Jump to content
Annons

Hur orkar ni arrangera färdigt en houselåt?


Adish

Recommended Posts

Jag är väldigt inne på att göra housemusik, och jag har hållt på med det i bra många år nu. Jag har dock problem med mitt tålamod. Jag får svårt att göra klart låtar, för att jag fortfarande kan känna mig osäker på hur jag ska "gå vidare" med uppbygget. Hittar en skön idé, men fastnar alltid.

Det jag undrar är om det är samma sak för alla andra, även proffsen? Att man lägger in grejer, filtrerar, hittar en tankegång, tar en paus, tar bort sånt som inte är bra, lägger in nytt, tar en ny paus, och så bygger vidare, paus, sen om igen bygger på det här i veckor om det behövs för att få det att bli 100% bra..?

Känns som att det kan bringa ljus i tunneln att veta att det är samma sak för alla andra.. Så man orkar sitta med en och samma låt i veckor..

Om inte, hur lyckas man i så fall hitta det man söker i ett arrangemang på så kort tid som möjligt? Talang? Rutin? Teknisk skicklighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen så tycker jag att House-genren är relativt "lätt" att skriva för eftersom det finns så många "regler" som man behöver följa. Då syftar jag mest på progressiv och electro-house. Eftersom att man måste ha bygget och dropet så vet man ju redan vad man behöver göra. Vissa låtar skriver jag på några timmar, andra på en månad.

Personligen har jag oftast ett fåtal element i låten som är viktigast (hooks), framförallt melodier. Sedan byggs låten utefter dessa element. Mycket som läggs är mestadels utfyllnad för att limma mixen (noise, filtersvep, risers och downers).

Om man ska vara filosofisk så tar en låt så lång tid att skriva som det behövs. Men ofta behöver man tillämpa "kill your darlings" ifall inte "wow det här kan bli hur bra som helst"-känslan infinner sig och bara slänga låten.

Lycka till med skrivandet!

/ R

Link to comment
Dela på andra sajter

Arrangera är inte det roligaste att göra med det måste göras. Jag brukar så fort jag känner att "detta gillar jag", arrangera lite t.ex. göra ett intro lite snabbt bara för att få lite struktur i det. Allt behöver inte vara perfekt på en gång utan bara för att snabbt få en helhet av låten. Sen när du har hela arrangemanget klart, då börjar det riktigt roliga med att finslipa allt och förbättra del för del. Tänk dig att låten kanske är uppdelad i 6 bitar intro, break, drop, break, drop, outro. Tröttnar du på att jobba med första droppet kanske du går till introt och leker med lite roliga beats. När du jobbar med introt kanske du kommer på något som skulle vara fett att ha med i andra breaket osv osv.

Detta funkar för mig iaf men som ovanstående sa så ibland måste man "slänga"(Radera den för guds skull inte) låtar där man känner att man inte kommer längre eller att man tycker att den inte duger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller själv på med house och i de flesta fallen är det att jag får en "grundidé" som jag sedan putsar och putsar tills den glänser så mycket jag vill. Håller med Unicron sjukt mycket när han skriver det med reglerna i house, vilket är otroligt sant. Det är ett intro, en uppbyggnad och ett drop som man sedan kör två gånger, så på så vis är det ju enkelt om man väl har själva iden från början. Sen är det ju bara att lägga på alla EQ's och filter och småljud osv för att sätta ens egna sound på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Kul att läsa!

Ja det är nog väldigt sant! House har ju en fördel att det finns en klassisk mall att följa som man alltid kör på, sen är det svårare att hitta nya melodier och egna feelings i låten som gör den unik..

Men jag har iallafall precis den teknik som ni beskriver; jag får en idé (kanske genom att jag sitter med något instrument) och sen så lägger jag upp en okej mall för uppbyggnad, drops, osv, för att sedan få bilden av låten i huvudet, sen gå in på alla detaljer och pilla gärnet..

Jag tror dock att jag sitter för lite och lyssnar på housemusik, för jag kan sitta i timmar med en bastrumma utan att komma någonvart och det är därför det tar år för mig att känna "nu är DEN HÄR låten/idén klar och jag har gjort mitt bästa utefter den".. Tar så lång tid.

Det är ju annat om man kikar på dom som vet vad dom snackar om, känns som att dom hittar alla effekter och ljud på sekunder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skit i regler. Åt helvete med dem. Det är inte dem som följer regler som skapar något intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller själv på med dubstep och även om det inte är house, så är ju grunden lite densamma.

Att göra klart en låt tar tid. Har inte fått klart många spår som tagit mindre än 80-120 arbetstimmar i anspråk (många nästan det dubbla). Jag tycker alltid att det är enklast att börja arra så tidigt som möjligt, typ när man har grunden (ackord/bas/melodi) klar. Ett viktigt tips i alla lägen är att aldrig fastna för länge med en detalj. Får du inte kicken att stämma, hur du än eq:ar och komprimerar, så byt ut den till en som funkar bättre på direkten. Samma för allt liksom. Funkar inte leaden, leta en annan. Ha mallens regler i åtanke, men tänk mindre och gå på feeling. Ju mer man kan sina synthar, effekter och ju fler låtar man faktiskt gör klart, desto tydligare bild kommer man initialt få av en hel låt och alla dess detaljer och desto snabbare kommer man också nå målet och bli klar.

Vad du än gör, så behåll tålamodet och fullfölj! Att bli en grym producent och artist handlar inte alltid så mycket om inspiration som om faktisk disciplin och sjuklig arbetsmoral. Och feeling då, så klart... =)

Hoppas du får med dig pepp framåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittar du ett riff, en loop eller slinga, så kanske du vill få "färdigt" det - bara.

Prova att tänka att du ska göra en hel låt, redan från första början, och snöa inte in på riff, utan på känslan av hur det kommer bli när hela låten är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra feedback!

Precis som du säger Enmansorkestern så sitter jag ju faktiskt och snöar in mig på typ en bastrumma i timmar,

bara för att sedan märka att allt har varit förjäves. När man sitter och pillar så blir man också till slut så van med sin låt och tycker att allt låter skitbra efter någon timme, förrän typ dagen efter då man kräks på att skiten låter så förbaskat illa.. Det är nog detta som får en att gräva ner sig och inte orka hålla uppe det. Men man får väl helt enkelt ta bit för bit och ändra de grövsta grejorna först.. Har rutinerade proffs samma problem med detta, eller är det bara amatörer som upplever detta?

Jo, visst är det så Signia. Mitt problem är nog att jag är lite av en perfektionist, jag kan inte släppa en låt om inte soundet är hundra procent cleant. Blir mer att det slutar i att antingen så börjar jag på en ny kula eller så ska låten vara av högsta möjliga värde. Med det sagt är jag mer inne på själva arrangemanget och kvalitéten på val av instrument, än att låtidén nödvändigvis är top notch. För jag förstår att man kan släppa låtar som inte nödvändigtvis slår, eftersom det är svårt att träffa rätt och göra en hitlåt.. Men själva grejen att släppa kvalité är viktigt för mig.

Och som ni andra två säger så är väl kanske brott mot regler kanske det bästa sättet att lyckas skapa en hitlåt på, även om många till och med proffsen kör samma typer av upplägg rakt igenom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha ett självkritiskt öra är jäkligt viktigt, men att ibland bara skita i och köra fastän det inte känns helt hundra kan nog vara nyttigt.

Det du beskriver är en viktig fas att gå igenom, som jag skulle vilja hävda alla som kommit nånvart har gått igenom. När du tagit dig till andra sidan, så kommer du förhoppningsvis ha gjort alla de där tabbarna som man måste göra för att samla den erfarenhet som krävs om man ska upp på "elitnivå".

Men dagar då man tycker att allt man gör suger kommer man nog få dras med så länge man håller på och det är nog rätt nyttigt, även om de kommer mer och mer sällan ju mer erfarenhet man samlat på sig. Alla jag känner som är verksamma i branschen har dagar då de tvivlar, men de klarar av att sätta sig över det och bara köra vidare. Däri ligger en av nycklarna till framgång, om du frågar mig.

Sen skulle jag vilja råda dig att inte sträva efter att du ska göra en hit när du sätter dig och proddar. Sträva bara efter att göra så jävla fet musik du bara kan, så kommer nog hitten komma tillslut ändå.

Sist av allt.

Att bryta mot regler kan va fett, men då ska man på nåt vis lyckas bryta mot "rätt" regler. Bryter man mot för många och/eller fel regler, så kan man nog nästan räkna med att den stora massan inte kommer attraheras av det man gör. Igenkänningsfaktorn är extremt viktig när det kommer till "hits".

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen är det som du säger, en fas att gå igenom..

En annan sak som fått mig att fundera lite. Vad är det egentligen som gör att vissa instrument passar ihop med vissa i ett arrangemang? Har detta med frekvenser och sånt att göra, eller är det bara helt random och smak vad som passar ihop? I många samplingsbibliotek finns ju t.ex 100-talet bastrummor, men det känns ofta som att man väljer en eller två och resten bara "finns" där.. Sen själva arrangemanget i sig.. Det känns som att det är lättare att bygga en låt om man vet vad för element som ska finnas med i ljudbilden..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som du upptäckt en sida av din personlighet och dina känslor som "drar dig åt fel håll" i förhållande till vad du vill åstadkomma.

Vill du vidare så blir det ett hinder att ta sig över. Men ofta så måste man vara uppmärksam på såna här grejor, för dom brukar 'finnas i bakgrunden' forever, så man kan lägga upp rutiner för att undvika att hamna i dom.

Jag själv har en tendens att hamna i 'njutningsfällan'. När låten börjar bli 'hel', så fascineras jag lite över den, över hur den växer fram, så kan jag ofta finna mig själv med att sitta och spela låten för mig själv om o om o om o om igen, dels för att njuta av den, hamnat i ett skönt känsloläge, och dels för att man är lite trött på att jobba på den hela tiden, och dels för att jag börjar akta mig för att sabba det jag har, målar in mig i ett hörn liksom. Jag kan hamna i sånt läge i 2-3 timmar i en dag, om jag inte passar mig.

Tror alla har såna här små funkiga ovanor, större eller mindre, som ställer till det för en. Det är olika beroende på person, personlighet, erfarenhet, arbetsupplägg osv. Ett vanligt sånt är ju att man bara kommer på ett gitarr-riff som är skönt, eller en melodi-hook, och sen ... är det liksom stopp, tyst. Jag jämför det med att man kört in i en återvändsgränd. Då får man vända om, köra hela vägen ut igen, och ta en annan väg sen. Det är nåt man får titta in i sig själv för att förstå varför det händer, och hur man kan förebygga att man hamnar i den känslomässiga gropen.

Vad som får saker att funka i själva arret? Det är oftast om det funkar med den bild, det inre 'scenario' som man tycker sig höra/känna/hamna i när man lyssnar på låten. En porr-saxofon funkar sällan i klassisk 70s rock, för det är två olika inre sinnesbilder, känslomiljöer som krockar då.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Ursäktar djupt för "årsbump", men gudars skymning vad jag känner igen mig här!

Kan det vara jag som har skrivit hälften?

Det jag kände igen mig mest är detta fenomen att loopa en slinga om och om igen, som jag själv gjort då, för att jag känner en viss njutning.

Nog för att jag försöker skapa det jag själv emotionellt brinner för.

Men som även nämnt så är nackdelen dock att också det snörvliga låter proffsigt bra till slut, men dagen därpå så är det en hel smörja under manteln.

Felet med detta är att såpass många ändringar kan göras så att låten blir för mycket jobb för att återställa till sitt första skick.

Så här ett år senare, vad kan man bruka sig av för metoder för att slingra sig ur detta? Och faktiskt avsluta en låt?

Har följare på nätet så känner nu att jag behöver leverera, men antingen så är det perfektionism eller faktan ovan som blockerar.

Kanske någon av dessa i tråden som vill slutföra orden de gav i fjol?

Behöver verkligen detta! =(

Redigerat av Sebbeastian
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet en inte själv hur en ska arra låt, sno ett arr från en annan låt du gillar. D v s, inte något innehållsmässigt som harmonier, melodislingor och sånt, utan rent arrangemangsmässigt. Hur introt instrumenterats, var dropsen kommer, strukturen (intro-vers-o s v), var i låten det finns shakes/inte shakes o s v

Slängde mig precis med begrepp som jag egentligen inte vet är relevanta i just house, EDM är för mig ett stort fluffigt moln där jag inte kan distinktionerna mellan olika stilar 🙂 Men det sättet att jobba som jag föreslog är ju inte begränsat till någon musikstil.

Tror också att det är väldigt viktigt att en faktiskt tar sig i kragen och gör klart en låt. 100%. Det är oftast ganska lätt att göra de först 95%, men att sen sy ihop det till en helt färdig låt kräver ändå lite möda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara bra att ta en paus. I bland en längre sådan.

Det började som en paus, en längre paus på ca 1 år.

Givetvis var det en skönare känsla när man återvände än lämnade, men det kanske handlar om korta frekventa pauser? 3 dagar vardera eller dylikt.

Vet en inte själv hur en ska arra låt, sno ett arr från en annan låt du gillar. D v s, inte något innehållsmässigt som harmonier, melodislingor och sånt, utan rent arrangemangsmässigt. Hur introt instrumenterats, var dropsen kommer, strukturen (intro-vers-o s v), var i låten det finns shakes/inte shakes o s v

Slängde mig precis med begrepp som jag egentligen inte vet är relevanta i just house, EDM är för mig ett stort fluffigt moln där jag inte kan distinktionerna mellan olika stilar 🙂 Men det sättet att jobba som jag föreslog är ju inte begränsat till någon musikstil.

Tror också att det är väldigt viktigt att en faktiskt tar sig i kragen och gör klart en låt. 100%. Det är oftast ganska lätt att göra de först 95%, men att sen sy ihop det till en helt färdig låt kräver ändå lite möda.

Skulle vara ett roligt test!

Vet inte om det löser det att man fastnar i arbets"flowet" med loopar, men givetvis en skjuts på arrangemanget som en rättare om man gör genremässigt bra eller dåligt!

Tack så mycket båda =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att vi är så lika (känner också igen mig i princip allt som har skrivits här) så är vi all olika. Därför är det svårt att ge råd, jag kan bara berätta vad som funkar för mig och inte.

Jag är i alla sammanhang en sagolikt rörig, tankspridd och ostrukturerad person och jag får idéer hela tiden. Små melodisnuttar och basgångar dyker up i duschen, i bilen, på promenaden eller när jag borde koncentrera mig på att vara trevlig mot svärmor eller när jag slö-lyssnar på bakgrundsmusiken till en film jag för längesedan tappat handlingen i. 99% av dessa idéer glöms bort innan jag kommit i närheten av gitarren eller datorn. Några blir ändå kvar och när jag då börjar jobba i Logic är jag fullständigt övertygad om att jag är ett geni och att ny världshit är under uppbyggnad. Och då är allting roligt till och med eq-separation, fills och filtersvep och andra måsten. (vem har hittat på alla måsten?) jag bygger och bygger tills allting är överfullt. Då hamnar jag i koma och lyssnar på min nya värdshit tills jag somnar i fåtöljen. Nästa morgon låter allting skit förstås. Efter jobbet börjar jag rensa bort, byta ut och göra om och allting låter plötsligt mycket bättre igen och det berömda koma tillståndet infinner sig igen. Nästa dag låter allt förvisso fortfarande skapligt men jag orkar liksom inte med låten längre. Då öppnar jag mappen för halvfärdiga låtar och lyssnar runt tills jag hittar något som fångar mig. Jag har alltid minst 5-6 work in progress projekt på datorn och jag låter lusten styra när jag hoppar fram och tillbaka mellan projekten. Det funkar faktiskt för mig. Nån låt blir liggande i åratal, en annan görs färdigt efter nån dag, men nästan alla blir faktiskt färdiga.

Ett arbetssätt som funkar för mig - inte nödvändigtvis för dig. Jag tror också att även om man geggat med en kick eller ett basljud i timmar och sedan raderar skiten så har man lärt sig mycket på vägen som man omedvetet tar med sig in i nästa projekt. också förkastade riff, melodier och annat som slängs dyker upp i en lite ny skepnad i en ny låt någon gång i framtiden. Inget är alltså förgäves.

En annan sak som jag försökt lära mig är att inte släppa nåt till allmänt beskådande förrän det åtminstone gått ett par veckor sedan senaste ändringen eller tillägget. Då har man förhoppningsvis hunnit upptäcka de värsta grodorna. De är dock jävligt svårt när man varje gång är övertygad om att man just gjort världens bästa låt som alla bara måste få höra omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att vi är så lika (känner också igen mig i princip allt som har skrivits här) så är vi all olika. Därför är det svårt att ge råd, jag kan bara berätta vad som funkar för mig och inte.

Jag är i alla sammanhang en sagolikt rörig, tankspridd och ostrukturerad person och jag får idéer hela tiden. Små melodisnuttar och basgångar dyker up i duschen, i bilen, på promenaden eller när jag borde koncentrera mig på att vara trevlig mot svärmor eller när jag slö-lyssnar på bakgrundsmusiken till en film jag för längesedan tappat handlingen i. 99% av dessa idéer glöms bort innan jag kommit i närheten av gitarren eller datorn. Några blir ändå kvar och när jag då börjar jobba i Logic är jag fullständigt övertygad om att jag är ett geni och att ny världshit är under uppbyggnad. Och då är allting roligt till och med eq-separation, fills och filtersvep och andra måsten. (vem har hittat på alla måsten?) jag bygger och bygger tills allting är överfullt. Då hamnar jag i koma och lyssnar på min nya värdshit tills jag somnar i fåtöljen. Nästa morgon låter allting skit förstås. Efter jobbet börjar jag rensa bort, byta ut och göra om och allting låter plötsligt mycket bättre igen och det berömda koma tillståndet infinner sig igen. Nästa dag låter allt förvisso fortfarande skapligt men jag orkar liksom inte med låten längre. Då öppnar jag mappen för halvfärdiga låtar och lyssnar runt tills jag hittar något som fångar mig. Jag har alltid minst 5-6 work in progress projekt på datorn och jag låter lusten styra när jag hoppar fram och tillbaka mellan projekten. Det funkar faktiskt för mig. Nån låt blir liggande i åratal, en annan görs färdigt efter nån dag, men nästan alla blir faktiskt färdiga.

Ett arbetssätt som funkar för mig - inte nödvändigtvis för dig. Jag tror också att även om man geggat med en kick eller ett basljud i timmar och sedan raderar skiten så har man lärt sig mycket på vägen som man omedvetet tar med sig in i nästa projekt. också förkastade riff, melodier och annat som slängs dyker upp i en lite ny skepnad i en ny låt någon gång i framtiden. Inget är alltså förgäves.

En annan sak som jag försökt lära mig är att inte släppa nåt till allmänt beskådande förrän det åtminstone gått ett par veckor sedan senaste ändringen eller tillägget. Då har man förhoppningsvis hunnit upptäcka de värsta grodorna. De är dock jävligt svårt när man varje gång är övertygad om att man just gjort världens bästa låt som alla bara måste få höra omedelbart.

Haha, strålande likt där!

Och även jag märker av att, trots låten dagen efter skapandet låter mocka, så kan den därmed låta bra en månad senare.

Koma låter som en utmärkt beskrivning, men man kan dock undra varför öronen/hjärnan fungerar på detta vis? Har vi något som är en nackdel eller är det egentligen en fördel långsiktigt?

Då jag föredrar att multiskapa med, oavsett om jag gillar det eller inte, så blir det oftast halvfärdigt, man tröttnar och ett nytt projekt skapas, om och om här med.

Det kan även funka som en metod som låter oss vila från en låt istället för att stänga av och vänta ut en dag eller två på att återvända, som du sa, dock ska man nog bara utföra detta då och då tycker jag.

Risken finns ändå att det blir överflöd av musik, som även det har en negativ påverkan i hjärnhalmen.

Har även hänt liknande som du nämnde att man har medfört samma t.ex rythm på ett projekt, och klätt samma i ett annat projekt med en ny melodi.

Är också ivrig angående det allmänna, då jag gärna släpper(släppte) låtar bara för att jag tyckte att de lät bra under koman.

Då kan ni ju gissa hur man känner sig dagen därpå..

Svårt med andra öron också då alla man har nära har så förbaskat svårt att vara ärliga hehe.

Men är nog säker på just det att ens egna öron är bäst, allt handlar nog om att göra luftrum mellan varje lyssning, kanske 10-20 omgångar med luftrum innan release!

Tack för trevligt svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Know that feeling :-)

Tack själv. Det är en skön känsla, nästan som om universum rör lite på sig, varje gång det bekräftas att man inte är ensam i det.

Och efter detta djupsinniga statement vill jag gärna dela med mig av min senaste release. (bara några timmar gammal på Spotify, faktiskt)

Otroligt bra, som ni förstår. En ny världshit:

https://open.spotify...Zqu4bWvg4NeM2N4

Redigerat av XBoss
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag jobba med flera projekt samtidigt. Ena stunden arbetar man med en låt och i nästa en annan. Att bara köra på en och samma vecka ut och vecka in blir så segt, och jag tror att det är lätt att man blir enkelspårig, det vill säga att man låser sig vid en viss melodi, en viss mixning etc. Till slut övertalar man sig att det låter bra. Så tror det är bättre att gå vidare med nytt, och sen gå igenom de gamla när kreativiteten minskar:) Du får man ju automatiskt dedär pauserna med

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Precis som du säger Enmansorkestern så sitter jag ju faktiskt och snöar in mig på typ en bastrumma i timmar, [...]

Nu ni, kommer Cattis långa tips för att öka produktiviteten, som det så fint heter på kontorsspråk. 😄

Jag märker att många uppenbarligen lider av, exakt samma problem som jag haft sedan start. Det absolut bästa tipset jag kan ge, och det som verkligen ordnade upp saker och ting för mig är att strukturera och dela upp skapandet i olika faser. Det låter jättetråkigt, men läs vidare så ska ni få se: 🙂

1. Idé-fas : Här är endast lösryckta idéer, en melodi eller ett coolt ljud som man kan bygga vidare på. Öppnar ett tomt projekt och leker runt lite. Eller om jag har en melodi i huvudet som jag vill få in i datorn.

Fokus: Hitta bra melodi och några ackord som är hitbetonade. 🙂

2. Kompositions-fas: I den här fasen ska jag göra färdigt melodier, och arrangera upp låten. T.ex. intro, vers, uppbyggnad, refräng... Jag bygger upp låten rätt igenom med t.ex. något enkelt piano-ljud och lite stråkar. Där det ska vara baskagge och låtstart kanske jag gör ett enkelt arpeggio, för jag vet vad som SKA vara där, och behöver inte bry mig om det just nu.

Fokus: Arra upp låten, sätt melodierna, bestäm tempo, tonart och lite annat. Få låten att låta bra med endast ett fåtal grundljud. (T.ex. piano och stråkar.)

3. Produktions-fas: Här öppnar jag min produktionsmall, med alla bussar, kanaler och routingar. Importerar kompositions-melodier och bygger upp låten kring detta. Bygger bastrumma, basgång, percussionljud och ser till att det sitter snyggt. Därefter jobbar med t.ex. vers/refräng och börjar få det att låta som en låt. Lägger endast hi-pass-EQ på ljud som behöver det, och grovjusterar volym.

Fokus: Bygg upp låten med alla ljud, instrument, melodier, uprisers, trummor ja allt. Grovmixa. När allt är klart ska låten vara klar och rå-mixad.

4. Mixnings-fas: När jag är helt klar eller nästan helt klar med låten är det dags att mixa. Precis som om jag får en låt från någon annan, attackerar jag den på exakt samma sätt. Grovjusterar volymer, bussar, stänger av reverb/delayer för enskilda syntar, går igenom igen. Tar ett varv med EQ och kompression. Rinse and repeat tills allt låter klockrent. Lägger ifrån låten, referenslyssnar och kör något varv till.

(5. Mastring: Jag sätter mastrings-fasen inom parentes i.o.m. att jag inte mastrar själv. Men det blir ändå en separat liten fas.)

För varje låt har jag fyra mappar. En för varje fas och kopierar projektet allteftersom det fortskrider. Varför jag jobbar såhär har flera fördelar:

1. Fokuserar på rätt saker vid rätt tillfälle: Det är t.ex. helt onödigt att fila på ett ljud som man inte ens vet om det ska vara med i slutproduktionen. Detta sparar mycket, mycket tid då jag har en förmåga att "fastna" i detaljer.

2. Mindre spill: Om jag halkat snett t.ex. i produktionen, kan jag alltid backa och göra om - I värsta fall hela produktionen men fortfarande ha kvar kompositionen med arrangemang, melodier och allt. Samma sak med t.ex. mixning. Kopiera om produktions-projektet och börja mixa om - i värsta fall.

3. Orientera och konkretisera: Jag kan jobba med flera låtar samtidigt, och veta vad som behöver göras i varje låt. Om jag fastnar i ett komponerande, kan jag alltid börja på en ny idé.

Det kan låta tråkigt och stelt, och i viss mån att överarbeta saker, men för mig fungerar det klockrent och jag är supernöjd med att börjat få upp produktionstakten utan att kompromissa eller slarva. Dessutom lär man sig mera om t.ex. mixning om man jobbar med det intensivt under en period, istället för stötvis.

Observera att om jag t.ex. får en låt som ska producera, hoppar jag direkt in i produktions-fasen. Svårare än så är det inte.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Cathrine!

Kan inte svara på ditt inlägg då det är döden att redigera på läsplattan, men wow vilket svar!

Kommer personligen gå tillbaks till ditt inlägg när jag väl proddar, många hälsosamma tips där 🙂

Vad var det som gav dig kicken att faktiskt lyckas slutföra/göra jobbet på dina låtar? Vilken gnista eller händelse förändrande hela situationen för dig?

Alla detaljer kan hjälpa stora som små!

Tycker nästan att du borde göra en artikel med det där, bra förklarat, tack till tusen från mig!

Redigerat av Sebbeastian
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som kan hjälpa mig med mina problem. Jag blir aldrig färdig med en låt för oftast händer detta:

1. När jag hör en "bra" melodi får jag en speciell känsla i kroppen. För att jag ens ska börja med en låt så måste jag ha den. Kan ta flera veckor innan jag hittar den.

2. Hitta rätt presets till alla slingor. Kan vara omöjligt.

3. Struktur, lyssnar ofta på andra house låtar för att hitta en struktur. Kan ej komma på en egen i dagsläget.

4. Mixning, jag vrider och vrider för att få fram rätt frekvens men de blir aldrig rätt. Märker direkt när jag byter från t.e.x. Mina monitors till mitt iphone headset. Att t.e.x. Clap är för hög.

5. Hitta rätt FX, uprizer, impact ljud är nog de svårtaste av allt. Att hitta flera stycken som matchar till låten.

6. Använder camel crusher på mina main ljud med de blir oftas för mycket dist eller för lite.

Jag har för höga krav på mig själv men kan inte sluta ha dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...