Jump to content
Annons

"Royalty Free" Musiksidor börjar följa mig - Bör jag vara vaksam?


Gerterface

Recommended Posts

Hejhej,

De senaste två veckorna har jag fått en del lite smått skrämmande följare på Twitter. De är hemsidor som säljer musik att använda för kommersiellt bruk i film, så kallad "Royalty Free Music". Jag skriver ju instrumental musik, inriktad på ett filmiskt vis, vilket gör mig lite smått skraj att de skall använda min musik på deras hemsidor. Varför skulle dem annars börja följa mig?

Jag har använt mig av taggen "royalty free" på mina YouTube videos, där man kan hitta min twitter. Detta eftersom att jag tillåter folk att använda min musik i deras filmer på Youtube, men endast på Youtube, inte i annat sammanhang. Jag har inte officiellt copyright på min musik, men det kanske är bäst att skaffa? Har aldrig brytt mig om det tidigare, så har knappt någon aning om hur man bör gå till vida.

Här är två exempel på twitterkonton som började följa mig:

https://twitter.com/FlameAudio

https://twitter.com/ppsongsdotcom

Har även tidigare läst att det är lugnt eftersom jag har lagt upp musiken på Youtube. Där finns datum osv, vilket gör att jag kan bevisa att jag la upp det först. Stämmer det?

Tack i förhand.

Edit: Jag är väl medveten om att varken min musik eller kanal är stort/känt på något vis, men just därför kanske dessa musikbibliotek är interesserade av min musik. Lätt att norpa åt sig. Plus att kvaliten på musiken på sådana sidor inte brukar vara så värst bra ändå.. 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltid copyright på din musik om du inte skriftligen (eller muntligen antar jag) avsäger dig det, t ex genom att överlåta upphovsrätten till någon annan eller till allmänheten (public domain).. ville bara säga att du har rätten på din sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...