Jump to content
Annons

Någon som lånat trummorna ur en MIDI sång importera GarageBand NÅGON MÅSTE GJORT DET?


Bbenderman

Recommended Posts

Svårt att få svar på min fråga tycker det är så konstigt att ingen här har lånat trummor hur en färdig MIDI sång i stället för att göra egna.

Så löd min fråga som ingen kan svara på.

Letar efter en bra version av Road to Hell vet ni var jag kan ladda ned

Ska spela in låten tänkte göra det enkelt för mig å låna trummorna av MIDI sången och ev andra instrument om jag fixar att byta tillex orgel till en som låter bättre går det?

Ytterligare frågor.

Ska sedan spela in i GarageB kan jag byta trumslagare som jag kan göra annars med GarageB trummor eller blir man låst till generalMIDI?

Kan jag byta instrument generalMidi låter inte så kul

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo vist är det så men öppnar man MIDI filen får man säj 10spår och ett av dem är trummor.

Då tar jag bort 9spår och har trummorna kvar.

Finns hur många sådana MIDI sånger som helst på nätet.

Jag mixtrar lite med spåret nu och jag kan byta till olika trumset,men det går inte att välja olika trumslagare som det går annars i GarageB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag tror att du ställer frågan lite fel. 😊 Korta svaret är ja, du kan använda ett trumspår för olika syntar/trumset, MEN (och två VÄLDIGT stora "MEN"):

1. Du måste ha ett annat trumprogram/synt/trummodul att byta TILL.

2. Du kan behöva rodda om bland (trum)-noterna i pianorullen då (vad jag vet), det är INTE standard på vilken ton varje trumma ligger - om du byter till, säg; Native Instruments Battery, eller EZ Drummer.

Oftast är det inte så jättesvårt, då det (i allafall i min DAW) räcker med att öppna pianorullen för trumspåret. Klicka sedan på en av tonerna i pianot (i rullen), och därmed markera alla t.ex. bastrumme-slag, och flytta dem till rätt trumma (för just det trumprogrammet/trumsynten du använder.

Men för att klargöra (som några ovan redan pekat ut): General MIDI är endast en lista på instrument som syntar ska följa (ifall de ska kunna spela upp just låtar med General MIDI). Jag skrev, för någon dag sedan detta i ett annat inlägg:

"General MIDI: En bestämd lista på 127 olika ljud. Varje ljud har sin plats, t.ex. flygelpiano finns alltid på nr. 1. Detta uppfanns i en tid då datorer var långsamma och man ville ha så små ljudfiler som möjligt till program och spel. M.a.o. kan två olika syntar/ljudkort som båda har general midi spela upp samma General MIDI-fil. Hade man bättre ljudkvalité i sin general-MIDI uppsättning, lät låten bättre. (Jämför t.ex. Soundblaster 16 med FM-syntes mot Gravis Ultrasound.)"

Hoppas du blev lite klokare. ☺️

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

99,5% av alla MIDI-filer ute på nätet är ap-dåliga, oavsett vad det gäller.

Går ofta både fortare och ger bättre resultat att göra det själv.

Standard är att filen har GM bank-, program-, effekt-, volym-, pan- och andra kommandon inlagda. Filtrerar man inte bort dom först (manuellt) så sjabblar dom ofta till ens ljudinställningar så pass att man får starta om för att nollställa. Måste ju ha fullt GM kompatibel mjukvara för att använda detta. Och även om det funkar så låter det sällan bra ändå 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Midi är som sagt enbart styrsignaler ( Egentligen ett protokoll för en standard ) där specifika kanaler har specifika ljud.

Så det är både rätt och fel att midi innehåller trummor eller piano då protokollet dikterar att tex kanal 10 är reserverat för trumljud , Kanal 0 för Piano , Kanal 32 för bas etc.

Det som i TR´s fall kanske händer då du inte kan byta trumslagare i GB är troligtvis att din Midi fil förutom att innehålla information till kanal 10 om själva trumbeatet så har den även information om vilket trumset som ska användas.

I det utökade GS protokollet finns 9 trumset att välja emellan och troligtvis är din fil kopplat till tex trumset nr. 9 som är Room kit.

Så leta upp i GB hur hu raderar midi-informationen från din kanal eller Kopiera allt innehåll i Midikanalen till en ny kanal med din valda trumslagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...