Jump to content
Annons

bör jag köpa en Magnetometer?


noise

Recommended Posts

jag tänkte köpa en defluxer till mina bandspelare.

men jag vet inte hurpass viktigt det är att ha en Magnetometer till för att kolla om det finns magnetism kvar.

en defluxer kostar 885kr vilket inte är så farligt 😉 men en Magnetometer kostar typ 1300kr vilket blir dyrt för mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Noise,

Nej du behöver inte köpa någon magnetometer, men en avmagnetiseringsapparat/defluxer är bra att ha, speciellt om du köper eller lånar ett testband som du skall vara rädd om.

Man avmagnetiserar tonhuvuden och alla styrpinnar där bandet löper, för att inte riskera att där finns några inmagnetiserade knäppar/störningar som då kan överföras på bandet.

Masterbandspelare där man är och viftar med redigeringssax bland tonhuvudena, är det större risk för inmagnetiserade störningar, och bör då avmagnetiseras ofta. Men på en mångkanalsbandere göres det inte lika ofta, utan bara vid vissa tillfällen för att vara rädd om testbandet, eller något annat band som man absolut måste vara säker på att det inte händer något med.

Kill All Autotuner,

äsch, spara pengarna och bjud in en tekniker varje kvartal som tar med sig alla grejor som du inte behöver , så betalar du 200 spänn högst varje gång.

Var hittar man en sådan billig servicetekniker, 200:- per timma tog jag 1980.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...