Jump to content
Annons

Ny investering - laptop!


Gerterface

Recommended Posts

Hej allihopa.

Jag har nydligen bestämt mig för att köpa en ny laptop, eftersom att min förra inte är med oss mer... lol.gif Den kommer användas både som en vardagsdator, men jag vill även kunna göra lite musik på den. Jag har en stationär dator som jag fortfarande kommer använda till mesta dels för mina musikprojekt, men när jag reser bort ett par dagar (vilket jag gör ganska ofta) så vill jag fortfarande kunna göra lite låtsketcher och liknande.

Jag kikar just nu på en Lenovo Z510, som finns att köpa hos i-net på Ringön i Göteborg. Känner själv att det vore praktiskt och enkelt att handla där eftersom att jag gjort det förr och alltid varit nöjd. Dom säljer den för 7999kr.

__________________________________________________________________________________________________________________________

Den har följande specifikationer:

CPU: i7 4702MQ, 2.2 GHZ, 4 cores

RAM: 8GB, DDR3 1600MHz (Max: 16GB)

GPU:Nvidia GeForce GT 740M

Harddrive: Hybrid 1TB, 5400 rpm (+8GB SS Cache)

Här finns full info med mer detaljerade specifikationer:

http://www.inet.se/p...h-gt740m-fullhd

__________________________________________________________________________________________________________________________

En av sakerna jag gillar med den är att den går att uppgradera en del (mer RAM, SSD osv), vilket kommer hjälpa om jag märker att jag vill ha mer kraft i den.

Kom ihåg att den inte kommer användas som "main" dator och att jag har en stationär där jag kan slutföra mina projekt.

Sen ahr vi grafikkortet, som om jag förstått rätt är ganska bra. Jag vet att det inte är nödvändigt för musikproducerande, men jag vill gärna kunna lira lite smått och gott inom spelens värld på den också, men det är inget jag prioriterar särskilt högt.

Skulle gärna höra vad ni tänker om detta. Finns det mycket bättre/billigare alternativ för mig? Skulle oerhört gärna ta del av den infon i sådana fall!

Tack i förhand för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar ju själv Lenovos Thinkpad modeller, så jag kollade runt lite och hittade den här LENOVO THINKPAD EDGE E540 för 6499:- på Dustin.

http://www.dustin.se/product/5010774846/lenovo-thinkpad-edge-e540-ci7-2-2-8gb-1000-16-ssd-gt740m-fhd-15-6-w8/

Det har samma komponenter som den du spanar på, men är lite billigare. Dessutom har den en ledig minnesplats, så den är lite mer ekonomisk att uppgradera minnet på. Den du kollar på har redan använt båda minnesplatserna, så vill du uppgradera den så får du plocka bort de befinliga minnesstickorna och lägga i byrålådan.

Hårddiskarna på båda är hybriddiskar, med både vanlig mekanisk disk och SSD. Nu står det att Thinkpaden har 16GB SSD medan den andra har 8GB SSD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gillar ju själv Lenovos Thinkpad modeller, så jag kollade runt lite och hittade den här LENOVO THINKPAD EDGE E540 för 6499:- på Dustin.

http://www.dustin.se...0m-fhd-15-6-w8/

Det har samma komponenter som den du spanar på, men är lite billigare. Dessutom har den en ledig minnesplats, så den är lite mer ekonomisk att uppgradera minnet på. Den du kollar på har redan använt båda minnesplatserna, så vill du uppgradera den så får du plocka bort de befinliga minnesstickorna och lägga i byrålådan.

Hårddiskarna på båda är hybriddiskar, med både vanlig mekanisk disk och SSD. Nu står det att Thinkpaden har 16GB SSD medan den andra har 8GB SSD.

Tack för svaret!

Mycket interessant. Antar att det är grafikkortet som är någon sämre på den du länka? Något måste det ju vara med tanke på prisskillnaden.

Men den såg definitivt bra ut, och måste titta lite mer på den. Har aldrig beställt ifrån dustin förut, är det smidigt? Har de bra support?

Hör gärna om andras idéer också. 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är samma grafikkort på båda: GeForce GT 740M

Samma processor, samma mängd RAM, samma storlek på HDD

Priset på Dusitin är ju en kampanj. Normalpriset där är också 7999:-

Jag tycker Dustin har mycket bra support. VI köper alla våra datorer till jobbet därifrån av den anledningen. Med företagspaket får man leveransen dagen efter beställning om varan finns i lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är samma grafikkort på båda: GeForce GT 740M

Samma processor, samma mängd RAM, samma storlek på HDD

Priset på Dusitin är ju en kampanj. Normalpriset där är också 7999:-

Jag tycker Dustin har mycket bra support. VI köper alla våra datorer till jobbet därifrån av den anledningen. Med företagspaket får man leveransen dagen efter beställning om varan finns i lager.

Nu hänger jag med, ursäkta.

Oerhört bra kampanj faktiskt! Tack för att du upplyste mig om detta.

Snokar fortfarande runt, men just nu lutar det väl åt detta.. Fortfarande lite sugen på att köpa från i-net just eftersom jag gillar butiken mycket.

Har någon andra tanker eller förslag tar jag fortfarande gärna emot dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...