Martin J (oregistrerad) Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Hejsan! Ăr i farten och ska uppgradera min "studio", Ă€r ganska fĂ€rsk pĂ„ hela grejen sĂ„ jag tar gĂ€rna emot förslag. đ Budget ca 15 000 Idag har jag: 1st Studio Projects B1 (Har Ă„kt i backen ett par ggr men funkar fint) Line 6 Toneport UX2 - Interface Yamaha THR 10 - AnvĂ€nds Ă€ven som interface Hörlurar (AKG nĂ„nting) som jag lĂ„nar med hem frĂ„n jobbet. CME m-key 49 Funderar pĂ„ att uppgradera med: 1st RĂžde NT1-a, frĂ€mst för sĂ„ng. med b1:an som backup ART Tube MP Project Series - Preamp AKG K-612 Pro - För mixning Superlux HD-662 F - Slutna hörlurar för inspelning sĂ„ng/ak.gitarr mm EQ Acoustics Classic Wedge Tiles 30 blue - Akustikplattor M-Audio BX5 D2 monitorer Roland VR-09 - Skönt att slippa dra igĂ„ng datorn om man bara vill stĂ„ och plonka lite + att slippa pluggar âșïž Totalt: ca 13500 Verkar det vettigt? Eller Ă€r det bĂ€ttre att lĂ€gga pengarna pĂ„ nĂ„got annat đ Ăr mest osĂ€ker pĂ„ preampen, tycker att de i UX2:an Ă€r brusiga och att det behövs mycket gain för att det ska bli bra volym, men det kanske beror pĂ„ att micen gĂ„tt i backen?
laban1 Postat 9 juni 2014 Postat 9 juni 2014 Inte sÀkert att röde Àr enuppgradering Akg 612 - har jag provat men tyckte dom var för basfattiga och "kliniska" tog beyerdyn 990 pro istÀllet.
everlastingrecords Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 En hastig reflektion. Jag skulle personligen inte köpa m-audio monitorer och akustikplattor. Det kÀnns som att du vill köpa mÄnga saker som Àr, i bÀsta fall, halvbra istÀllet för att vÀlja ut en till tre saker och satsa pÄ dem. Tex en riktigt bra mikrofon och ett par bra hörlurar.
Casperfren Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Iom att du inte köper nĂ„got som direkt kommer att bidra musikaliskt, förutom kanske synthen. SĂ„ skulle jag satsa alla pengarna pĂ„ ett bra par monitorer sĂ„ du i alla fall har en ide om vad du hĂ„ller pĂ„ med đ + stativ till dem. Slutna hörlurar Ă€r inte heller sĂ„ dumt till inspelning, om det finns nĂ„gra med full basrange sĂ„ kan du checka basen i dem vid mixning iom att du inte har ett stĂ€mt rum (?)
JJRockford Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Ett alternativ till preamp skulle kunna vara att köpa ett litet mixerbord frĂ„n t ex Mackie, nytt eller begagnat. Deras preamps Ă€r bra, och sĂ„ fĂ„r du lite annat pĂ„ köpet. SjĂ€lv köpte jag senast jag uppgraderade min studio ett 24-kanalers mixerbord frĂ„n Soundcraft. Egentligen behövs det inte, spelar aldrig in pĂ„ mer Ă€n högst tvĂ„ kanaler samtidigt. Men det har definitivt snabbat upp arbetsflödet. Alla instrument har en egen kanal (sĂ„ng, elgitarr DI, akustisk gitarr-mick, akustisk gitarr DI, bas o s v) sĂ„ en slipper stĂ€lla om preampen nĂ€r en bytar instrument. Och det Ă€r mycket smidigare att stĂ€lla in en bra medhörning. Att ha ett klaviatur med inbyggda ljud Ă€r smidigt, valde sjĂ€lv den lösningen. Men Ă€r det bara för att som du sĂ€ger "klonka lite", testa harmonier och inte anvĂ€nda ljuden i produktion sĂ„ kan du sĂ€kert köpa nĂ„gon begagnad pryl. SjĂ€lv köpte jag en Ensoniq MR76 (vĂ€gda tangenter och bra pianoljud) för 2000 kronor. Jag kan inte sĂ„ mycket om akustik, men jag antar att det inte Ă€r sjĂ€lvklart att det blir bĂ€ttre bara för att lĂ€gger till ett par akustikplattor lite pĂ„ mĂ„fĂ„. Förmodligen fĂ„r du mĂ€ta upp rummet och fundera ut vilka problem det har, och först dĂ€refter bestĂ€mma hur det ska lösas. Ăr som laban1 lite fundersam till om Röde-micken Ă€r en uppgradering vĂ€rd pengarna (om det ens Ă€r nĂ„gon uppgradering). B1:an Ă€r Ă€ndĂ„ en vĂ€ldigt bra mick.
Erik dP Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 (redigerat) Som alternativ till att isolera rummet sÄ kanske ett sÄ kallat reflektionsfilter frÄn tex SE vara smidigare om man vill ha lite torrare ljud. Har sjÀlv ett till min Röde NT2a. Men frÄgan Àr om inte en riktigt bra dynamisk mick som inte tar upp sÄ mycket av rummet skulle vare ett smidigare alternativ för mina behov om jag köpt idag dÄ jag enbart spelar in sÄng. Det brukar ju tipsas om detta i dessa rumsisoleringstrÄdar. Shure SM7, tex brukar ju nÀmnas. RE20 likasÄ. Sennheiser har nÄgra dyrare dynamiska mellan 3 och 8 tusen kronor som verkar intressanta. Ljudkort med mer mickgain lÀr behövas för en del dynamiska. Om du spelar piano sÄ Àr alltid vÀgd hammarmekanik trevligt. Yamahas enklaste, P35, kÀnns riktigt bra under mina amatörfingrar för 4000kr. Redigerat 10 juni 2014 av Erik dP
Martin J (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 (redigerat) Tack för synpunkterna đ Monitorerna tĂ€nkte jag ha till keyboarden med men det funkar ju med hörlurar ocksĂ„. Vad skulle en bĂ€ttre mic vara? runt 2000, Ă€r det vĂ€rt att gĂ„ pĂ„ en tubmic eller fĂ„r man mer för pengarna om man gĂ„r med en transistor? Kan ju vara bra at ha tvĂ„ micar sĂ„ man kan ha en som rumsmic om man vill đ Preamp tror jag jag behöver, kollar upp en mixer, Ă€r ju smidigt som de sĂ€ger att slippa stĂ€lla om för varje instrument. Vad Ă€r det för skillnad pĂ„ analog/digital mixer? TĂ€nkte anvĂ€nda ljuden ur VR-09:an för att slippa anvĂ€nda mjukvarupluggar âșïž Spelar mest orgel/synth sĂ„ vĂ€gda tangenter trivs jag inte med đ Rummet Ă€r hyffsat dĂ€mpat (litet sovrum med lakan uppsatt i vĂ„gor i taket), sĂ„ akustikplattorna hjĂ€lper kanske inte sĂ„ mycket iofs. Mitt frĂ€msta problem Ă€r micen/preampen tycker det Ă€r alldeles för brusigt som det Ă€r idag. För att sammanfatta: Bra hörlurar (Ăppna) Slutna lurar Bra mic Bra preamp/mixer VR-09 âșïž Redigerat 10 juni 2014 av Martin J
drloop (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Beror bruset pÄ mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske? B1 brusar inte nÄt nÀmnvÀrt och borde ge tillrÀcklig med output sÄ att Àven enklare preampar klarar att prestera nÄt som inte brusar. Mitt tips, ta en sak i sÀnder, tÀnk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande.
Martin J (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Beror bruset pĂ„ mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske? B1 brusar inte nĂ„t nĂ€mnvĂ€rt och borde ge tillrĂ€cklig med output sĂ„ att Ă€ven enklare preampar klarar att prestera nĂ„t som inte brusar. Vet inte, har inget att jĂ€mföra mot. Men vid halv gain pĂ„ preampen Ă€r det mycket brus, och mycket lĂ€gra kan jag inte gĂ„ för dĂ„ blir det jĂ€ttetyst pĂ„ inspelningen đ Men micken har ju Ă„kt i backen ett flertal gĂ„nger och har bucklor i gallret, sĂ„ det kan ju hĂ€nda att nĂ„got gĂ„tt sönder. Mitt tips, ta en sak i sĂ€nder, tĂ€nk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande. En vettig keyboard och ett par bra lurar Ă€r ju det viktigaste för mig âșïž
Demonproducenten Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 vid halv gain pÄ preampen Àr det mycket brus, och mycket lÀgra kan jag inte gÄ för dÄ blir det jÀttetyst pÄ inspelningen du har inte rÄkat aktivera pad?
drloop (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 du har inte rÄkat aktivera ipad? // redigerat av drloop //
Martin J (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 (redigerat) <p>Finns bara en pad ingĂ„ng Edit: vet inte vad om hĂ€nde med svaret đ Det finns en pad ingĂ„ng pĂ„ ljudkortet men det Ă€r en teleingĂ„ng, sĂ„ det borde inte vara det. Redigerat 10 juni 2014 av Martin J
laban1 Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Kolla om du har pad intryckt pÄ micken, finns vÀl en sÄdan?
Martin J (oregistrerad) Postat 10 juni 2014 Postat 10 juni 2014 Paden pÄ micen har varit avstÀngd . Samma med high pass filtret.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.