. Superior drummers midi assignments reagerar dessutom på olika anslagskraft. Men man utnyttjar inte ljuddesignbiten om man inte använder det för noggrann programmering, vilket jag är en mästare på! Bevis finns... ingen kan programmera trummor som jag kan och jag vill gärna samarbeta med någon i en komposition eller fler. Lyssna på min soundcloud så hör ni superior drummers fulla potential.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eltrumset är ren skit! Vet ärligt talat inte varför det finns.. jo kanske för att kunna spela trummor i en lyhörd fastighet. Superior drummers midi assignments reagerar dessutom på olika anslagskraft. Men man utnyttjar inte ljuddesignbiten om man inte använder det för noggrann programmering, vilket jag är en mästare på! Bevis finns... ingen kan programmera trummor som jag kan och jag vill gärna samarbeta med någon i en komposition eller fler. Lyssna på min soundcloud så hör ni superior drummers fulla potential.

Du glömde soundcloud-länken!

Personligen tycker jag att det är roligare att dunka på digitaltrummorna än att programmera SD. Dock är jag rätt kass på båda varianterna.

(För den trogne trådläsaren, det blev ett 2box-set.)

Link to comment
Dela på andra sajter

(För den trogne trådläsaren, det blev ett 2box-set.)

Med tanke på att du sökte billiga drums så... ändrade du dig? Jag bara undrar för jag sökte på 2box och det första som kom upp var ett set som kostade 25000 kr. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att du sökte billiga drums så... ändrade du dig? Jag bara undrar för jag sökte på 2box och det första som kom upp var ett set som kostade 25000 kr. 😄

Jag hittade ett begagnat i nyskick till synnerligen bra pris. Kunde inte låta bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde soundcloud-länken!

Personligen tycker jag att det är roligare att dunka på digitaltrummorna än att programmera SD. Dock är jag rätt kass på båda varianterna.

(För den trogne trådläsaren, det blev ett 2box-set.)

Gratulerar! On another note är det givetvis mer givande att spela digitaltrummorna än att programmera. Hittills har jag inte stött på en bra programmering av några av Tony Williams, Weckls eller Colaiutas egna alster. Eller ett gäng bra blushdas i brutna kvintoler på ett sätt som Porcaro hade lirat det. Poängen ligger givetvis i att spela VST:s. Såvida inte poängen ligger i att det ska låta programmerat, vilket är en smal sak.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...