Jump to content
Annons

Ny MIDI-klaviatur, tips?


Gerterface

Recommended Posts

Tjenare,

Då min klaviatur nydligen har gått sönder måste jag köpa en ny. Som tur är täcker garantin problemet med denna förra så får tillbaka pengarna. Budgeten ligger på 3000kr, men håller mig gärna under den, såklart.

Det jag känner är viktigt för klaviaturen:

-61 tangenter eller mer. Skriver filmmusik så kommer behöva spela in en del piano-kompositioner. Är även pianist.

-Modulation Wheel

-Pitchbend Wheel (eller liknande som man kan assigna till pitchbend)

-Breath Controller Input

-Gärna ett par drumpads, men inget måste.

-Gärna en hel del knappar som man kan assigna till play, pause, record osv.

Cubase 7 och EastWest PLAY är för övrigt de software jag för det mesta arbetar med.

Ge gärna lite tips på klaviaturer som ni hört mycket bra om eller har egen erfarenhet utav. Tack i förhand! 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Gerterface.

Tråkigt att höra, att din midi keyboard är paj. 🙁 Minns själv hur det var när man ska hitta en midi-klav som passar alla sina behov.

(Den ena har något som den andra inte har...och den tredje kan något, som den fjärde aldrig kan.)

Som hellfog skriver så är Novation impuls 61 ganska populär... med en inbyggd arpegiator som kanske kan vara lite cool. Och AUTOMAP ska väl vara unik till just Novation keyboards. (mycket keyboard för pengarna/ 2900 :- ordermusik.se)

Själv blev jag fundersam på varför alla keyboards har så liten display? Meningen med en display är väl att man ska kunna se vad det står i den?

Så därför köpte jag en Nektar Panorama P6. Kanner mig MER än nöjd med den.

http://www.nektartech.com/PRODUCTS/Panorama-P4-P6

Du skriver att du har önskemål om Breath Controller Input. Hade din gamla midi-keyboard det ? Antar att du vill "blåsa liv" i alla fantastiska ljud som EWQL erbjuder.(expression/modulation) Hittar du ingen som har Breath Controller Input, så finns ju alltid LEMUR,(en app till ipad) som fungerar otroligt smidigt. Här är en video då Mr Ed visar hur det kan låta. 1:20.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Den Nektar 61 keyboard såg väldigt frestande ut, men tyvärr lite utanför min budget just nu. Men man blir ju sugen på att slänga in en extra tusenlapp för den faktiskt.. Vi får se, hehe. 🙂

Just nu lutar det mot Novation Impuls 61. Det enda jag inte är helt nöjd med angående denna är att (vad jag kan se) verkar det inte finnas någon input för en Breath Controller. För att svara på din fråga Kr-Illo, så har jag ingen sådan men planerar att införskaffa en när det passar. Har ingen iPad, men har en iPhone och LEMUR skall ju funka även på en sådan, så får satsa på det i värsta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Nektar panorama är inte alls så tokig. Nu använder jag bara 50% av alla finesser som den bjuder på,....men den har möjligheter att växa i.

Angående breath controller så finns det ju sådan via USB.

http://www.tecontrol.se/products/usb-midi-breath-controller

Link to comment
Dela på andra sajter

"Studiologic Fatar Numa Compact" har 88 jättesköna tangenter men inga övriga midireglage mer än pitch och modulation. Däremot har den en handfull inbyggda ljud om man är på det humöret. Finns hos tysken för ca 3800 kr inkl frakt. Jag är supernöjd.

Edit: Ooops, det låter som om jag försöker sälja något... Vad jag vill ha sagt är snarare att jag tror det blir svårt att hitta ett midiklaviatur med bättre pianokänsla, för mindre pengar, än detta. Dock kräver den strömadaptor även om den har USB midi-interface.

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis... du kommer säkert att bli nöjd. Många säger att den håller bra kvalité och att den är skön att spela på. Jag funderade själv på att skaffa mig en sådan (innan det blev en Nektar)... men eftersom jag ser lite dåligt, så ville jag ha en med större display. 😑

Det hade varit skoj om du kunde testa den inbyggda arpegiator tillsammans med någon staccato som finns i ewql, och se vad som händer ?

Lycka till med ditt nya köp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! 🙂 Japp, nöjd tror jag allt jag blir. Packade precis upp den och den passar väldigt bra i mitt studiorum i alla fall, hehe. Lagom storlek och tangenterna känns oerhört sköna! Eftersom jag har ett piano ståendes nere i vardagsrummet som jag spelar en hel del på är jag väldigt kräsen när det gäller tangenter, men dessa känns bra. En bra kompromiss mellan keyboard och riktigt piano.

Nu får det bli att ta och sätta sig och lära sig vad den har att erbjuda. Arpegiatorn låter intressant, skall definitivt titta upp den och se hur den fungerar! Kan posta resultat med något från EW om intresse finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...