Jump to content
Annons

Pops och klicks med PC och UAD Apollo


LejonLeo

Recommended Posts

Köpte för ett tag sedan UAD Apollo men har inte fått det att funka helt bra. Det kommer små pops och klicks ibland och en varningsmeddelande om att min "Firewire needs to decrease" dyker ständigt upp. Även om jag ställer bandbredden på firewire koppingen i UAD:s kontrollpanel så jag bara kan ha EN UAD plugg så förekommer samma pops och jag får förr eller senare samma varning. Jag har en PC med Windows 7, Intel Quad processor, Asus Pro 5, 8Gb RAM och har nyligen uppdaterat till ett vassare grafikkort med 2 GB minne för att vara på den säkra sidan. Jag har skaffat en av de två firewire-kort UAD själva rekommenderar på sin hemsida och som de menar ska vara problemfria.

Jag har tidigare haft både PCI och PCIe-kort från UAD med både UAD-1 och UAD-2 som plattform utan problem och jag gillar deras pluggar och tänkte övergå till Apollo Quad av anledningen att kunna mer (inte mindre som fallet är nu) av deras pluggar samt den fantastiska möjligheten att använda dessa i realtid både som lyssning och inspelning.

UAD verkar tyvärr i stort sett helt och hållet rikta in sig på mac-användare och det kan ju ha sin förklaring då de är jänkare allihopa.(desktopvarianten som kom efter apollo har inte ens stöd för windows över huvud taget... det talar ju sitt tydliga språk)

Men Apollo ska ju funka för Windows. I alla fall enligt UAD själva.

Någon med liknande erfarenhet? Finns det nån lösning?

Undanber mig svar som "köp en mac"

Och jag SKA maila UAD, testar här först bara.

Lättare med svenska privatpersoner

än amerikanska företag

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det låter ju som om det kan vara Firewire-kortet som är boven i dramat. Läste om nån för ett tag sen som köpt ett av UAs rekommenderade kort men att det inte funkat, medan det däremot funkade fint med porten som satt på moderkortet.

Vet inte om det kan vara att de förändrat komponenter på korten sedan UA gjort sina tester med dem kanske?

Jag förstår att UA lägger krut på Mac-stöd först med tanke på att majoriteten av deras målgrupp använder Mac, men de brukar inte ignorera Windows-sidan heller. Att Twin saknar stöd för Windows har enligt UA att göra med att Microsoft inte har fixat underlagen för det. Vet inte hurvida det stämmer eller inte, men de verkar ju inte vara ointresserade av den delen av marknaden heller till skillnad från Apogee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte särskilt kunnig på windows, men har du testat latency checker?

http://www.thesycon....ncy_check.shtml

MVH

Anders

Tack för tips. Har lite svårt att förtstå vad man ska göra av datan man får fram av programmet bara.

Verkar lite läskigt att använda då de inte kan garantera att hela datorn slutar fungera

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gissning är att ditt nya grafikkort är boven, eller snarare dess drivrutiner eller mjukvara,

kolla med DPC Latency Checker som Gizmozis länkade till, bör synas där.

Så är dock inte fallet kan jkag med bestämdhet hävda. Det nya grafikkortet köpte jag enbart för att gardera mig

och vara säker på att det inte var just grafikkortet som orsake problemet. Hade ett fläktlöst innan som såklart hade fördelen

att det var alldeles tyst, men fläktlösa grafikkort får göra avkall på prestandan just för att de inte klarar kylningen särskilt bra.

Problemet med pop-ljuden förekom alltså med det gamla grafikkortet och detta var den svagaste komponenten i kedjan enligt windows skala att mäta prestandan. Jag låg på 4,9 av 10 där flaskhalsen alltså var grafikkortet. Med det nya grafikkortet ligger jag på 7 av 10 där grafikkortet fortfarande är den svagaste länken men en rejäl förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter ju som om det kan vara Firewire-kortet som är boven i dramat. Läste om nån för ett tag sen som köpt ett av UAs rekommenderade kort men att det inte funkat, medan det däremot funkade fint med porten som satt på moderkortet.

Vet inte om det kan vara att de förändrat komponenter på korten sedan UA gjort sina tester med dem kanske?

Det var intressant. Har inte testat de inbyggda firewire portarna. Problemet är bara att det inte går. Det är olika firewire-kontakter.

Antar att det också har med mac att göra. Jag frågade han som jag köpte ljudkortet vad det var för märklig sladd som följde med. Han sa att det var vanlig firewirekabel. Bara att koppla in. Det såg jag ju direkt att det inte var. Men han hade mac såklart så för honom var det kanske det. Jag trodde firewire kontakter var standardiserade. Men sladden passar i de firewirekorten UAD rekommenderar på sin hemsida och jag utgick såklart att det bara skulle vara att koppla in och köra, just fför att de har testat och valt ut dessa firewire-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du förresten provat att köra på legacy drivers för firewirekortet ?

Nej

Det blir nog första åtgärden.

Som jag fattar det är det bara att högerklicka och analysera med legacy driver?

Nån som testat det programmet? Vågar man köra det? Verkar lite hemmagjort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var intressant. Har inte testat de inbyggda firewire portarna. Problemet är bara att det inte går. Det är olika firewire-kontakter.

Bara för att förtydliga:

bilden återfinns firewirekontakt som den ser ut i standardutförande på en PC Till Vänster

Till Höger är den som används på Apollo och som jag aldrig sett förut och som jag utgår ifrån har med mac att göra.

Men sådana kontakter fanns alltså (såklart) på de firewire korten UAD rekommenderade till PC och som jag köpte ett utav.

Jag trodde i min enfald att firewire var lika standardiserat som USB och vattenslangskopplingar

Däremot verkar det finnas adapter hos Kjell o C:O mellan dessa två varianter.

Varför det då finns två olika kan man ju fundera på. Antagligen för att apple alltid ska ha egna lösningar på allting

och aldrig kan vara förnuftiga och följa det som redan är en etablerad standard.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det också har med mac att göra. Jag frågade han som jag köpte ljudkortet vad det var för märklig sladd som följde med. Han sa att det var vanlig firewirekabel. Bara att koppla in. Det såg jag ju direkt att det inte var. Men han hade mac såklart så för honom var det kanske det.

Nä, det finns bara 3 olika firewirekontakter. Firewire 400 finns som 4- och 6-pinnars och firewire 800 är 9-pinnars.

Till vänster på bilden är FW800 och till höger FW400 6-pin.

FireWire400_800.jpg

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

jag är inte säker men det kanske är problem att koppla ett firewire800interface till en firewire400 port

omvänt går ju bra

precis som man kan koppla firewire till thunderbolt men inte tvärtom

så om du har en firewire 800 port på datorn så ska du använda den

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att förtydliga:

bilden återfinns firewirekontakt som den ser ut i standardutförande på en PC Till Vänster

Till Höger är den som används på Apollo och som jag aldrig sett förut och som jag utgår ifrån har med mac att göra.

Hoppsan hejsan. Har läst på liute och insett att jag enbart har haft Firewire 400 och aldrig ägt en dator som är utrustad med Firewire 800 som tydligen ser ut enligt bilden till höger. Ber om ursäkt för detta fatala klamp i klaveret.

Men då är ju frågan om det fungerar att köpa en adapter och köra apollo, som uppenbarligen använder sig av firewire 800 till mitt moderkort som uppenbarligen anväder sig av firewire 400... Det lär knappast bli bättre av en sådan hantering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är ju frågan om det fungerar att köpa en adapter och köra apollo, som uppenbarligen använder sig av firewire 800 till mitt moderkort som uppenbarligen anväder sig av firewire 400... Det lär knappast bli bättre av en sådan hantering...

Apollon fungerar med Firewire 400 också, men jag vågar inte svara på om bandbredden räcker till för allt. Kanske någon har bättre kunskap om det. Det optimala är ju iaf att köra på FW800. Men det kunde ju vara intressant att se om problemen försvinner om du byter port.

Det kan ju som andra säger också vara grafikkortet som stället till det så det skulle du ju också kunna testa att ta ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte som sagt ett nytt vassare grafikkort just på förekommen anledning men problemet kvarstod. Jag märker att man inte kan ställa in buffersize i mitt DAW för att öka eller minska latencyn som jag kunnat göra med alla andra ljudkort jag haft. Även om jag minskar/ökar bandbredden på firewire-inställning i UADs kontrollpanel så ändras inte latencyn i mitt DAW (Cubase) som står på 18 ms in och 14 ms ut. Det är rätt lågt. Kan detta ha med problemet att göra tro? Oljuden låter väldigt likt de man hör när man har för låg lateny inställd än vad datorn klarar av. Jag hatar latency och har den ofta så lågt det går utan oljud vid inspelning och på högsta vid mix. Jag ändrar alltså. Verkar märkligt att man inte ska kunna ändra latencyn med apollo? Jag trodde det hade med bandbredden på firewiren att göra. Har tagit en skärmdump men var i helv&%¤ laddar man upp en bild på det här forumet

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej

Det blir nog första åtgärden.

Som jag fattar det är det bara att högerklicka och analysera med legacy driver?

Nån som testat det programmet? Vågar man köra det? Verkar lite hemmagjort...

Hm, du blandar nog ihop det lite

Att köra programmet DPC Latency Checker kan du vara trygg med 😐

Kör det en stund och kolla att du inte får några röda staplar.

Med legacy driver menar jag att du ska ändra i windows device manager,

se t.ex. http://www.studio1productions.com/Articles/Firewire-1.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är dock inte fallet kan jkag med bestämdhet hävda. Det nya grafikkortet köpte jag enbart för att gardera mig

och vara säker på att det inte var just grafikkortet som orsake problemet. Hade ett fläktlöst innan som såklart hade fördelen

att det var alldeles tyst, men fläktlösa grafikkort får göra avkall på prestandan just för att de inte klarar kylningen särskilt bra.

Problemet med pop-ljuden förekom alltså med det gamla grafikkortet och detta var den svagaste komponenten i kedjan enligt windows skala att mäta prestandan. Jag låg på 4,9 av 10 där flaskhalsen alltså var grafikkortet. Med det nya grafikkortet ligger jag på 7 av 10 där grafikkortet fortfarande är den svagaste länken men en rejäl förbättring.

Tyvärr kan ett grafikkort med mycket "bling" stjälpa snarare än hjälpa en DAW att prestera maximalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan ett grafikkort med mycket "bling" stjälpa snarare än hjälpa en DAW att prestera maximalt.

Fast att det skulle vara konstigheter med både det gamla och det nya grafikkortet ser jag som osannolikt. Jag går inte och köper ytterligare ett grafikkort för den här sakens skull.

Tror snarare att det är nåt som spökar med firewiregränssnittet.

Tackar för tips och tricks och ska återkomma så fort jag tatt mig an det.

Återigen, hur lägger man upp egna bilder i det här forumet? (som alltså inte har en länkadress)

Måste väl läggas in i "Min media" på nåt sätt antar jag.

Men hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Byte av komponenter i en PC kan orsaka IRQ krockar eller att drivrutiner stör låglatency möjligheterna.

Jaha. Så då går det alltså inte att göra nånting åt problemet man hade ifrån början.

Jag är är skeptisk

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör DPC latency checkern. Slår den över rött så är det nåt som stör ditt system.

Och du får några tips på vad du kan ändra.

Kan du inte ändra latencyn i Cubase? Öka den så bör knaster försvinna.

18ms in och 14 ms ut är rätt mycket latency, jag har 3ms in och 2 ms ut vid tracking och vid mix har jag 5ms in och 3 ms ut. Jag kör 64 samples buffer vid 44.1khz när jag trackar och 128 vid mix.

En IRQ krock är inte så ball att fixa med, många timmars uttagande av kort fram och tillbaka om man har otur så vi får hoppas att dt inte är det som krånglar. Annars finns en massa optimeringstips att göra. Stäng av strömsparfunktioner, finns dessutom några parametrar man bör stänga av i BIOS. Men kör DPC latency checkern först så vi får mer kött på benen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase ändrar inte latencyn utan bara visar den. Ändrar gör man i ljudkortets kontrollpanel. Men där hittar jag bara ändringar för firewirebredden. I all andra ljudkort jag haft tidigare kan man ställa buffersize som på så vis påverkar latencyn.

Har nu kört LatencyChecker. Blev massa röda staplar. Hur läggar man upp en bild?

I texten under grafen stod följande:

"Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ett tag sen man höll på och böka med irq och olika chipset. Vad är det för chipset på firewirekortet? Eller är internt på moderkortet?

Köp annars ett externt pcie-kort som inte har via-chipset. Har för mig att lycom ska vara bra, samt sonnet.

Vet att jag köpte ett till min pc när det begav sig.

Skulle du trots allt få problem med knaster så kan du alltid flytta kortet till en annan plats ifall du får irq-konflikt

Edit: http://www.sonnettech.com/product/allegrofirewire800pcie.html

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte som sagt ett av de två firewirekort UAD rekommenderar på deras hemsida och det var det förstnämnda från Sonnet Technologies som heter Allegro FW800 PCIe.

Nu när jag avaktiverade det i Enhetesaktiveraren så var alla staplarna gröna i LatencyChecker.

Är det ingen som vet hur man lägger upp bilder? Alltså måste det vara det jävla firewirekortet trots att jag köpte just ett av de enda två som de menar ska fungera smärtfritt.

Har nu även skaffat en adapter mellan firewire 800 och 400 och ska testa att koppla in på datorns interna 400-portar och se vad som händer

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sätter i Appollo i en vanlig firewire 400-port, både på moderkortet och på en extern PCIe så hittar datorn inte Appollo och jag har inget ljud alls. Måste man installera om skiten får att få det att funka med en ny port? Borde väl inte behövas. Så är det ju inte med några andra grejer man kollar in lite här och där

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kopplat tillbaka till Sonnet PCIe 800-kort och av någon anledning blev det inte alls lika många röda staplar i LatencyChecker. Några enstaka bara. Uppdaterade sedan mjukvaran till 7.5 och nu har LatencyChecker rullat på ett tag med enbart gröna staplar. Fast jävlar, där kom det precis en röd stapel såg jag. Ok, en klar förbättring men ändå någon enstaka röd stapel.

Har äntligen hittat var man sätter buffersizen i Apollo också. Fattar inte hur jag kunnat missa det. Den står på 512 och det är väl nåt slags medeltal och ska ju inte vara några problem. Egentligen. Går ju ända ner till 32, men ska för säkerhets skull ändra till det högsta (2048) för att se om det gör någon skillnad. Kanske har jag ett klickfritt ljudkort till slut. Det vore ju trevligt eftersom det kostade lika mycket som min motorcykel

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bilder äntligen

post-4675-0-59295100-1393317148_thumb.png

Den här varningsrutan har jag fått upp titt som tätt ända sedan jag köpte ljudkortet.

Hur mycket jag än minskar firewirebandbredden kommer ändå varningsrutan tillbaks förr eller senare.

post-4675-0-46819600-1393317262_thumb.png

Latencyn måste ju anses normal med buffersize på mellanläget 512

post-4675-0-03980500-1393317317_thumb.png

Såhär såg det ut när jag först startade LatencyChecker. Inte bra.

post-4675-0-18923300-1393317370_thumb.png

Såhär såg det ut när jag avaktiverade det rekommenderade firewirekortet

post-4675-0-77080500-1393317466_thumb.png

Och såhär ser det ut nu efter uppdatering av mjukvaran och ökad buffersize (2048) och testat att koppla in i en firewire 400-port utan resultat. Sen när jag kopplade tillbaka till det ursprungliga 800-kortet var det en märkbar skillnad. Bara någon enstaka röd stapel då och då. Får mig att fundera på om det kanske kan vara firewiresladden? Fast den borde väl antingen fungera eller inte fungera eftersom det handlar om digitala signaler.

Redigerat av LejonLeo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kopplat tillbaka till Sonnet PCIe 800-kort och av någon anledning blev det inte alls lika många röda staplar i LatencyChecker. Några enstaka bara. Uppdaterade sedan mjukvaran till 7.5 och nu har LatencyChecker rullat på ett tag med enbart gröna staplar. Fast jävlar, där kom det precis en röd stapel såg jag. Ok, en klar förbättring men ändå någon enstaka röd stapel.

Har äntligen hittat var man sätter buffersizen i Apollo också. Fattar inte hur jag kunnat missa det. Den står på 512 och det är väl nåt slags medeltal och ska ju inte vara några problem. Egentligen. Går ju ända ner till 32, men ska för säkerhets skull ändra till det högsta (2048) för att se om det gör någon skillnad. Kanske har jag ett klickfritt ljudkort till slut. Det vore ju trevligt eftersom det kostade lika mycket som min motorcykel

Det där är inget du ska acceptera. Att spela in i 512 eller högre är omöjligt. Du ska utan problem kunna dra ner det till 32 i inspelningsläge.

Kolla om det finns nya drivrutiner till firewire-kortet. Prova även att flytta det till en annan plats.

Kör igång enhetshanteraren och kolla om du har nån konflikt i IRQ-delen. Om firewire delar med något så flytta kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...