Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

I mina stereoanlÀggningar har mest, eller nÀstan uteslutande, kvinnor spelats sedan flera Är: Tori Amos, Kate Bush, och nu senast Lana Del Ray. Det Àr möjligt att jag faktiskt föredrar kvinnoröster men jag lutar Ät att det beror pÄ att jag gillar lÄtarna.

Redigerat av Erik dP
Postat

Undra varför det Àr just sÄ "grabbigt" i musikbranchen nÀr det faktiskt Àr mÄnga kvinnor som bÄde skriver och framför sin egna musik.

visst Àr dom mÄnga och visst Àr dom duktiga

men dom Àr fortfarande i minoritet

det Àr ju inte sÄ att alla mÀn som anser sig gjort nÄn form av avtryck per automatik kommer omnÀmnas heller

kan inte sÀga att jag upplever musikbranschen som helhet som "grabbig" men en sak Àr sÀker - vi har inte kommit sÄ lÄngt i sverige som vi tror nÀr det gÀller jÀmstÀlldhet öht

Postat

om sanningen ska fram tycker jag mÄnga kvinliga artister till stor del bygger sin framgÄng kring sin sexualitet och utseende, medans dom sjÀlv varken skriver musik eller texter..utan mer framför den.. men finns vÀl undantag..

Men det Àr fÀr fÄ tjejer som producerar sin egen musik.. av nÄgon anledning Finns vÀl undantag.. nu kan jag i stort sett ingent om popmusik men Laleh och Lykke Li . Finns vÀl sÄklart miljontals undantag.

Postat

Talang har inget med könet att göra.

HÄller med Demonproducenten i att vi har kommit lÀngre Àn mÄnga andra lÀnder i jÀmstÀlldhetsfrÄgan men det Àr en lÄng vÀl kvar att vandra. Kommer vÀl att ta nÄgon generation till innan vi har kommit lÀngre Àn vad vi Àr idag dÄ traditioner, vÀrderingar och (o)kunskap hÄller tillbaka vÄr allas egen personliga utveckling och dÀrmed vÄra medmÀnniskors personliga utveckling.

Skivbolag sÀljer en produkt som de vill förpacka sÄ tilltalande som möjligt dÀr utseendet faktiskt spelar roll. Bra eller dÄligt fÄr vi konsumenter "vÀlja" med eller utan medvetenhet. De som stÄr utan skivbolag sÀljer sin egen produkt pÄ det sÀttet man sÄ önskar.

Postat

Grymt bra att detta lyfts fram. Det ÄR ett problem.

GÄr bort lite frÄn artikeln och tar hellre upp hur det ser ut i tekniker/producent vÀrlden. Jobbar med ett flertal kvinnliga musiker, samtliga sjukligt talangfulla men hÄller sig till sÄng och/eller nÄgot enstaka instrument. Vilket Àr fine, Àven de flesta manliga kör pÄ det. Men att hitta nÄgon kvinnlig tekniker, nÄgon som Àr en jÀvel pÄ att skruva synthar, nÄgon som kan valfri DAW utan o innan? Finns det en osynlig barriÀr?

DÀremot att hitta manliga diton sÄ rÀcker det ju typ att skrika frÄn balkongen sÄ har man 2 utsvultna tekniker vid dörren.

Beror det pÄ att det Àr mer av en manlig grej att nörda ner sig fullstÀndigt i tekniska detaljer? Eller Àr vi mÀn nedvÀrderande mot kvinnor som vill börja skruva ljud pÄ allvar?

(innan nÄgon börjar gnÀlla, nÀ det gÀller sÄ klart inte alla mÀn. Alla kan dock göra nÄt för att förÀndra till det bÀttre)

Vi kan ju börja hÀr pÄ studioforat, hur ser egentligen könsfördelningen ut? 95/5? 99/1?

Upp till kamp bröder & systrar!

Postat

Grymt bra att detta lyfts fram. Det ÄR ett problem.

var dÄ?

om sanningen ska fram tycker jag mÄnga kvinliga artister till stor del bygger sin framgÄng kring sin sexualitet och utseende, medans dom sjÀlv varken skriver musik eller texter..utan mer framför den.. men finns vÀl undantag..

Finns vÀl sÄklart miljontals undantag.

hur ska du ha det?
Postat

HÄller med Demonproducenten i att vi har kommit lÀngre Àn mÄnga andra lÀnder i jÀmstÀlldhetsfrÄgan men det Àr en lÄng vÀl kvar att vandra.

framför allt tror vi att vi i sverige kommit sĂ„ jĂ€kla lĂ„ngt jĂ€mfört med omvĂ€rlden 😉
Postat

Det Ă€r ju aftonhoran, vad fan hade ni förvĂ€ntat er? Är det nĂ„gon hĂ€r inne som pĂ„ fullaste allvar ser aftonbladet som en riktig nyhetstidning?

Det hÀr Àr en debattartikel. Vad menar du att det Àr för fel pÄ den?

Postat

jag tror inte att det Àr en slump iallafall att dom Àr en minoritet...finns flera orsaker som styr..men bland annat sÄ Àr musiksmaken ofta olika... killar kan gilla hÄrdare musik typ metal osv.. tjejer Àr mer intresserad generellt i populÀr musik eller trendig musik.. kanske svÄrare att fÄ en röst om man ska syssla med populÀr musik.. medan vem som helst kan starta t.e.x ett metal band..Finns mÄnga faktorer som styr som sagt varför tjejer inte Àr lika aktiva i musik vÀrlden..

Tror ocksÄ att killars "naturliga" intresse för teknik underlÀttar speciellt nu nÀr man gör allt via datorn. vilket kanske gör det lÀttare för killar att pÄ egen hand komponera ihop lÄtar..sedan inbillar jag mig att killar har mer av den jÀvla "envisheten" att man inte ger sig innan man Àr helt nöjd... ska inte generalisera.. men man mÄste kunna överblicka det hela frÄn ett objektivt perspektiv med facit i hand varför tjejer överhuvudtaget Àr minirotet som sysslar med musik..

Postat

framför allt tror vi att vi i sverige kommit sĂ„ jĂ€kla lĂ„ngt jĂ€mfört med omvĂ€rlden 😉

NÀr man ser internationella undersökningar om detta kommer Sverige alltid i topp. SjÀlv tycker jag att den största kvarvarande orÀttvisan gÀller lönesÀttningen. DÀr rÄder inte likhet mellan könen. Har du en annan uppfattning.

Postat

Det Ă€r ju aftonhoran, vad fan hade ni förvĂ€ntat er?Är det nĂ„gon hĂ€r inne som pĂ„ fullaste allvar ser aftonbladet som en riktig nyhetstidning?

Ja, sjÀlvklart.

Trodde bara det var pÄ Flashback folk tyckte att det var coolt att kalla tidningen för "Aftonhoran". Uttrycket rymmer i övrigt en del av förklaringen till varför artikeln mÄste skrivas...

Postat

jag tror inte att det Àr en slump iallafall att dom Àr en minoritet...finns flera orsaker som styr..men bland annat sÄ Àr musiksmaken ofta olika... killar kan gilla hÄrdare musik typ metal osv.. tjejer Àr mer intresserad generellt i populÀr musik eller trendig musik.. kanske svÄrare att fÄ en röst om man ska syssla med populÀr musik.. medan vem som helst kan starta t.e.x ett metal band..Finns mÄnga faktorer som styr som sagt varför tjejer inte Àr lika aktiva i musik vÀrlden..

Är det svĂ„rare att starta ett popband jĂ€mfört med ett metalband??

Tror ocksÄ att killars "naturliga" intresse för teknik underlÀttar speciellt nu nÀr man gör allt via datorn.

Finns sÄ vitt jag vet inget som tyder pÄ att killar har ett mer naturligt intresse för teknik. Handlar garanterat till största delen av uppfostran och attityd/vÀrderingar i omvÀrlden.

Postat

Finns sÄ vitt jag vet inget som tyder pÄ att killar har ett mer naturligt intresse för teknik. Handlar garanterat till största delen av uppfostran och attityd/vÀrderingar i omvÀrlden.

Àr förmodligen mer konkurrens i pop oceanen, detta kanske gör en mindre motiverad dÄ det Àr svÄrare att tillföra genren nÄgot nytt..som inte redan gjorts tusen gÄnger... i andra genren som metal finns det fler hÄl att fylla..

Postat (redigerat)

Skulle tro det, bland amatörmusiker sÄ Àr metal populÀrt. Kolla bara pÄ diverse annonser för bandmedlemmar sÄ inser du nog att det Àr enklare att dra ihop ett band inom metal Àn pop.

För nÄgot Är sedan kontaktade jag nÄgra studieförbund och sökte "renodlade" popband för en festival jag var med och anordnade, det var snÄlt och nÀstan samtliga sa att majoriteten av deras band spelar rock och metal.

Utbudet av band och bandmedlemmar gör det svÄrare att starta popband.

Redigerat av vmbr
Postat

Ja, sjÀlvklart.

Trodde bara det var pÄ Flashback folk tyckte att det var coolt att kalla tidningen för "Aftonhoran". Uttrycket rymmer i övrigt en del av förklaringen till varför artikeln mÄste skrivas...

Du hann före mig..

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tror ocksÄ att killars "naturliga" intresse för teknik underlÀttar speciellt nu nÀr man gör allt via datorn. vilket kanske gör det lÀttare för killar att pÄ egen hand komponera ihop lÄtar..sedan inbillar jag mig att killar har mer av den jÀvla "envisheten" att man inte ger sig innan man Àr helt nöjd... ska inte generalisera.. men man mÄste kunna överblicka det hela frÄn ett objektivt perspektiv med facit i hand varför tjejer överhuvudtaget Àr minirotet som sysslar med musik..

Jag tror det Àr en missuppfattning att fÀrre kvinnor sysslar med musik, dÀremot Àr det fÀrre som tar plats och som uppmÀrksammas, dÀrav debattartikeln.

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Postat

Skulle tro det, bland amatörmusiker sÄ Àr metal populÀrt. Kolla bara pÄ diverse annonser för bandmedlemmar sÄ inser du nog att det Àr enklare att dra ihop ett band inom metal Àn pop.

För nÄgot Är sedan kontaktade jag nÄgra studieförbund och sökte "renodlade" popband för en festival jag var med och anordnade, det var snÄlt och nÀstan samtliga sa att majoriteten av deras band spelar rock och metal.

Utbudet av band och bandmedlemmar gör det svÄrare att starta popband.

Eller sĂ„ visar det dĂ€r att folk har svĂ„rare att fĂ„ ihop musiker till metal-band, eftersom dom mĂ„ste annonsera. Vem vet? 🙂

Och, tjejer kan sÄ klart vara intresserade av metal-band ocksÄ.

Postat (redigerat)

Àr förmodligen mer konkurrens i pop oceanen, detta kanske gör en mindre motiverad dÄ det Àr svÄrare att tillföra genren nÄgot nytt..som inte redan gjorts tusen gÄnger... i andra genren som metal finns det fler hÄl att fylla..

Hur mĂ„nga metal-band spelar inte nĂ„got som redan gjorts tusen gĂ„nger? Det Ă€r vĂ€l snarare för mĂ„nga tjusningen med genren 🙂

Hursomhelst, om den hÀr delen av diskussionen ska fortsÀtta bör nog nÄgon definiera "pop-scenen" respektive "metal-scenen".

Redigerat av JJRockford
Postat

Hursomhelst, om den hÀr delen av diskussionen ska fortsÀtta bör nog nÄgon definiera "pop-scenen" respektive "metal-scenen".

Det Àr vÀl egentligen inte det det handlar om, sÄ lÄt gÀrna bli.

Postat

NÀr man ser internationella undersökningar om detta kommer Sverige alltid i topp. SjÀlv tycker jag att den största kvarvarande orÀttvisan gÀller lönesÀttningen. DÀr rÄder inte likhet mellan könen. Har du en annan uppfattning.

om vad?

lönesÀttning internationella undersökningar eller musikbranschen?

Postat

Jag tror det Àr en missuppfattning att fÀrre kvinnor sysslar med musik, dÀremot Àr det fÀrre som tar plats och som uppmÀrksammas, dÀrav debattartikeln.

det Àr bÄde och - sÄ det Àr ingen missuppfattning

iaf om vi pratar om att "syssla med musik" pÄ det sÀtt vi traditionellt menar (lira i band spela in demos repa i replokalen eller joxa med datorn)

sjunga i kör Àr ju ett helt annat sÀtt att syssla med musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.