Jump to content
Annons

Distpedal samt Förstärkare


Gogg

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja och tack för all tid ni har lagt ner!

Har en BC Rich warlock, en skitgitarr om jag får säga det...

köpte den för två år sen, jag kunde ju inget om sånt då! 😲

Vill ha ett fett och stort sound typ som: Nightwish, In flames mm...

Vet ej om jag ska satsa nytt eller begangnat?

Lådor som jag kan tänka mig köpa:

http://www.vendolin.se/annons.php?168927

http://www.vendolin.se/annons.php?160364

http://www.vendolin.se/annons.php?166846

http://www.vendolin.se/annons.php?162984

Vilken? 🙂

EDIT: Några savfel

Redigerat av Gogg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vill du ha ljud som In Flames så är nog egentligen alla förstärkare utom Marshallen uteslutna. Som du såg själv på den översta t ex, "om du vill ha riktig "metaldist", boosta bara den befintliga disten med en overdrive pedal och kräma på". Alltså skulle du behöva en extra pedal för att få en typiskt modern metal-dist. Helt onödigt när det finns så många förstärkare som leverar den typen av ljud utan hjälp av pedaler.

Om man köper begagnat så kan man göra fynd likaväl som "ofynd" (eller vad man nu ska kalla det? 🙂). Det som kan vara skönt med nya förstärkare är att det är garanti på grejorna och sånt där. Och det finns bra förstärkare som är både nya och billiga.

Vox AD15VT är mitt hetaste tips. Såg att den kostade 2295:- på Musikbörsen. Alla Vox digitala förstärkare har fått oerhört bra kritik hitills. Självklart låter inte de olika förstärkarna som den simulerar (11 olika) precis som orginalen, men det är ju egentligen ointressant, eftersom dom låter bra. Och ibland är det riktigt nära. Har själv en av de större modellerna i serien (AD120VT), Vox-simuleringarna där är riktigt bra. Låter inte exakt som orginalet, men å andra sidan kostar den ungefär hälften så mycket, kan mycket mer, plus att man får en bunte effekter på köpet. Använder själv mest Marshall-simuleringarna. Går att lyssna på här; http://www.sevengates.se/toppage1.htm

Andra tips är t ex Alesis Wildfire 60 (finns även i 30 coh 15W-version): http://www.alesis.com/products/WildFire60/index.html

Behringer har flera prisvärda förstärkare:

http://www.behringer.com/02_products/music...ex.cfm?lang=ENG

(Har några kompisar som användt Behringers V-amp när dom spelar in. Går att lyssna på resultatet här: http://www.timeless-miracle.com/Music.htm (Både låtarna från "The enchanted chamber" använder Behringer-prylen)

Hughes&Kettner gör bra rockförstärkare. Edition Blue 15 borde vara ett bra köp:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=28740&artno=127190 Har testat 30W-modellen, den lät oerhört bra för det priset (och blev även utnämnd till bästa budget-val i en stortest av billiga förstärkare i Fuzz).

BC-Richen borde väl ändå vara rätt ok? Visserligen har dom ju en eländigt massa olika serier, men lillebrorsan har en av de billigare, och den är det minsann inget fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

USH!

Vad dyrt det är på musikbörsen...

På musikcentralen där jag brukar handla kostar Ord. pris 2.295 :-!

Inget musikcentrals pris, ska kanske dit immorn...

få se om det blir nåt mellan förstärkaren och mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte gärna vara otrevlig, plus att allt sånt här handlar om subjektivt tyckande; Men personligen anser jag att det är rent strunt att generellt påstå att alla förstärkare med rör i signalkedjan är bättre än de som inte har det.

Yamahas DG-förstärkare har t ex betydligt bättre dynamik än många rörförstärkare jag har provat (i motsvarande prisklass då...). Och den är ju helt digital. Beror garanterat mer på vem som spelar... ("Ljudet sitter i fingrarna!!")Många rörpurister skulle förmodligen inte ha en chans att skilja vid ett ordentligt blindtest, och skulle dom dessutom inte få spela själva så borde det vara en försvinnande liten andel som verkligen skulle märka någon skillnad. Men det sitter ju uppe i huvudet såklart. Går man in med skygglapparna på så spelar det ju ingen roll hur det låter. Plus att man kanske får ta lite längre tid att tweak inställningarna. Inte som på en gammal Marshall-topp där man ställer allt på tio och blåser på!

Håller annars med om att Laney-och Peavey-förstärkarna är prisvärda sådana. Men knappast något för metal? (Möjligen hårdrock). Och speciellt inte om man vill maxa dom hemma i lägenheten/huset...

Håller med ang. rörförstärkare där faktiskt. En del transistorförstärkare kan låta otroligt bra. Har själv en Laney TF300 inköpt 98 som jag är extremt nöjd med. Enligt mitt förra band lät den _bättre_ än våran andra gitarists Laney fan heter den GH50? med 2x12 låda. Hans rig kostade mer än dubbla beggad än vad min lilla combo kostade ny. Tippsar faktiskt kanske om Laney's TF50 som även är bestyckad med ett vintage-element. Rattar du rätt så kan knappt den bäste rör-gurun skilja på en sån liten transistor-combo mot en liten rör-combo. Modell 300 som jag dock starkt rekomenderar kanske är lite dyr, dock. Vet inte vad den ligger på nu, men då kostade den 6000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man få det att låta ungefär som en rörstärkare i inspelning, men det låter inte som en rörstärkare när du spelar live. Det blir en helt annan värme från en fin, väljusterad, välmående rörstärk.

Sen att laneys 2*12 stärkare inte låter så roligt är en sak.

Om du spela spela brutal metal, så kanske transitor kan vara bättre, men om du ska spela rock, blues eller country med crunch tycker jag mycket bättre om rörstärk.. ´Jag tycker att man får vad man betalar för när man köper en rörstärkare. Lite dyrare, mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Vox Valvetronix låter bättre än de flesta förstärkare jag testat i samma prisklass och en bit uppåt. Även live. Nu sitter det väl visserligen ett rör någonstans på vägen i signalkedjan, men de mesta ljudalstringen sköts helt digitalt. Nu vet jag inte vilka prisklasser du tänker i, men min Vox gick på drygt tiotusen. Jämförde med Marshall, Engl, Rocktron, Randall, Peavey och Egnater i samma prisklass (10-15000). Voxen lät minst lika bra som de andra, kostade lite mindre, plus att man fick en bunte effekter på köpet så att säga (och högtalare, de flesta jag jämförde med var toppar, inte combos).

Men om man sen jämför med en rörförstärkare för 20-30 000 så är det mycket möjligt att jag skulle tycka att dom lät bättre. Men det var ju lite över Goggs budget... 😛 Och kanske inte så nära hans ljudideal heller?

Så jag skulle nog vilja sammafatta det tvärtom, lite bättre (ibland inte ens det, framför allt beroende på musikstil!) och mycket dyrare!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tävlade och vann en Fender Pro Junior 70-wattare i gul tweed. Den har rör och är asgo! Tyvärr saknar den line out, headphones och speciell effektkedja in/ut.

Den har liksom bara line in, ström på/av, volym- och tonkontroll.

Vox har vissa nämnt. Jag såg en på MUG, en liten rackare. Det var en sketasnygg vit en, med vissa inslag av guld(!?) om jag minns rätt. Handlar'n sa det var en Brian May-signerad sak (Queen, du vet) på bara 15 watt. Kostade bara 1000 spänn, om jag minns rätt. Men kolla in Vox och Marshalls hemsidor.

Kolla de rekommendationer du redan fått genom att själv spela på olika modeller i din prisklass och bry dig inte alltför mycket om säljarna.

Apropå pedaler: Gillar du inte wah-wah? Att kombinera mitt "Ibanez Auto-filter"

(en slags wahwah-pedal), med disten i stärkaren gör underverk á la Jeff Healey...

Mitt högst personliga råd blir: satsa på en mindre förstärkare, så kan du krama ut distljud ur den. Sedan när du vill få till ett bräkigt och fläskigt sound (om du vill 😛 ), komplettera med en wahwah-pedal. Kanske en prisvärd "Dunlop Cry baby" nånstans?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en Brian May-signerad förstärkare den lilla vita Voxen... Byggd efter John Deacons (bassist i Queen) Deaky Amp (som han byggde åt Brian). Funkar kanonbra för sig självt med fullt blås, eller för att driva en större högtalarlåda, eller ingången på en annan förstärkare. Ganska begränsad i ljudet, men gillar man det så gillar man det nog väldigt mycket, eller hur man nu ska säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mmm... kollade i katalogen från Nordic här nu. Den verkar vara på 10 watt bara.

Riktpris 1700:-. Vit Vox. Men du får den säkert billigare nånstans. MUG? MB?

Lycka till Gogg!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du leka med olika ljud och spela in dessa är en POD att föredra tycker jag. Ska du spela live och harva i replokalen bör du ha en förstärkare för att höras... om du inte "lajnar" POD:envill säga... med då måste du ha ett slutsteg av något slag… men skit i det nu!

Köper du en stärkare är du ganska låst vid vad den kan göra. Köper du en POD, eller den billigare (och inte fullt så bra) varianten V-amp, har du hur många möjligheter som helst att ratta fram olika ljud.

Med dessa kan du även spela med lurar och öva natten lång utan att väcka grannar och familj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meshuggah använder PODar även när dom spelar live, om jag inte missminner mig alldeles.

Det är sant som Print sa, är det bara inspelning du ska syssla med så är POD en mycket bättre investering än en billig förstärkare. Och man kan absolut få fram kanonbra ljud med den. Sen kommer det alltid vara en del som anser att det inte går upp mot att micka upp en svindyr rörförstärkare, men då är det ju investeringar i 40-50000 kronorsklassen vi snackar om... PODen har fått mer eller mindre bra kritik överallt tror jag. V-amp (från Behringer) skulle jag nog inte vilja kalla sämre, det handlar nog mer om tycke och smak. Vet att killen som testade V-amp och POD för Fuzz tyckte att V-ampen lät bättre på vissa ljud, och PODen på andra.

POD2 får du nog för omkring 2000 kronor, V-amp2 kostar ungefär hälften (PRO-varianten, rackmonterad och med fler olika utgångar kostar som PODen).

Timeless Miracle som jag länkade till i ett tidigare inlägg använde V-ampen på sina demos (dock Amplitude på skivinspelning), det går som sagt att lyssna på här:

http://www.timeless-miracle.com/Music.htm (Demot "The enchanted chamber").

PODen har använts på tusentals inspelningar, men vet inte så många säkra. Många vägrar nämligen erkänna att dom använder den... 😉 Se om du kan hitta något med Malmö-bandet Last Tribe, vill bestämt minnas att dom använt en POD på sina skivor.

Sen kommer jag inte ihåg alldeles hundra, men jag har för mig att Basti (min kollega) använde en POD på några solon på våran första skiva, kommer dock inte ihåg vilka (kommer inte ens ihåg vad jag själv hade och spelade in med!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Pod 2.0 funkar alldeles utmärkt om det är fet dist du är efter men hittar du en beggad XT till ett bra pris så är det bara att slå till. Har en sån själv och det är fanimej inte många ljud man ej kan få till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite osäker på vilka dispedaler som gäller just nu men en mjuk favorit hos nästan alla är Ibanez Tube Screamer som finns att köpa begagnat. Ibanez Super Metal är en bra heavy metal-pedal, lite mer kräm i den än i Boss referenspedal (som jag tror heter Heavy Metal). Dock har Bosspedalen en högre ljudkvalitet vilket särskilt märks när tonen har klingat i några sekunder -- Bosspedalen håller ljudkvaliteten god under längre tid. Den klarar också lite bättre intereferenssvängongar från samtidigt anslagna strängar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt vad som skiljer XT från 2.0, men det handlar nog mest om inställningsmöjligheter och ljud (XT låter bättre?)

Hursomhelst, ska du bara ha den till att spela in och/eller öva hemma med så är en POD, vilken som, ett betydligt bättre alternativ än en förstärkare. Tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med POD (och alla andra liknande apparater) är ju att man ska lanja dom! Det är ju framför allt högtalarsimuleringen som skiljer dom från andra preamps. Och den är BRA, oavsett vad en del anser dom det här med att micka upp/lanja. Självklart så kan man säkert få bättre ljud om man köper en fin förstärkare, har ett rum med rätt akustik, bra mick och bra mickförstärkare. Men då får man lägga många tio tusen kronor. Så i en normal hemmastudio-situation är PODen direkt överlägsen den tradionella uppmickningstekniken...

Har som sagt själv använt POD på skivinspelning (några av solona på våran första skiva) och vet många andra som använder den uteslutande.

Vill man ändå använda den i en förstärkare så är det bäst att koppla in den i returen på effektloopen (om det finns en sådan), och då även se till att stänga av högtalarsimuleringsblocket. Går att köra den direkt i gitarrjacket också, men då får man ju två preampar på rad så att säga, vilket framför allt kan generera en hel del brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att koppla in PODen i en basförstärkare, eller att spela in bas via PODen? Tror att båda funkar ok faktiskt, PODen har en del basförstärkarmodeller om jag inte minns helt tokigt (eller om det var så att några av gitarrförstärkarna funkade bra för bas).

Koppla in PODen i en basförstärkare är nog inga problem, den funkar ju som ett gitarrförstärkare, fast den är gjort för att hantera lite andra frekvenser. Men låter det bra så är det bra. Vill bestämt minnas att t ex Gary Moore spelat mycket med en Marshall basförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som sagt säkert inte värre än att köra in den i en gitarrförstärkare. D v s, inte vad den är tänkt att användas som, men det går säkert att få fram helt ok ljud ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...