Jump to content
Annons

Cubase iC?


oioioi

Recommended Posts

Annons

Cubase IC är inget annat än en remotekontroll för Cubase som skickar signaler via WiFi till din DAW, inget annat! Verkar meckigt att installera då du behöver installera SKI extensions på din Windowsdator samt ha ett trådlöst nätverkskort sen dra ner Apple Bonjour också.. Näe stå över!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tänkte att det skulle vara smidigt att kunna starta och stoppa inspelning på distans, då man spelar in på egen hand, till exempel från "sångbåset" (dvs garderoben).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativ: Du kan använda en midi-controller modell mindre med lång usb-sladd. Så gör jag. om du får ut sladd ur båset.

Låter dock spännande med cubase IC. Rapportera gärrna om du får igång det!

Jag låter bli, undviker onödig programvara nu när datorn är stabil.

Midi-controller, som vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har programmet men använder det aldrig.

Om du bara behöver transportfunktioner på distans, köp ett trådlöst nummertangentbord och koppla USB-dongeln i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför använder du inte Cubase IC?
Till skillnad från Pro-versionen som har roliga saker såsom mixerbord, så är iC mest transport-panel.

I det avseendet är det besvärligare att låsa upp en telefon eller platta (oavsett kodlås eller inte), återansluta till datorn (för den tappar såklart kontakt när telefonen varit i vila) och titta var på pekskärmen man ska trycka, istället för fysiska knappar på tangentbord där fingrarna hittar rätt direkt på en sekund i kolsvart mörker.

Apple har lyckats mycket bätte med Logic Remote än Steinberg har med Cubase iC Pro. Logic Remote minns uppkopplingen, har mycket fler kontroller och är dessutom gratis.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från Pro-versionen som har roliga saker såsom mixerbord, så är iC mest transport-panel.

I det avseendet är det besvärligare att låsa upp en telefon eller platta (oavsett kodlås eller inte), återansluta till datorn (för den tappar såklart kontakt när telefonen varit i vila) och titta var på pekskärmen man ska trycka, istället för fysiska knappar på tangentbord där fingrarna hittar rätt direkt på en sekund i kolsvart mörker.

Apple har lyckats mycket bätte med Logic Remote än Steinberg har med Cubase iC Pro. Logic Remote minns uppkopplingen, har mycket fler kontroller och är dessutom gratis.

Tack för infon! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har IC pro och den är grym om du sitter själv i ett annat rum och spelar in. Inget att fundera över! Dessutom kan flera personer ha appen installerad och ställa sina egna lyssningsmixar om man spelar in ett helt band. Har dock inte testat. Det enda negativa jag stött på är några småbuggar (kör Android, kanske funkar på iPad). Det går tex inte att aktivera "snap" via IC Pro. Har mailat Steinberg och de jobbar på en fix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...