Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej! *helt ny pĂ„ forum* 😕

jag har nu googlat runt utan att bli sÄ jÀttemycket klokare!

Jag & min bror har tÀnkt fixa hemmastudio! Har lite utrustning sedan tidigare dÄ jag hemma prövat lite endast med Cubase Ai4 & garageband!

Jag har en PA anlÀggning som heter Yamaha Stagepass 600! kan man anvÀnda dom högtalarna (och mixerbordet??) eller mÄste jag köpa typ ; http://ordermusic.se...nitorer/hs8w-st

Utrustning jag har sedan tidigare;

*TSM MT87 MKII mikrofon

*Puffskydd

*Ljudkort Yamaha Audiogram 6

*KeyRig 49 midi piano

Jag har en macbook pro 13". Är det bĂ€ttre att ha nĂ„gon slags större skĂ€rm kopplat ihop eller borde man satsa pĂ„ en iMac?

TÀnkt köpa sÄna hÀr hörlurar ; http://ordermusic.se...lurar/k240-mkii

& typ ett sÄnt hÀr reflektions filter; http://www.4sound.se...47&artno=268650

MÄste Àven skaffa en sustainpedal! -tips pÄ en sÄdan?

För övrigt funderar vi pÄ Logic X pro!

Hur lÄter detta i nÄgon mer insatt mÀnniskas öron?

/ Vilsen sjĂ€l 😊

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Ni ska helst ha ett par studiomonitorer, de du lÀnkade kan jag starkt rekommendera, jag anvÀnder sjÀlv de lite mindre HS7orna och de lÄter skitbra. Se bara till o ha lite absorbenter pÄ vÀggarna samt basfÀllor i hörnen. Det Àr viktigt att rummet lÄter bra, annars Àre vÀl ingen idé att ha monitorer om rummet inte Àr akustikbehandlat, dÄ kan ni köra med bara hörlurar istÀllet.

Jag kör med Macbook 13 och det funkar jÀttebra, kÀnner inget behov av större skÀrm eller sÄ men om ni har möjlighet att skaffa det sÄ blir det inte fel det heller. Viktigast Àr dock att ni har en sÄ kraftfull dator som möjligt. Jag investerade i extra ram-minne samt bra processor istÀllet.

Nu har inte jag testat hörlurarna du lÀnkade men jag kan rekommendera Audio Technica ATH-M50X som jag anvÀnder. Levererar jÀvligt bra ljud och Àr galet tysta. De Àr i samma prisklass ocksÄ.

AnvÀnder sjÀlv Logic och tycker det Àr lÀtt att lÀra sig/komma igÄng snabbt. Körde först med FL Studio men den var enligt mitt tycke lite rörig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Börja du med det du har och uppgradera möjligen efterhand och efter behov. 🙂

Vet ej vad för reflektionsfilter nu menar, men det finns mÄnga som avrÄder

frÄn sÄdana, sÀrskilt billiga som skapar mer problem Àn de avhjÀlper.

MÄnga rekommenderar sÄnghörna dÀr micken "pekar" mot ett akustiskt behandlat hörn.

och du istÀllet sjunger ut i rummet stÄende i hörnet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spar pengarna och anvÀnd det du har. Ett par studiomonitorer kan vara vÀrt att investera i och kanske ett par hörlurar. Men reflektionsfiltret Àr bara att kasta pengarna i sjön.LÀgg mer tid pÄ att lÀra dig den utrustning du har, du har sÄ det rÀcker för att kunna göra en hel skivproduktion. Det handlar mer om kunskap. En större skÀrm kan vara att föredra men inget mÄste.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...