Jump to content
Annons

Automatisering i Cubase


GuitarPro

Recommended Posts

Kanske jättedum fråga men om jag har ritat in automatisering på t.ex ett sångspår för att styra volymen och sedan inser att den är för hög så åker fadern tillbaka till det inritade läget när jag släpper fadern. Finns det någon inställning för att få automatiseringarna att följa med fadern ner? Alltså om jag sänker fadern med 2 db så vill jag att alla inritade punkter också åker ner 2 db.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minns inte riktigt men du måste ha automatiseringen i ett visst läge, finns ju tex latch, write osv och ett visst av dem kommer att låta dig påverka fadern i recordläge liksom bara om du rör den och när du släpper den så åker den vidare efter dina tidigare inställningar medans ett annat bara fastnar kvar på värdet du släpper den på. Write kan paja en del om man använder det så latch och den andra är kanske att föredra. Kolla manualen eller någon tutorial på tuben så finns det mer info...

Vill du däremot bara sänka ett antal punkter så kan du bara markera dem och sänka dem istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Två förslag.

1. Sänk input gain ett par dB. (förändrar dock nivåer in till compressorer etc som du kanske har insertat.)

2. Inserta en plugg med gainratt sist i kedjan. Då kan du justera nivån utan att sabba automatiseringen.

(om du inte redan har en plugg du kan justera förståss)

Den här gillar jag.

XTrim.jpg

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...